نسخه چاپی

نجات جوان ماهشهری از مرگ مغزی

یك جوان 16 ساله ماهشهری در یك عمل جراحی نادر و طاقت‌فرسا از مرگ مغزی حتمی نجات پیدا كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، به دنبال حادثه تصادف اتومبیل یک جوان 16 ساله ماهشهری با ضربه مغزی شدید توسط اورژانس 115 به اورژانس بیمارستان صنایع پتروشیمی ماهشهر انتقال داده شد و در یک عمل جراحی نادر از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

پزشک معالج این بیمار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این بیمار در بدو ورود به بیمارستان احیا شد و بلافاصله تیم جراحی و بیهوشی بیمارستان بر بالین بیمار حاضر شدند.

علی نعمتی افزود: در ویزیت اولیه پارگی وسیع در ناحیه پیشانی بیمار وجود داشت که همزمان با شکستگی و خردشدگی استخوان جمجمه به طور کامل و پارگی پرده مغزی (دورا) بود و مقداری از مغز بیمار نیز خارج شده و سطح هوشیاری بیمار (GCS) 15/4 بود.

وی ادامه داد: برای بیمار مذکور ابتدا سی‌تی‌اسکن مغزی و بررسی از نظر صدمات داخلی و اندام‌ها سریعا انجام و بیمار بلافاصله به اتاق عمل انتقال داده شد و پس از آغاز عمل جراحی به علت خونریزی خیلی زیاد مجبور به تزریق حجم زیادی خون قبل و درحین عمل شدیم.

این جراح مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: بعد از امتداد دادن برش پوستی بیمار و برداشتن تکه‌های خرد شده جمجمه خونریزی بیمار کنترل و حجم خونی به اندازه 40 سی‌سی از مغز بیمار خارج شد و پس از آن پرده مغزی بیمار پیوند و ترمیم ثانویه صورت گرفت و به علت خردشدگی استخوان‌ها و جلوگیری از تورم مغزی بعد از عمل، استخوان‌های بیمار در شکم وی قرار داده شد.

نعمتی افزود: بیمار بعد از انجام یک عمل چهار ساعته به بخش آی‌سی‌یو منتقل شد که به تدریج با گذشت حدود 15 روز مراقبت در بخش ICU و پیگیری‌های شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران بیمارستان صنایع پتروشیمی، بیمار به تدریج هوشیاری خود را بدست آورد و سپس به بخش جراحی منتقل شده و از آنجا نیز بیمار بدون استخوان جمجمه با سطح هوشیاری خوب راهی منزل شد.

وی تصریح کرد: در مرحله بعد مراجعه ماهانه بیمار به طور سرپایی به مدت سه ماه انجام شد که بعد از بهبود وضعیت، بیمار کاندید عمل جراحی ترمیم و پیوند استخوان جمجمه (کرانیوپلاستی) با استخوان‌های باقیمانده از بیمار و مش و پلیت مصنوعی شد که مجددا بیمار توسط تیم بیهوشی و جراحی قبلی تحت عمل جراحی برای ترمیم استخوان جمجمه و جایگزینی استخوان‌های خرد شده از شکم بیمار به محل اصلی خود قرار گرفت.

این جراح مغز و اعصاب یادآور شد: این عمل به نحوی عمل درمانی – زیبایی محسوب می‌شود و مستلزم مهارت و دقت زیادی است تا هیچ‌گونه دفورمیتی (بدشکلی) در چهره بیمار ایجاد نکند. خوشبختانه کلیه اعمال جراحی بیمار با موفقیت کامل صوت گرفت و بیمار در حال حاضر در سلامت کامل به‌سر می‌برد.

نعمتی تصریح کرد: این روش جراحی نوین در حال حاضر در کشورهای پیشرفته در اعمال جراحی ترومایی استفاده می‌شود و به مدت پنج سال است که در ماهشهر برای تعداد زیادی از بیماران ضربه مغزی شدید انجام گرفته که نتایج بسیار مطلوبی نیز داشته است.

وی در پایان اضافه کرد: جا دارد که از دکتر اصغر حشم‌بان متخصص بیهوشی، تکنیسین‌های هوشبری، تکنسین‌های اتاق عمل، بخش ICU و بخش جراحی که بنده را در این عمل سخت و طاقت‌فرسا یاری دادند تشکر کنم.

۱۳۹۳/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...