نسخه چاپی

لاریجانی: می‌توان در مذاكرات به نتیجه رسید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب (دوشنبه) با حضور در برنامه «نگاه یك» به گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم پرداخت.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی لاریجانی در ابتدای سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره ابعاد شخصیتی شهید مدرس، گفت: ابعاد شخصیتی آیت‌الله مدرس بسیار متنوع بود به همین دلیل دردانه‌ای در عالم سیاست و فقیه جامع‌الاطرافی بود، به تاریخ اسلام و ایران آشنا بود و فراز و فرودهای شرایط ایران را به خوبی درک کرده بود.

وی افزود: شهید مدرس در بعضی از بیاناتشان گفتند که باید تاریخ ایران را بازسازی کرد چون تاریخ پندآموزی است و فرد بسیار شجاع و با شهامتی بود، لذا در آن دوره‌ای که مرحوم مدرس بود، ایران بسیار پرتحرک بود، ایران توسط انگلیس و روسیه و عثمانی‌ها اشغال شده بود و مشکلات ایران بسیار شدید بود، هم استبداد درونی و هم اشغال از بیرون، شرایط پر اضطرابی را در کشور به وجود آورده بود و شهید مدرس توانست در آن زمان از حقوق ملت دفاع کند.

لاریجانی ادامه داد: آیت‌الله مدرس مقابل سردار سپه ایستادگی می‌کرد و اجازه نمی‌داد حقوق مردم تضییع شود، به همین دلیل در نهایت به شهادت رسید، این موضوع هم درک عمیق آیت‌الله مدرس و هم شجاعت ایشان را نشان می‌داد، علاوه بر این آیت‌الله مدرس یک تضلع و فهم دقیقی از مسائل و مشکلات کشور داشت. معمولا زمانی که از شهید مدرس صحبت می‌شود، مبارزه با استبداد، مبارزه با کشورها و دولی که به ایران تعدی کردند را بیشتر می‌بینند.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: زمانی که شما مطالب و صحبت‌هایی که آیت‌الله مدرس در مجلس داشت را مطالعه می‌کنید، متوجه می‌شوید که شهید مدرس بسیار روی موضوع توسعه ایران حساس بود، از همان ابتدا که وارد مجلس شد، نگرانی اصلی‌اش توسعه جمهوری اسلامی ایران بود، اینکه اقتصاد ایران چگونه شکوفا شود و رونق چگونه در تولید به وجود بیاید، اما نگرانی‌های آیت‌الله مدرس در تاریخ شفاهی کشور کمتر بروز پیدا کرده و کمتر به آن پرداخته شده است.

لاریجانی ایده مدرس درباره احداث راه‌آهن در ایران را یکی از نکات جالب در مورد شخصیت او خواند و گفت: او تأکید داشت راه‌آهن را باید خود ایرانی‌ها بسازند چراکه ما معدن داریم و باید کارخانه ذوب‌آهن بسازیم.

وی افزود: او فکر مترقی در حوزه‌های مختلف داشت و به عنوان مثال توجه او در حوزه اقتصاد به تولید ملی، کارآفرینان و تولید‌گران بی‌نظیر است. همچنین در سایر شئون دفاع از ایران و در برابر اجانب بسیار خوش‌فهم و دلیر بود و در کل آدم استثنایی بود.

رئیس مجلس با اشاره به دقت نظر مدرس در قوانین کشور گفت: اینکه امام(ره) ایشان را نماد مجلس و نمایندگی می‌داند بسیار جالب است.

وی مجلسی را که نمایندگانش مدرس‌گونه باشند مجلسی ایده‌آل برشمرد و اظهار داشت: این نمایندگان باید هم فضل کافی برای اداره امور داشته باشند و هم آشنایی به امورات ایران و شجاعت لازم برای طرح مسائل را هم دارا باشند.

لاریجانی نمایندگان هر حوزه انتخابیه را طبق قانون اساسی مسئول در قبال کل ملت ذکر کرد و گفت: نمایندگان می‌توانند در همه امور اظهارنظر کرده، پیگیر بوده و نظارت کنند و این فرد هر چه تضلع نسبت به مسائل کشور بیشتر باشد بهتر می‌تواند هدایت، بازخواست و نظارت کند البته مدرس در هر زمانی معنی خاص آن زمان را دارد.

وی با یادآوری مجدد دوران نمایندگی شهید مدرس و بحث تفکیک قوا خاطر نشان کرد: او ضمن اینکه از 3 قوه به طور ممتاز از هم حمایت می‌کند و آن را ایده اصلی مشروطیت می‌داند ولی معتقد است مجلس از همه قوای دیگر مهمتر است چون نمایندگان مردمند و باید قدرت را کنترل کنند همچنان که در قانون اساسی ما هم آمده که هیچ جا بر مجلس نظارت نمی‌کند و هیچ‌کسی نمی‌‌تواند مجلس را در کشور ما منحل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس هم باید نظارت کند و هم باید قانون بگذارد تا 2 قوه دیگر در چه چارچوبی کار کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه پایه اصلی دموکراسی در قانون اساسی ما در مجلس تبلور می‌یابد، بیان داشت: این به این معنی نیست که ساختارهای دیگر دموکراتیک نیستند بلکه اینجا جایی است که فردی از هر حوزه انتخابیه از حقوق همه ملت دفاع می‌کند و به همین دلیل در تاریخ پس از انقلاب آنجا که شرایط کشور مضطرب می‌شد این مجلس بود که به صحنه می‌آمد.

