نسخه چاپی

ضربه مغزی از یك بیمار ، نابغه موسیقی ساخت!

سندرمی كه این بیمار به آن مبتلا شده است از نوع بسیار نادر بوده و تركیبی از توانایی های مختلف موسیقی و بصری است. «درك آماتو» اكنون فعالیت خود را به عنوان یك موسیقدان حرفه ای پیگیری می كند.


ضربه مغزي و ابتلا به سندرم نبوغ اكتسابي، يك شهروند آمريكايي را به نابغه موسيقي تبدیل كرده است.

به گزارش ايسنا، «درك آماتو» در سال 2006 ميلادي و به دليل اصابت سرش به استخر، دچار ضربه مغزي و بلافاصله به بيمارستان منتقل شد. اين ضربه باعث بروز سردردهاي شديد و از دست رفتن بخشي از قدرت شنوايي «آماتو» شد، اما پس از اين حادثه توانايي ويژه اي در وي بروز كرد.

«آماتو» مدتي پس از اين حادثه به طور اتفاقي در منزل يكي از دوستانش پشت پيانو نشسته و شروع به نواختن حرفه‌اي پيانو كرد، درحالي كه هيچ آموزش ويژه اي در اين زمينه نديده بود.

دكتر «اندرو ريوز» متخصص مغز و اعصاب در خصوص علت بروز اين حالت در اين بيمار كه اكنون گفته مي‌شود نابغه‌اي در موسيقي است، تأكيد كرد: اين بيمار دچار وضعيت خاصي موسوم به سندرم ساوانت يا نبوغ اكتسابي(Acquired Savant Syndrome) شده كه در اثر ضربه شديد به سر و تغيير شيمي مغز روي داده است.

سندرمي كه اين بيمار به آن مبتلا شده است از نوع بسيار نادر بوده و تركيبي از توانايي هاي مختلف موسيقي و بصري است. «درك آماتو» اكنون فعاليت خود را به عنوان يك موسيقدان حرفه اي پيگيري مي كند.

محققان سندرم ساوانت يا نبوغ اكتسابي را يك بيماري ژنتيكي يا اكتسابي مي دانند كه باعث ايجاد مهارت هاي استثنائي در حوزه هاي خاص مانند نواختن موسيقي مي‌شود.

در جهان حداقل 30 بيمار وجود دارند كه به دليل ضربه مغزي به سندرم ساوانت مبتلا و از توانايي هاي بالاي موسيقي يا رياضي برخوردار شده‌اند.

۱۳۹۱/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...