نسخه چاپی

لاریجانی: برخی نمایندگان سابقه امنیتی دارند

لاریجانی گفت كه برخی نمایندگان سابقه امنیتی دارند و از نیروهای وزارت اطلاعات و سایر نهادهای امنیتی بودند اما نیازی ندیدند كه این سوابق را علناً اعلام كنند و به همین دلیل با حضور در جلسات، این سوابق خود را تشریح كردند و در این راستا عضو كمیسیون امنیت شدند.

نماینده تهران در مجلس نسبت به نحوه انتخاب اعضای کمیسیون امنیت ملی انتقاد کرد و با اشاره به عدم انتخاب بانوان برای عضویت در این کمیسیون، گفت که 6 عضو کمیسیون امنیت مدرک تحصیلی، ‌تجربه و سابقه مرتبط ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) در اخطاری با استناد به بند 9 اصل سوم قانون اساسی و در تذکری آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده 47 آئین‌نامه داخلی پارلمان، نسبت به نحوه تصمیم‌گیری برای عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی انتقاد کرد و اظهار داشت: روز شنبه رؤسای شعب 15 گانه تشکیل جلسه دادند و تصمیم‌گیری اصلی در همان روز برای عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی اخذ شد.

وی با بیان اینکه ما نمایندگان را برای دفاع به طور کلی دعوت کرده بودند، گفت: روز یکشنبه که مجلس جلسه علنی داشت، شاهد مشخص شدن اعضای کمیسیون‌های تخصصی بودیم ولی ما نسبت به تصمیم اخذ شده انتقاد داریم و باید همه نمایندگان و هیئت رئیسه سوگندی که طبق آئین‌نامه داخلی مجلس یاد کردند را فراموش نکنند.

آلیا با بیان اینکه نمی‌خواهم هیچ جسارتی نسبت به کسانی که برای عضویت در کمیسیون‌ها تعیین شدند، داشته باشم، گفت: وقتی ازدحام در 4 کمیسیون زیاد است، این موضوع به معنای غیرعادلانه عمل کردن در این زمینه نیست بلکه باید طبق آئین‌نامه داخلی پارلمان عمل شود.

نماینده تهران در خانه ملت همچنین با ذکر این نکته که 6 نفر از نمایندگانی که برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی انتخاب شدند، در این زمینه تخصص ندارند، گفت:‌ فردی دکتری الهیات دارد و اغلب تجربیات او معارف است اما ‌برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی برگزیده شده است؛ نماینده دیگری فوق لیسانس حقوق دارد و کل تجارب او حقوقی و قضایی است و سابقه‌ای ندارد و فرد دیگری فوق لیسانس مدیریت دولتی است و مدیر‌کل حراست بوده ‌اما این نمایندگان برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی انتخاب شدند.

به گفته وی، 6 نفر از نمایندگانی که برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی انتخاب شدند، نه مدرک تحصیلی و نه تجارب لازم را دارند و نه از سابقه عضویت در این کمیسیون برخوردارند.

آلیا در خاتمه با انتقاد از اینکه همه نمایندگان برگزیده شده برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی آگاه هستند، به طرح سؤالی در این زمینه پرداخت و گفت: آیا شرط مذکر بودن در آئین‌نامه داخلی مجلس اضافه شده است؟ هنوز که چنین موضوعی به آئین‌نامه داخلی پارلمان افزوده نشده است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس به اخطار آلیا گفت: در تابلوی اعلانات کاملا اعلام شد که رؤسای شعب 15 گانه جلسه دارند و حتی برای تشکیل چنین جلسه‌ای برای نمایندگان پیامک ارسال شد و آقای فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز دو بار تشکیل چنین جلسه‌ای را اعلام کرد. دیگر چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم؟

وی افزود:‌ اگر در جلسه علنی تذکر می‌دهید، باید بگویید نسبت به کدام اختیار رئیس مجلس منتقدید؟ شما چنین اختیاری به رئیس مجلس ندادید که درباره عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی تصمیم‌گیری کند.

لاریجانی گفت که برخی نمایندگان سابقه امنیتی دارند و از نیروهای وزارت اطلاعات و سایر نهادهای امنیتی بودند اما نیازی ندیدند که این سوابق را علناً اعلام کنند و به همین دلیل با حضور در جلسات، این سوابق خود را تشریح کردند و در این راستا عضو کمیسیون امنیت شدند.

رئیس مجلس همچنین گفت: البته اگر برخی نمایندگان با توجه به سوابقی که دارند، کمیسیون‌هایشان را تغییر دهند، اشکالی ندارد ولی وکلای ملت اگر موافق باشند، می‌توانند طرح دوفوریتی ارائه کنند و نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی را ضابطه‌مندتر کنند و در این زمینه اختیاراتی به هیئت رئیسه مجلس بدهند.

لاریجانی در خاتمه با تاکید بر اینکه در مجلس کار جمعی انجام می‌شود نه کار فرماندهی و باید با ادبیات جمعی صحبت کنیم، تصریح کرد: بادی در حدود اختیاراتی که به هیئت رئیسه مجلس می‌دهید، تذکر دهید.

۱۳۹۱/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...