وی به دوران اول انقلاب و دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر اشاره کرد و گفت: او خیلی اذیت کرد و ضربه زد یعنی به جای اینکه به عنوان یک مقام مسئول آن شرایط جنگ را کنترل کند و کشور را پیش ببرد شروع به ایجاد درگیری و تضاد در داخل کرد و با حزب جمهوری از جمله شهید بهشتی و شهید باهنر و با سایر نهادها مانند قوه قضاییه و مجلس درگیر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: او با امام و افکار ایشان هم درگیر شد و یک آدم ناراحتی بود و این مجلس بود که او را عزل کرد و کشور را راحت کرد و پس از آن جریان جدیدی آمد و فضای کشور همگرا شد.

وی در این باره ادامه داد: در مسئله لانه جاسوسی هم امام حل مسئله را به مجلس تفویض کرده و فرمودند شما تصمیم بگیرید لذا مجلس جایی است که تکیه‌گاه ملت و سایر قوا است و به نظر من ضمن اینکه تفکیک قوا یک امر لازم و ضروری برای ساختار ماست ولی اهمیت مجلس به این است که هم برای سایر قوا ریل‌گذاری می‌کند و هم نظارت می‌کند.

لاریجانی نزاع‌های پیش آمده میان مجلس و دیگر قوا را ناشی از همین وظیفه نظارت برشمرد و گفت: این خیلی هم عجیب نیست چرا که وقتی بر کار قوای دیگر نظارت می‌کنند ممکن است اختلاف نظرهایی پیش آید اما همه قوا باید تمرین کنند که این نظارت‌ها می‌تواند مفید باشد هرچند ممکن است جاهایی از آن گزنده باشد ولی این کار برای کل جامعه مفید است.

وی در برشمردن وظایف مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس چند وظیفه مهم دارد که اولین آن قانونگذاری است که وظیفه ذاتی نمایندگان است که با بررسی شرایط کشور و متناسب با نیازها و صرف وقت و مطالعه قانونگذاری کنند و آن را پیگیری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی از نظارت به عنوان بخش دوم وظیفه مجلس یاد کرد و گفت: هنگام تدوین بودجه باید برای همه طرح‌ها بودجه مشخص شود که آموزش و پرورش، رادیو و تلویزیون و ... این بودجه‌ها را دارند؛ آیا این بودجه اجرا می‌شود یا نه؟

لاریجانی دیوان محاسبات را ابزار کنترلی در این خصوص خواند و اظهار داشت: این دیوان هر 3 ماه یک بار گزارشی به مجلس می‌دهد و نمایندگان هم در مورد چرایی درست اجرا نشدن قانون پیگیری می‌کنند. چرا کارهای عمرانی پیش نرفت؟ چرا با توجه به تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت قبل که قید کردیم اگر به تولید توجه نشود تولید با مشکل مواجه می‌شود، آن دولت توجه نکرد و بودجه تولید را به موقع نداد و برخی مشکلاتی که امروز هست ناشی از درست اجرا نکردن همین قانون است.

وی در ادامه گفت: در آنجا گزارشی در مجلس تصویب شده و مطابق ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس به رأی گذاشته شد و به قوه قضاییه داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد برخی برداشت‌هایی که از بانک مرکزی شده بود و خلاف قانون بود چون این تورمی که شما اکنون می‌‌بینید مقداری از آن به خاطر رشد نقدینگی است و این رشد نقدینگی به خاطر همین تخلفات صورت گرفت لذا گزارشی در مجلس تهیه شد، خوانده شد، رأی گرفته شد و به قوه قضاییه داده شد.

وی در مورد وظیفه تحقیق و تفحص نمایندگان نیز گفت: این وظیفه چند سنخ دارد یک اینکه از وزیر سؤال می‌کنند البته سؤال با روش جدید آیین‌نامه به رأی گذاشته می‌شود که در قبل رأی‌گیری نبود و این خودش جدیت مجلس را نشان می‌دهد.

لاریجانی تحقیق و تفحص را بخش دیگر وظیفه نظارت مجلس خواند و اظهار داشت: اگر نمایندگان اشکالی جایی دیدند که باید گروهی بروند و از نزدیک بررسی کنند این را به رأی می‌گذارند و بررسی می‌کنند.

