نسخه چاپی

بلایی كه كفش ساق‌دار بر سر پا می‌آورد

عکس خبري -بلايي که کفش ساق‌دار بر سر پا مي‌آورد

جراح استخوان و مفاصل و عضو انجمن جهانی آسیب‌های ورزشی گفت: پیچ‌خوردگی مچ پا از جمله مشكلات ناتوان‌ كننده‌ای است كه در فعالیت‌های روزمره یا ورزشی رخ می‌دهد و اولین اقدام تا معاینه پزشك، بی‌حركت كردن مچ و استفاده از كیسه یخ است.

به گزارش نما ، آرش شرافت وزیری به فارس گفت: پیچ خوردگی مچ پا از جمله مشکلات ناتوان کننده‌ای است که طی فعالیت های روزمره یا در حین فعالیتهای ورزشی مثل والیبال، بسکتبال، فوتبال، کشتی و ورزشهای رزمی، کوهنوردی و غیره می تواند اتفاق بیافتد و در صورت عدم درمان مناسب و کافی باعث ناتوانی و اختلال در فعالیتهای روزمره می شود.

وی ادامه داد: مچ پا از جمله مفاصل تحمل کننده وزن بدن است که در پیچ خوردگی مچ پا مکانیسمهای مختلفی مطرح است و مهمترین آن چرخش به داخل و خارج است که در شرایط آسیب شدید، شکستگی‌های قوزک پا نیز رخ می دهد.

این عضو انجمن جهانی آسیبهای ورزشی تصریح کرد: در شرایطی که پیچ خوردگی شدید و به شکستگی منتهی می شود تصمیم برای انتخاب روش درمانی به پایداری یا عدم پایداری مچ، وجود ضایعات غضروفی، میزان آسیب و در نهایت سن بیمار و سطح فعالیت وی توجه می شود.

شرافت وزیری افزود: این درمان دارای طیفی وسیع از بانداژ تا گچ‌گیری و در نهایت عمل جراحی است و برای تصمیم گیری نیازمند معاینه دقیق توسط جراح استخوان و مفاصل و انجام رادیوگرافی و MRI خواهیم بود.

شرافت وزیری گفت: بلافاصله بعد از آسیب، اولین اقدام تا معاینه پزشک ارتوپد بی حرکت کردن مچ و استفاده از کیسه یخ برای کاهش ورم مچ پا است.بعد از معاینه و تهیه عکس توسط پزشک ارتوپد، آسیبهای خفیف تا متوسط که محدود به یک سمت مچ پا هستند را معمولا از طریق بانداژ و گذاشتن کیسه یخ تا ۴۸ساعت درمان می کنیم.

وی ادامه داد: معمولا این بانداژ تا دو هفته ادامه می یابد و بیمار به تدریج با کاهش درد آن را باز می کند، در طی این دوره بیمار علاوه بر راه رفتن تمرینات تقویتی مچ پا را بطور مرتب انجام می دهد.

این عضو انجمن جهانی آسیبهای ورزشی گفت: گاهی نیز در آسیبهای یکطرفه شدید معمولا از گچ گیری و انجام یک دوره فیزیوتراپی استفاده می شود.اما وقتی آسیب خیلی شدید است و هر دو طرف مچ پا آسیب رباطی می بیند فرد تحت عمل جراحی قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: در بازتوانی یک پیچ خوردگی مچ پا آنچه اهمیت دارد این است که حداقل سه ماه برای بازتوانی کامل زمان لازم است که بهتر است زیر نظر یک فیزیوتراپ، تمریناتی در منزل یا محل کار انجام داد.همچنین در طول این سه ماه شخص باید از راه رفتن در زمینهای ناهموار خودداری کرده و از کفشهای ساق دار استفاده کند.

شرافت وزیری گفت: در صورت داشتن اضافه وزن حتما نسبت به کاهش آن اقدام باید شود و از ماه دوم حداقل روزی ۳ نوبت و هر بار ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی پاشنه و سپس برروی پنجه راه بروند. زنان نیز از پوشیدن کفشهای پاشنه بلند تا ۳ ماه خودداری کنند.

این عضو انجمن جهانی آسیبهای ورزشی توصیه کرد: برای کاهش ورم پا باید از آویزان کردن پا برای مدت طولانی خودداری کرد و روزی یکبار مچ پا را در آب گرم ماساژ داد.

وی ادامه داد: اگر پس از ۶ماه انجام توصیه های لازم هنوز احساس ناراحتی در مچ پا وجود داشت باید برای بررسی مجدد به پزشک ارتوپد معالج مراجعه کرد و نباید فراموش کرد که انجام بازتوانی به اندازه درمان اولیه اهمیت دارد.

۱۳۹۳/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...