نسخه چاپی

تكرار تمایل احمدی نژاد برای سفر به قاهره

منتظرم مرا به مصر دعوت كنند تا فوراً به این كشور بروم...كشورهایی مانند آمریكا برای كمك و وام دادن به مصر به مبلغ دو میلیارد دلار، شرط هایی را اعلام كرده اند ولی ما در ایران برای ارائه كمك به مصر، شرط نمی گذاریم.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران گفت: در مصر مقاماتی وجود داشتند که حضور من را در قاهره نمی پذیرفتند اما آنها هم اکنون رفته اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، احمدی نژاد در ملاقات با شماری از خانواده های شهدای انقلاب مصر که به تهران سفر کرده اند گفت که ایران بدون پیش شرط به مصر کمک می کند.

روزنامه الشرق الاوسط می نویسد که اشاره احمدی نژاد به مقامات حکومت حسنی مبارک که با انقلاب یک سال پیش، از قدرت کناره گیری کرد. با این حال مقامات مصر بعد از انقلاب نیز تاکنون برای ازسرگیری روابط با ایران روی خوش نشان نداده اند.

روابط دیپلماتیک ایران و مصر از سال 1979 قطع شد و تاکنون نیز از سرگرفته نشده است.

احمدی نژاد در این ملاقات در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به قاهره سفر خواهد کرد یا خیر؟ در مصر مقاماتی وجود داشتند که حضور من را در قاهره نمی پذیرفتند اما آنها هم اکنون رفته اند. منتظریم که دعوتنامه رسمی برایمان ارسال شود و در زمان مناسب، به صورت فوری از قاهره بازدید خواهم کرد.

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه مصر در این باره گفت: ایران در چند ماه اخیر هیئت های غیررسمی را به ویژه از میان جوانان و جنبش های انقلاب مصر برای سفر به ایران دعوت کرده تا برای از سرگیری روابط میان دو کشور اعمال فشار کند.

این منبع آگاه اضافه کرد: از سرگیری روابط میان دو کشور، تحت شرایطی است که قبل از این به دولت ایران گفته شده است. از جمله آنها می توان به توقف تمجید و تعریف از قاتلان انور سادات رئیس جمهور پیشین مصر و توقف دخالت در امور داخلی کشورهای عربی به ویژه در سوریه، لبنان و کشورهای جنوب خلیج فارس اشاره کرد.

"کرم من الله السید" عضو ائتلاف جوانان انقلاب و از حاضران در هیئت شهدای مصر در سفر به تهران درباره ملاقات هیئت با احمدی نژاد گفت: احمدی نژاد در این ملاقات اظهار داشت توطئه های غربی به دنبال تجزیه جهان عرب و اسلام است و توانمندی های نظامی و استراتژیک این کشورها را مورد هدف قرار می دهد.

احمدی نژاد درباره رابطه ایران و مصر هم گفت: از سرگیری روابط میان دو کشور قطعا انجام می شود و راهی غیر از این نیست. همبستگی میان ایران و مصر برای محو تجاوزهای رژیم صهیونیستی کافی است. کشورهایی مانند آمریکا برای کمک و وام دادن به مصر به مبلغ دو میلیارد دلار، شرط هایی را اعلام کرده اند ولی ما در ایران برای ارائه کمک به مصر، شرط نمی گذاریم. من شخصا آماده هستم در یکی از کارخانه های مصر کار کنم تا این کشور از وضعیت فعلی خارج شود.

احمدی نژاد درباره تلاش های آمریکا و غرب برای افزایش تحریم های ایران گفت: آمریکایی ها آرزوی حمله به ایران را دارند اما نمی توانند.

او درباره حوادث سوریه هم گفت: اسرائیل در پشت پرده حوادث سوریه است. آمریکا به دنبال هدف قرار دادن سوریه برای نابودی مقاومت ضداسرائیل است.

احمدی نژاد در عین حال گفت: به هیچ عنوان به قتل ملت سوریه و نادیده گرفتن حق این ملت راضی نیستم. غربی ها امیدوار به حمله نظامی به سوریه به مانند لیبی هستند اما ملت و دولت سوریه باید به تفاهمی درباره اصلاحات برسند. مسئولان سوریه هم باید به دور از راه حل خشونت آمیز و خون ریزی، راه حلی پیدا کنند.

قبل از این وزیر امور خارجه وقت مصر گفته بود که پارلمان این کشور درباره از سرگیری روابط میان تهران و قاهره، تصمیم خواهد گرفت.
احمدی نژاد بارها در ملاقات با هیئت هایی از مصر، تمایل و علاقه خود را برای سفر به قاهره اعلام کرده است.

او قبل از این گفته بود عبور هواپیمایش از آسمان مصر را به چند بار سفر به آمریکا ترجیح می دهد.

۱۳۹۱/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...