وی افزود: بخش دیگر مطابق ماده 206 آیین‌نامه اگر مشخص شد که در جایی تخلف صورت گرفته است یا قانون زیر پا گذاشته شده است یا غفلتی از قانون انجام شده است آنجا کمیسیون بررسی کرده و گزارشی به مجلس می‌دهد و رأی‌گیری صورت می‌گیرد که اگر رأی به تخلف صورت گرفت پرونده به قوه قضاییه می‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بخش دیگر وظیفه نظارت مجلس را اینگونه تشریح کرد: اگر وزیری به وظایف خودش به درستی عمل نکرد او استیضاح می‌شود بنابراین روش‌های مختلفی برای اجرای نظارت مجلس وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: مطابق ماده 236 آئین‌نامه اگر معلوم شد در جایی تخلفی صورت گرفت یا قانون زیرپا گذاشته شده یا غفلتی از قانون انجام شده است، در این قسمت کمیسیون بررسی می‌کند گزارش می‌دهد و مجلس در این باره رای می‌دهد که اگر مجلس در این باره رای دهد که تخلفی صورت گرفته به قوه قضائیه می‌رود، یک بخش دیگر مسئله استیضاح است که اگر وزیری به وظایف خود درست عمل نکرد وی را استیضاح می‌کنند.

لاریجانی افزود: یکی از وظایف نمایندگان قانونگذاری، نظارت و بخش دیگر ارتباطی است که نمایندگان به مسائل منطقه دارند به این معنا که نمایندگان در هر حوزه و در هر منطقه وظایفی را بر عهده دارند که باید مشکلات آن را منتطقه را بررسی کنند و باید این مشکلات به مجلس منتقل می‌کنند تا در بودجه مطرح شود.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اصل وظیفه نمایندگان قانونگذاری و نظارت است اما به دلیل اینکه ساختار نواقصی دارد مقدار زیادی از زمان نمایندگان صرف مسائل منطقه‌ای می‌شود مانند اینکه بیمارستان منطقه که به مشکل می‌خورد به سراغ نماینده می‌روند یا صنعتگران که به مشکل می‌خوردند به نماینده مراجعه می‌کنند. برای مثال من چند روز پیش مشاهده کردم بخشی از تولیدگران وقت یکی از نمایندگان را گرفته بودند که ما هم وقت گذاشیتم و نقطه نظرات آنها را شنیدیم اما وقتی بخش‌های دیگر کار خود را به درستی عمل نمی‌کنند مردم به نماینده مراجعه می‌کنند که این وظیفه یک نماینده نیست. بنابراین وقت بسیاری از نمایندگان صرف این مسائل می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه در کشورهای دیگر درباره این مسئله به صورت دیگری عمل می‌‌شود، خاطرنشان کرد: شوراهای محلی این امر را حل می‌کند و اختیارات به آنها داده شده اما شوراهای شهر در کشورمان اختیارات بسیاری ندارند و آنان تنها شهردار را انتخاب می‌کنند و در مسائل جزئی وارد می‌شوند و مقدار عوارض را برای شهرداری تعیین می‌کنند و بودجه را برای شهرداری تصویب می‌کنند اما در شهرهای دیگر جهان مقدار زیادی از وظایف بر عهده حاکمیتی بر عهده شوراهاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما این مسئله را از این طریق نمی‌توانیم حل کنیم؛ گفت:‌ ما به دلیل آن نمی‌توانیم این مسئله را در کشورمان حل کنیم که در کشور ما طبق قانون اساسی وزرا مسئول این امر هستند و شورای نگهبان به درستی و بر اساس نص قانون اساسی به شوراها وظیفه نقش نظارتی داده و نمی‌تواند کاری انجام دهند و این اشکال شورای نگهبان درست است و این وظیفه عملا به دوش نماینده افتاده است که عملا حجم وقت بسیاری از نمایندگان می‌گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه وقت نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود بیشتر از زمان‌های دیگر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: نمایندگان وقتی به حوزه‌های انتخابیه خود رجوع می‌کنند باید مسائل را با استاندار در میان بگذارند و برخی مسائل را باید با مراجعه به تهران حل کنند که این وقت بسیاری از نمایندگان می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه ارزیابی شما از اینکه اقلیتی در مجلس وجود دارد که سعی دارند مجلس را به تقابل با دولت بکشانند و مجلس را تحت نفوذ خود بکشانند، چیست، خاطرنشان کرد: من خیلی به این مسئله باور ندارم و معتقدم که ممکن است عقاید در مجلس متفاوت باشد که این امر طبیعی است و در پارلمان باید نظرات مختلفی وجود دارد و این اختلاف نظر است که موجب حل مشکلات می‌شود چراکه هرکدام از نمایندگان بخش‌های مختلف هستند.

