نسخه چاپی

ارائه یارانه در نان ایجاد خلاف می كند

قاىم مقام وزیر صنعت معدن وتجارت با بیان این كه اراىه نان یارانه ای خلاف های مختلف ایجاد می كند گفت: ٥٠ درصد ظرفیت كارخانجات تولید آرد تعطیل است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مجتبی خسروتاج در برنامه گفت و گو ویژه خبری با اشاره به این که ٥٠ درصد کارخانجات آرد فعالیت مناسب در پی نظام پرداخت یارانه نان ندارند، گفت: یکی از طرح های اساسی نظام اقتصادی طرح اصلاح نظام نان است.

وی ادامه داد: شرایط فعلی بازار آرد، گندم ونان شرایط مطلوبی نیست و تصمیم هیات دولت به اجبار بوده و ادامه روند گذشته مناسب نیست که عدم رضایت مردم، نانوایان و دولت را در پی داشته است.

قاىم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت طرح دولت طرحی جامع در راستای اصلاح قدم به قدم قیمت گندم، آرد و نان دانست و خاطرنشان کرد: دولت سالانه در حدود ١١ هزار میلیارد تومان یارانه به گندم و نان پرداخت می کند.

خسروتاج تاکید کرد: پرداخت یارانه همچنان ادامه خواهد داشت و افزایش قیمت نان با توجه به عدم تغییر قیمت نان در ٣٠ ماه گذشته با وجود افزایش هزینه های تولید و هزینه های جانبی صورت گرفته است.

وی با بیان این که اصلاح ساختار در راستای افزایش نان صنعتی و نان حجیم باید ایجاد شود، بیان کرد: زمانی که در دل نظام نان، اراىه نان به صورت یارانه ای و مساىل دولتی وجود داشته باشد خلاف های مختلف صورت می گیرد.

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مصوبه دولت در ٢ بخش مجزا ابلاغ شده که در بخش اول اجازه داده شده در راستای جبران مشکلات نانوایی ها و تولید آرد تا سقف ٣٠ درصد قیمت نان افزایش یابد.

وی ادامه داد: در بخش دوم طرح مصوب شد تا ٢٠ درصد نانوایی ها در نظام تولید آزاد قرار گیرند و این در حالی است که تولیدکنندگان آرد بر این عقیده هستند که باید قیمت ها آزاد اعلام شود.

قاىم مقام وزیر صنعت معدن وتجارت تاکید کرد: افزایش ٣٠ درصدی گوش شنوا برای مشکلات نان و آرد بوده و در مرحله بعدی میزان ٢٠ درصدی نانوایی های آزاد افزایش خواهد یافت.

خسروتاج با اشاره به این که باید به کیفیت در فضای رقابتی پرداخته شود، بیان کرد: ٤٠ درصد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده است و سهم قیمت آرد در قیمت تمام شده ٣٠ تا ٤٠ درصد تاثیرگذار است و ٣٠ درصد افزایش حداکثر ٣٠ درصدی نان برای جبران هزینه جانبی است.

وی گفت: هزینه استخدام یک شاطر در نانوایی های تهران ٣تا٤ میلیون تومان است و میزان افزایش قیمت نان در تهران به طور میانگین ٢٩ درصد است.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت ادامه داد: اگر هزینه های جانبی تولید نان رفع شود کیفیت نان ارتقاع پیدا خواهد کرد و بخشی از کیفیت نان با افزایش ٣٠ درصدی افزایش خواهد یافت که به طور کلی کیفیت در سایه رقابت ایجاد خواهد شد.

خسروتاج با تاکید بر این که باید فضای رقابتی برای نانوایی ها ایجاد شود، بیان کرد: پیش بینی می شود نانوایی ها در مرحله اول اصلاح قیمت نان به سمت نانوایی های آزاد حرکت کنند.

همچنین رییس سازمان حمایت در این برنامه تلویزیونی بیان کرد: آرد و گندم همیشه مورد توجه دولتها بوده است و این درحالی است که در چند ماه اخیر کارخانجات تولیدی آرد رضایت ندارند.

جواد تقوی ادامه داد: دولت در قدم اول در راستای افزایش حجم تولید گندم اصلاح خرید تضمینی گندم را در دستور کار خود قرار داد و در چند سال اخیر قیمت گندم از کیلویی ٤٢٠ تومان به ١١٥٠ تومان افزایش یافته است که نباید از هزینه نگهداری و خرید چشم پوشی کرد.

وی با تاکید بر این که دولت در هر کیلو ٦٥٠ تومان متحمل ضرر می شود گفت: دولت در ٣٠ ماه گذشته با رویکرد هزینه های حداقلی به دنبال دستیابی به شرایط بهتری در گندم و آرد بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با گفته های یزدجردی در رابطه با افزایش قیمت ٣٠درصدی نان،گفت: آقای یزدجردی نقطه انتهایی رافقط می بیند اما چندین ماه است که در دولت در رابطه با نان تفکر شده و با توجه به تمام موارد دولت تصمیم گیری داشته است

تقوی بیان کرد: واقعی کردن نان به صورت تدریجی خواهد بود چون باید استانه تحمل مردم مورد توجه باشد و سازمان حمایت با توجه به مستندات کارشناسی مور عمل کرده است.

وی خاطرشان کرد: ملاحظه رویکرد حداقلی باید مدنظر قرارگیر و در مصوبه میانگین قیمت ها ومحاسبات لحاظ شده است و انتظار است بنگاه ها در شرایط تغییر قیمت هزینه تمام شده خود رامدیریت کنند.

رییس سازمان حمایت تاکید کرد: در استان ها با توجه با شرایط هر استان و محیط جغرافیایی همچون هزینه های نانوایی، خط تولید و کارگر کارگروه قیمت را اعلام خواهند کرد که ضوابط و فرمول قیمت برای تمام استان ها یکسان است.

تقوی یاداورشد: قیمت واقعی نان در نانوایی هایی که قیمت ازاد اراىه می دهند قابل لمس خواهد بود و این امکان به صورتی است که حتی ساعت پخت با خود نانوا ها است که می توان این طرح را به عنوان پایلوت طرح اصلی و نهایی باشد.

معاون وزیر صنعت معدن وتجارت با تاکید بر این که وزارت بهداشت در راستای بهداشت نانوایی ها در کارگروه نان دیده شده گفت: اکیپ های نظارتی متخصص ارد و نان با همکاری بازرسان اصناف و وزارت صنعت معدن وتجارت آماده نظارت بر نانوایی ها هستند.

وی با اشاره به این که با افراد سودجو و فرصت طلب برخورد قانونی خواهد شد، بیان کرد:عملکرد استاندارها و کارگروهای استانی در سطح ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۱۳۹۳/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...