نسخه چاپی

چه درباره كاهش مصرف آب باید بدانیم

با توجه به شرایط كنونی كشور با وجود بحران آب در بسیاری از استان‌ها نیاز است كه هر كدام به دور از هر بهانه‌ای برای این كه شهروند مسوولیت پذیری باشیم نه در قبال مقامات و مسوولان بلكه به خاطر حفظ محیط زیست و نسل‌های آینده لازم است كه گام‌هایی در راستای مدیریت مصرف آب برداریم.گام هایی كه كوتاهند اما تاثیرگذار.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، با 10 روش ساده می توانیم مصرف آب را کاهش دهید و حتی شده قطره قطره به کاهش هدر رفت آب کمک کنید.

به عنوان مثال می توانید هنگامی که به حمام می‌روید موقع شامپو زدن و شستن موهای سر شیر آب را ببندید و از سوی دیگر از آب پخش کن دوش حمام با نوع کم مصرف استفاده کنید.

از یک طرف دیگر می توان برای دوش گرفتن در حمام زمان را در نظر گرفت و آن را به کمتر از پنج دقیقه برسانیم. یا دقیق باشید که زمان بازگشتن آب کمتر از پنج دقیقه باشد. با این روش میزان قابل توجهی آب صرفه جویی خواهد شد.

هنگامی که مسواک می زنید نیز از باز گذاشتن شیر آب جلوگیری کنید چرا که جریان دائم آب موجب هدر رفت آن می شود.

می خواهید حیاط را بشویید؟

به عنوان گام سوم می توانیم برای نظافت حیاط به جای مصرف آب از جارو استفاده کنید اگر فردی هستید که به هیچ عنوان حاضر به شستن حیاط بدون پخش آب نیستید می توانید جارو را نم‌دار کرده و با جاروی خیس حیاط را تمیز کنید.

اما چهارمین گام چیست؟

در گام چهارم هنگام شستن ظرف ها با دست یادتان باشد به میزان لازم و حداقل از مایع ظرفشویی استفاده کنید. این کار موجب می شود آب کمتری هنگام آب کشی ظروف استفاده شود. اگر از ماشین ظرفشویی نیز بهره می برید سعی کنید ظرفیت ماشین تکمیل باشد.

در پنجمین گام به سراغ فلاش تانک‌ها می رویم. نشت احتمالی فلاش تانک توالت را با افزودن مواد رنگی به آب کنترل کنید.

از یک طرف دیگر می توان از یک بطری پر آب و یک کیسه نایلونی پر از شن که کاملا در بسته است در مخزن آب توالت فرنگی یا فلاش تانک استفاده کرد تا مصرف آب در هر بار کشیدن سیفون کاهش یابد.

البته در این گام مسوولان نیز لازم است که دغدغه‌ای را به دغدغه‌های خود بیفزایند و آن این است که چرا با وجود خشکسالی در کشور و تولید فلاش تانک‌های مختلف هنوز به سمت فلاش تانک با مصرف بهینه آب نرفته‌ایم و همچنان باید توصیه شود که از کیسه‌های پر از شن یا بطری پر از آب برای کاهش مصرف آب در مخزن سیفون استفاده کرد.

در یک گام دیگر به سراغ مراکز آموزشی می رویم. در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش‌های صرفه جویی آن را آموزش دهیم.

آیا شما ماشینتان را با شلنگ آب می‌شویید؟

به جای شستن اتومبیل با شلنگ آب می توان از یک سطل آب استفاده کرد و میزان هدر رفت آب را به حداقل رساند.

دهمین گام نیز بی تفاوت نبودن نسبت به حوادث است. هر گونه اتلاف آب از جمله شکستگی لوله را به سامانه ارتباطی 122 اطلاع دهید و کد رهگیری بگیرید. با این کار می توانید این مایع حیات را از هدر رفتن نجات دهید که در پی آن زندگی مرفه آبی شما نجات پیدا می کند.

۱۳۹۳/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...