لاریجانی همچنین اظهار داشت: ممکن است عقاید مختلفی در مجلس وجود داشته باشد و در پارلمان عقاید باید متفاوت باشد؛ هر یک از نمایندگان بخش‌هایی از مردم هستند و همین اختلاف‌نظر برای پارلمان مفید است یک پارلمان ساکت و صامت چه خاصیتی می‌تواند داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: عقاید مختلف باید در پارلمان وجود داشته باشد صحبت‌های مختلف در آن مطرح شود اما مشاجره در آن صورت نگیرد اختلاف‌نظر برای پارلمان مفید است.

وی افزود: این مطالبی که در مورد اقلیت و اکثریت در مجلس گفته می‌شود و یا اینکه برخی نمایندگان می‌خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند یا امثال این موارد؛ ممکن است برخی از نمایندگان مسیر دولت را درست ندادند و انتقاداتی را در عرصه دیپلماسی، فرهنگ و اقتصاد به دولت داشته باشند اما برآیند کل مجلس حمایت از دولت است و خانه ملت معتقد است که باید به دولت مجال داد و از آن حمایت کرد تا امور دولت به پیش رود.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: در بسیاری از زمینه‌ها مجلس باور دارد که مسیری که دولت طی می‌کند درست است و در بسیاری امور ما این مسئله را قبول داریم که باید به همین شکل انجام شود.

لاریجانی اضافه کرد: ممکن است که در بعضی از زمینه‌ها با برخی افراد اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد اما اینکه مجلس بنا داشته باشد در مقابل دولت بایستد و سنگ‌اندازی کنند من آن را باور ندارم و اینگونه اظهارات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

وی افزود: همیشه در پارلمان اختلاف‌نظر در امور مربوط به دولت وجود دارد، به عنوان مثال در زمان حال که زمان رسیدگی به بودجه است ممکن است عده‌ای از نمایندگان بگویند فلان کار موجب رشد نقدینگی می‌شود و تورم‌زا است و برخی دیگر بگویند که اگر آن کار انجام نشود تولید به حرکت درنمی‌آید، این اختلاف‌نظر تخصصی است و آن را نمی‌توان به این موضوع ربط داد که یک گرایش سیاسی است چرا که بین اقتصاددانان مجلس هم این اختلاف‌نظر وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس باید در قبال همه دولت‌ها مستقل باشد و ضمن اینکه رویکرد مجلس باید هماهنگی و همکاری و مساعدت باشد اما جایگاه مستقل خود را باید حفظ کند که در غیر این صورت نمی‌تواند نظارت کند، این حسن مجلس است که مستقل باشد.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: تعامل مجلس با دولت بسیار خوب است و مجلس و دولت با هم اختلاف اساسی ندارند. ممکن است در برخی امور اختلاف‌نظرهایی در مجلس وجود داشته باشد اما در مسائل مهم کشور صحبت و گفت‌وگو می‌شود؛ نمایندگان قبول دارند که در شرایطی کنونی مسئله اقتصادی کشور بسیار مهم است و باید برای مسائل علاج پیدا شود مخصوصاً در مورد اقتصاد مقاومتی باید به گونه‌ای عمل کنیم که اتفاق بیفتد راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: پیش از آنکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شود کارهایی در مجلس شروع شده بود چرا که از چند سال گذشته رهبر معظم انقلاب در مورد رونق اقتصادی نکاتی را مطرح کرده بودند که پیام مهم اقتصاد مقاومتی همان رونق تولید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجلس کمیسیونی به طور اختصاصی برای رسیدگی به موضوع اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و قوانینی در این زمینه به تصویب رسید که تسهیل فضای کسب و کار را دنبال می‌کرد، پایه کار اقتصاد مقاومتی این است که تولید عمومی شده و همه کسانی که کارآفرین هستند بتوانند کار کنند.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: کمیسیون ویژه مجلس در موضوع اقتصاد مقاومتی تاکنون گزارش‌هایی را در مورد اجرای اصل 44 و نقایصی که در این زمینه وجود دارد و هم در مورد بهبود فضای کسب و کار به ملجس ارائه کرده و هم‌اکنون نیز در معاونت قوانین مجلس کار جامعی انجام شده و تمام قوانینی که مرتبط با اقتصاد مقاومتی است شناسایی شده و حدود 9 گزارش در این زمینه آماده شده و در نوبت قرار دارد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت:‌ البته ما پیشنهادات را به دولت قبل نیز ارائه کردیم که از طریق یارانه‌ها بخشی از فشار در بخش بهداشت از دوش مردم برداشته شود که متأسفانه دولت از آن استقبالی نکرد اما در دولت جدید با استقبال مواجه شد، یکی از محاسن دولت جدید این است که دولت خود نسبت به این مسائل اشتیاق دارد و وزرا آن را پیگیری می‌کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در کشور و در بخش تولید شاهد آشفتگی هستیم و تا زمانی که این آشفتگی وجود داشته باشد اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌گیرد، وقتی تولیدکننده‌ای احساس نکند که سرمایه‌گذاری وی سودی را برایش به همراه خواهد داشت و وقتی تلاطم در قیمت ارز وجود داشته باشد نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند و وقتی شرایط کشور از نظر اقتصاد عمومی آرامش پیدا کرد زمینه مساعدی برای اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد.

وی افزود: موضوع دیگر این است که باید در بخش‌های تولیدی زمینه‌های رشد و تولید فراهم شود، برای رشد اقتصاد چند مسئله مهم وجود دارد که یکی رشد نهادهای تولید است یعنی سرمایه و نیروی انسانی و بخش مربوط به بهره‌وری؛ بخش دیگر ظرفیت معطل مانده در حوزه اقتصادی است که باید فعال شود؛ ما در هر سه بخش به ویژه در بخش بهره‌وری دچار مشکل هستیم.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: عقل حکم می‌کند ابتدا به بخش ظرفیت‌های معطل مانده و بهره‌وری توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ برخی از اقداماتی که در حال انجام است به این امر کمک می‌کند، به عنوان مثال اگر رقابت در تولید ایجاد نشود بهره‌وری بالا نمی‌رود و بخش صنعت و خودروی ما به دلیل نبود همین رقابت امروز با مشکلات فعلی مواجه است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما باید قبول کنیم که اگر رقابت در تولید نباشد بهره‌وری بالا نمی‌رود و هرچند که توصیه و نظارت کنیم فرد باید احساس کند که اگر سرمایه‌گذاری برای آرندی و تحقیق و توسعه انجام ندهد تولید وی در بازار به فروش نمی‌رسد و زمانی که برخی محصولات کشورها با توجه به جمعیت کشور ما به فروش می‌رسد شرکت‌ها در بخش تحقیق و توسعه هزینه‌ای نمی‌کنند.

وی افزود: ما در کشور تا حدودی دچار حبس معادن شده‌ایم (احتکار معادن) و معادن بزرگی را دولت در اختیار خود گرفته و آنها را رها نمی‌کند. این معادنی که در زیر زمین است باید به تولید برسد معادن را نباید در کشور حبس کرده و کشور را به صورت نفتی اداره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما شاهد عدم ثبات در بخش کشاروزی و دامپروری کشور هستیم و ما باید زمینه صادرات را برای این حوزه فراهم کنیم بازارهای خوبی در اطراف کشورمان برای این محصولات وجود دارد و در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات رشد صادرات است و اینها همه حلقه‌های به هم متصلی است که باید روی همه آنها کار شود.

لاریجانی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره شرایط اقتصادی کشور گفت: در این زمینه قدری پیشرفت‌ کرده‌ایم ولی قدری این پیشروی کند است، یک آشفتگی در وضعیت کشور از نظر تولید و اقتصاد وجود داشت و زمانی که این آشفتگی وجود داشته باشد نمی‌توان به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یافت، زمانی که تولید کننده احساس نکند سرمایه‌گذاری او فردا سودی نخواهد داشت، بی‌انگیزه می‌شود، وقتی ثباتی از نظر نرخ ارز نداشته باشیم، سرمایه‌گذار نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: اینکه شرایط کشور از نظر اقتصاد عمومی آرامشی پیدا کرد، این موضوع پایه بسیار مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، موضوع بعدی این است که باید در بخش‌های تولیدی، زمینه‌های رشد تولید را فراهم کنیم. برای رشد اقتصاد در کشور چندین مسئله مهم وجود دارد، یکی رشد نهادهای تولید یعنی سرمایه و نیروی انسانی و دیگری مربوط به بهره‌وری است، مسئله دیگر نیز مربوط به حوزه‌هایی است که از نظر اقتصادی خالی هستند و می‌توان آنها را فعال کرد.

رئیس مجلس با تاکید بر لزوم استفاده از حداکثر ظرفیت بخش‌های اقتصادی کشور، توضیح داد: باید ظرفیت‌های خالی اقتصادی در کشور افزایش یابند تا رونق اقتصادی به وجود بیاید، ما در هر سه بخش مشکل داریم. مخصوصا در بهره‌وری، متاسفانه بهره‌وری در کشور ما پایین است. البته ظرفیت‌های خالی از نظر اقتصادی و تولیدی در کشور داریم که باید مدنظر قرار گیرد. عقل حکم می‌کند ابتدا این ظرفیت‌های خالی را با افزایش بهره‌وری، پر کنیم. رقابت در تولید اگر به وجود نیاید بهره‌وری افزایش نمی‌یابد.

لاریجانی ادامه داد: ما مقداری دچار حبس معادن شده‌ایم یعنی احتکار معادن، دولت روی معادن بزرگی دست گذاشته و آنها را رها هم نمی‌کند، این معادن که زیر زمین هستند باید به تولید برسد تا زنجیره‌های تولید رونق یابد، ما در این زمینه با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کردیم و انشاءالله پیگیری خواهد شد. همه ایران پر از معدن است،‌ کشور را نباید به صورت نفتی اداره کرد، این کارها در حال شروع شدن است و به نظرم قدری سرعت یابد، شرایط اقتصادی کشور بهتر می‌شود البته با یک عدم ثبات در این بخش‌ها مواجه هستیم. چند وقت پیش شاهد بودیم که مرغداران مشکلات زیادی داشتند و احساس می‌کردند حجم کاری که انجام می‌دهند، با ضرر مواجه هست. این نشان می‌دهد که ما باید زمینه‌های صادرات را فراهم کنیم. بازارهای خیلی خوبی برای این محصولات وجود دارد. در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات رشد صادرات است.

وی خاطرنشان کرد: این موارد حلقه‌هایی است که باید به یکدیگر متصل شوند. قبول دارم سرعت در این زمینه کم است و باید بیشتر کار شود.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات مجلس در حوزه فرهنگ، گفت: شاید نیاز به قانونگذاری زیاد در این زمینه نداریم، البته شاید رادیو و تلویزیون قانون اداره متناسب با شرایط جدید قانون اساسی را لازم داشته باشد. در کل در حوزه فرهنگ نیاز به قانونگذاری زیاد نداریم و به توجه زیاد نیاز داریم. اقداماتی که انجام می‌شود باید دارای پیوست فرهنگی باشند. این اقدام بسیار معقول است. تلاش ما در بودجه‌ریزی این است که قدری به حوزه فرهنگ جهت دهیم. به عنوان مثال در حوزه فرهنگ دینی تلاش شده بودجه‌های خاص در نظر بگیریم، این برای فرهنگ بهتر است تا یک دستگاه اداری برای فرهنگ ایجاد کنیم، به نظرم در همین رادیو و تلویزیون نمی‌شود به صورت اداری تولید ایجاد کرد، به نظرم تولید باید به وسیله بخش‌های مردمی انجام شود، هر چه واگذار شود بهتر است تا اینکه تولید به صورت کارمندی اداره شود. باید بدانیم تولید به صورت کارمندی رخ نمی‌دهد.

لاریجانی تاکید کرد: کمک مجلس به برخی موسسات که به صورت مردمی اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند، در بودجه‌های سنواتی اقدام بسیار خوبی است که چندین سال است انجام می‌شود.

وی درباره برنامه‌های مجلس برای افزایش بودجه صدا و سیما گفت: باید از رادیو تلویزیون در لوایح بودجه‌های سنواتی حمایت کرد، باید دید صدا و سیما چگونه قرار است اداره شود، اگر بخواهد به صورت همین دولتی کار کند، پرخرج می‌شود افزایش بهره‌وری در صدا و سیما باید مدنظر قرار گیرد. گسترش کمی در صدا و سیما باید همراه با ابتکاراتی باشد که درست از نیروی انسانی استفاده شود،‌ در این جهت مجلس حتما به صدا وسیما کمک خواهد کرد.

رئیس مجلس در ادامه سخنانش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از روند مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 چیست؟‌ توضیح داد: به نظرم مذاکرات هسته‌ای ایران رو به پیش است و دلیلی ندارد نگاه منفی به مذاکرات داشته باشیم. گام‌هایی که تاکنون در این جهت برداشته شده نشان می‌دهد درون مذاکرات هسته‌ای می‌توانند در برخی مسائل اختلافات را کم کنند، به طور طبیعی ما در برخی زمینه‌ها اختلافات جدی با غرب داشتیم. یکی از مسائل آن بود که آنان نمی‌خواستند ایران غنی‌سازی داشته باشد، با مقاومت و ایستادگی ملت ایران و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری موجب شد ما از آن شرایط عبور کنیم و امروز غنی‌سازی اورانیوم داریم و این نشان می‌دهد ما تولید‌کننده هستیم.

وی بر همین اساس یادآور شد: موضوع بعد این است که در این شرایط دلیلی وجود ندارد ما خیلی نزاع داشته باشیم، آنان جدال می‌کردند تا ما امروز به شرایط فعلی نرسیم ولی ما رسیدیم البته قدری آنان ما را اذیت کردند و ما مقاومت کردیم و پیش رفتیم، ایران هیچ وقت از میز مذاکرات تحاشی و گریزی نداشت، آنان مدام میز مذاکرات را ترک می‌کردند اما در تبلیغات‌شان می‌گفتند جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکرات حاضر نمی‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: ما همیشه پای میز مذاکرات حضور داشتیم، به نظرم در مذاکراتی که اخیرا انجام شد قدری پیشرفت داشتند، ارزیابی‌ام از مذاکرات اخیر منفی نیست، اینکه زمان خواستند و مذاکرات را تمدیدی کردند این موضوع هم طبیعی است. البته شاید می‌توانستند در این دوره از مذاکرات به نتیجه برسند. منتها شاید برخی موضوعات نیاز به وقت بیشتری برای به نتیجه رسیدن داشت.

وی تاکید کرد: برخی موجودات در منطقه هستند که همیشه دنبال ایجاد خلل در کارهایی که می‌تواند آرامش در منطقه به وجود بیاورد، هستند. در گذشته هم همین نقص‌ها را داشتند، این اقدامات آنان از دید ایران مخفی نیست. البته این مسائل زیاد مهم نیست. به نظرم سطح حرکت ایران یک حرکت راهبردی است و این بنده‌های خدا گرفتار همین حسادت‌ها و رقابت‌های بلاوجهی هستند که جنبه‌هایی دارد اما به نظرم در مسیری که پیش می‌روند، ‌می‌توانند به نتیجه برسانند و هم اکنون تمدید مذاکرات، فرصتی را برای مذاکرات بعدی فراهم کرده تا با دقت بیشتری کار را پیش ببرند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بالاخره آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا ایران را تحریم کردند و خاصیت این تحریم چه بوده است، آنان خودشان را ابرقدرت می‌دانند و اقداماتی انجام دادند و نمی‌تواند بگویند ما ایران را تحریم کردیم اما اتفاقی نیفتاد، بالاخره آمریکایی‌ها باید چیزی بگویند، حرف‌هایی که سیاستمداران در تبلیغاتشان مطرح می‌کنند خیلی جدی نگیرید باید دید درون مذاکرات چه چیزی را دنبال می‌کنند. اینکه خودشان در مذاکرات به دنبال به نتیجه رسیدن آن هستند و به صورت جدی گفت‌وگوها را دنبال می‌کنند و گام‌هایی برمی‌دارند، نشان می‌دهد که از تحریم‌ها خیلی معجزه‌ای صادر نشده است، اگر از تحریم‌ها معجزه‌ای صادر می‌شد پس چرا مذاکره می‌کنند؟

رئیس مجلس همجین یادآور شد: بسیار روشن است که ایران کشور بزرگی است و نیروی انسانی کارآمدی دارد و اگر توجه به داخل افزایش یابد، اتفاقا از این زمان بسیار می‌توان خوب استفاده کرد. البته یکسری غفلت‌ها در ایران از نظر اقتصادی صورت گرفته، اینکه بودجه ما تا این حد به نفت تکیه کرده، اشکال است. بخش زیادی از بودجه جاری ما نفتی است، این ایراد است و قتی به ما فشار بیاید مجبوریم از توان تولید داخلی استفاده کنیم در آن شرایط ایران جهش پیدا می‌کند و بنده تصور می‌کنم غربی‌ها تا حدی متوجه این موضوع شده‌اند، متوجه شده‌اند ایران اگر اقبالش به درون بیشتر شود، از نظر اقتصادی توسعه می‌یابد. بالاخره تحریم‌ها در جاهایی به ما فشار می‌آورد اما سهم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها شاید 20 یا 30 درصد باشد.

لاریجانی در ادامه سخنانش گفت: تولید در کشورمان رقابتی نیست و تولید‌گر با مشکل مواجه است برای مثال دانشجویی که کارآفرین است باید دستش را بگیریم تا گلخانه‌ای راه بیندازد، در این زمینه چقدر فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی داریم که اینها باید چه کار کنند، بنابراین روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد و در همه جای دنیا سیستم گلخانه‌ای دارند که باید تسهیلات دهیم و کمک‌ کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی تحریم‌ها صورت می‌گیرد آنها حرف‌هایی می‌زنند اما ما باید از پتانسیل داخلی خود استفاده کنیم که این باعث می‌شود هم فرصت شغلی ایجاد شود و یاد بگیریم که از منابع درست استفاده کنیم.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فروش نفت و گاز در کشور باید به تولید ثروت و سرمایه در کشور منجر شود، اظهار داشت: از فروش نفت باید ارزش افزوده ایجاد شود وقتی با فروش تنها نقدینگی در کشور ایجاد می‌شود درست نیست.

وی اظهار داشت: یک سوء تفاهم در مدیریت 50 ساله کشور وجود دارد که می‌گوید اگر فروش نفت ما بیشتر شود وضع توسعه ما نیز شتاب می‌گیرد اما باید از خود بپرسیم که چرا این امر صورت نگرفته است به خاطر اینکه فروش نفت و پخش آن در اقتصاد یک تأثیرات موقتی در توسعه دارد و مشکلات توسعه را حل نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پول نفت باید تبدیل به ثروت در زمینه ثروت بشود، خاطرنشان کرد: باید این ثروت در زمینه تولید، فکر تولید و تولید ثروت انجام شود نه اینکه صرفا صرف بودجه شود.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای حل مشکلات در کشور را منوط به نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌‌دانند، تصریح کرد: این حرف دقیقی نیست چرا که ما نمی‌توانیم به میل خودمان یک روش انتخاب کنیم بلکه باید از خود بپرسیم به چه دلیلی این روش را انتخاب کردیم و مذاکرات حتما می‌تواند تعیین‌کننده باشد چون ما نمی‌‌خواهیم مشکلات سیاسی در منطقه وجود داشته باشد و تأثیراتی هم دارد اما مشکلات اقتصادی کشور ما ربطی به تحریم ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود در کشور به روش مدیریتی در کشور برمی‌گردد، تصریح کرد: برای مثال اگر در کشور ما بخش جاری فربه شده و بخش اداری زیاد شده است چه ربطی به تحریم دارد در حالی که این سلیقه مدیریتی بوده که حجم نیروی انسانی کشورمان افزایش پیدا کرده است.

لاریجانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را تصویب کرده که در آن باید مقدار زیادی از امکاناتی که دراختیار دولت است به بخش خصوصی و مردم واگذار شود و دیگر تکرار نشود و دولت نباید پروژه‌های کوچکی را در آن بگیرد بلکه این امر را واگذار کند اما چرا این امر تا به حال اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: ما اکنون در کشورمان 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ‌زده داریم که هر کدام از آنها با درصدهای مختلف جلو رفته است اما وقتی بودجه عمرانی در کشور را مشاهده می‌کنیم علی‌القاعده 30 تا 40 سال با این نرخ تورم طول می‌کشد تا این پروژه انجام شود کلنگ‌زنی بدون اینکه بودجه آن موجود باشد روش غلط است چرا که اگر پروژه‌ای آغاز می‌شود باید بودجه آن تأمین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل مدیریتی کشورمان ربطی به تحریم‌ها ندارد، خاطر نشان کرد: اینکه در سال 84- 83 حدود 550 هزار میلیارد دلار پول داشتیم اما این پول را صرف واردات کردیم و بخش بسیار کمی به تجهیزات مربوط بوده و بیشتر وارداتی بوده است که تولید‌کننده داخلی می‌توانست تولید کند.

لاریجانی ادامه داد: همین حالا هم نساجی زیاد داریم و برخی از کارخانه‌های نساجی با مشکل روبرو هستند و باید تعرفه‌های آن درست شود تا از آن صیانت شود و امکان رقابت ندارد و این امر را باید بفهمیم که باید تولید داخلی را به جایی برسانیم که بتوانیم این امر را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه باید تعرفه‌ها را کنترل کنیم، خاطرنشان کرد: اگر دروازه‌ها را باز کنیم و هر چه می‌خواهیم وارد کنیم به تولید‌کننده داخلی لطمه می‌زند که این ربطی به تحریم ندارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که میزان فروش نفت کشورمان در همین زمان که تحریم هستیم بیشتر از پولی است که در سال 60 تا 82 از فروش نفت به دست می‌آوردیم و در آن زمان تحریم نفت نبودیم چرا که آن زمان قیمت نفت پایین بود پس چرا الان مشکل داریم چرا که وابستگی ما به دلیل واردات به نفت زیاد شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید این امر را علاج کنیم، اظهار داشت: برخی از این موارد در دولت فعلی بهتر شده چرا که وزرا تجربه کار اقتصادی و صنعت داشتند، به همین دلیل آنها تصمیمات بهتری گرفتند که باید شتاب بیشتری به این امر بدهیم و من فکر می‌کنم اقبال به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هر چه بیشتر شود ما می‌توانیم از این فرصت بیشتر استفاده کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سؤال آخر مجری برنامه در مورد اینکه آیا شما درصدد راه‌اندازی حزب هستید، گفت: ما زن و بچه داریم؛ من مدافع تشکیل حزب هستم و معتقدم برای پایدار شدن دموکراسی در کشور حضور احزاب قوی و دارای مرام در کشور ضروری است.

وی افزود: این همان نکته‌ای است که مرحوم مدرس بر آن تأکید داشت که احزاب اسم و رسم و مرام داشته باشند و این برای کشور خیلی مفید است برخی تلقی‌های منفی نسبت به این موضوع دارند به عنوان مثال حزب جمهوری اسلامی که حزب نسبتاً کاملی بود و مرام داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید بهشتی یک مانیفستی برای آن تهیه کردند و من که در آن زمان در تلویزیون بودم به من گفتند این را شما ببینید و با دوستان‌تان همکاری داشته باشید و من فکر می‌کنم این حزب، حزب با اصل و نسب و با ریشه بود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم شما به شهرهای مختلف می‌روید بعضی از دوستان حزب که از قدمای حزب بودند افراد اصیلی هستند و این ثمره آن دو سالی است که حزب بود.

لاریجانی در ادامه گفت: احزاب بادی خیلی مفید نیستند یعنی احزابی که به خاطر قدرت به وجود بیایند و چهار اطلاعیه صادر کنند چرا که حزب باید تربیت کادر کند و برنامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل حزب کار خوبی است و من بعضی دوستان با من صحبت می‌کنند تشویق به آن می‌کنم، اظهار داشت: من خود هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که می‌توان حزب تشکیل دهم شاید هم یک مقدار تنبلی است اما واقعاً عقیده دارم که وجود من می‌تواند کمکی به حزب کند حتماً‌ این کار را می‌کنم.

۱۳۹۳/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...