نسخه چاپی

گستاخان داخلی بخوانند

دامن كوتاه دختر اوباما آزادی بیان آمریكا را به چالش كشید!+تصاویر

عکس خبري -دامن کوتاه دختر اوباما آزادي بيان آمريکا را به چالش کشيد!+تصاوير

برگزاری این روز توسط اوباما برایش حاشیه برانگیز شد. یك كارمند جمهوری‌خواه كنگره در فیسبوك خود ازنحوه لباس پوشیدن ساشا و مالیا اوباما، دو دختر نوجوان رئیس جمهوری آمریكا كه با دامن‌های كوتاه در مراسم شكرگزاری شركت كرده‌ بودند، انتقاد كرد.

اختصاصی/به گزارش نما ،وقتی جورج واشنگتن به عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا، در نخستین سال ریاست جمهوری خود اولین اعلامیه ملی آمریکا را برای جشن روز شکرگزاری در ۲۶ نوامبر ۱۷۸۹ قرائت کرد و "روز بوقلمون" را وارد تقویم آمریکا کرد؛‌ شاید هرگز گمان نمی کرد که مراسم این روز به عنوان نشانه ای از فقدان آزادی در کشور مدعی لیبرالیسم در رسانه ها تیتر زده شود.
در روز شکرگزاریه امروزی، رئیس جمهور آمریکا علاوه بر اعلام روز شکرگزاری، یک بوقلمون را عفو می‌کند. با این کار بوقلمون حق ادامه زندگی خود را به شکل آزاد در مزرعه (و یا گاهی حیات کاخ سفید) خواهد داشت. این مراسم به عبارتی یک نماد برای ملت بی تاریخ آمریکا محسوب می شود؛ آنها مدعی هستند در حدود سال‌ ۱۶۲۱ مردم مهاجری (منظور همان مهاجمان به بومیان آمریکا است) که به آمریکا آمده بودند بوقلمون‌های وحشی را برای این روز شکار می‌کردند.
اما امسال برگزاری این روز توسط اوباما برایش حاشیه برانگیز شد. یک کارمند جمهوری‌خواه کنگره در فیسبوک خود ازنحوه لباس پوشیدن ساشا و مالیا اوباما، دو دختر نوجوان رئیس جمهوری آمریکا که با دامن‌های کوتاه در مراسم شکرگزاری شرکت کرده‌ بودند، انتقاد کرد. او از اینکه لباس آنها مناسب بار بوده است نه یک مراسم رسمی انتقاد کرده و از اینکه هنگام ایستادن کنار پدرشان در مراسم سنتی عفو یک بوقلمون بی‌حوصله به نظر می‌رسیدند؛ گلایه کرده بود.
مالیا و ساشا که به ترتیب 16 و ۱۳ سال دارند جوان ترین فرزندان رئوسای جمهور تاریخ آمریکا هستند و نوع لباس پوشیدن آنها بارها دستمایه طنز قرار گرفته است. تا جایی که اوباما ترجیح می دهد که خبرنگاران به حضور آنها در مدرسه، مهمانی یا ورزش دسترسی نداشته باشند.

am2.jpg


اما این بار باید اوباما طبق رسم سنتی آمریکاییان با خانواده حاضر می شد و همین دستمایه یکی از صریح ترین انتقادات به وی را فراهم آورد: این کارمند کنگره نوشته بود: «می‌فهمم که شما در سال‌های سخت نوجوانی هستید اما شما اعضای سرشناس‌ترین خانواده آمریکا هستید، سعی کنید کمی باکلاس رفتار کنید. دست‌کم به جایگاهی که در آن هستید احترام بگذارید. با این همه پدر و مادر شما هم چندان در شان جایگاه‌شان رفتار نمی‌کنند. بنابراین چندان الگوهای مناسبی هم در کنارتان ندارید. مثل کسی رفتار کنید که زندگی در کاخ سفید برایش اهمیت دارد. طوری لباس بپوشید که شایسته احترام باشید، نه صرفا لایق یک صندلی در بار.»
 اما با انتشار این خبر فشارها بر او افزایش یافت و لاتن کمی بعد در یادداشت عذرخواهی خود نوشت: «بعد از ساعت‌ها دعا، صحبت با والدینم و بازخوانی کلمه‌های پست فیسبوک، می‌توانم به وضوح ببینم که کلمه‌هایم تا چه حد آزاردهنده بودند. دوست دارم از همه کسانی که با کلمه‌هایم آنها را رنجانده و ناراحت کرده‌ام، عذر بخواهم و عهد می‌بندم که از این تجربه درس بیاموزم و فرد بهتری باشم. طوری درباره این دو بانوی جوان اظهار نظر کردم که خودم هرگزنمی پسندیدم در نوجوانی قضاوت شوم.»

am3.jpg



 اما سرانجام او به رغم عذرخواهی به خاطر این انتقاد مجبور به ترک پست خود و استعفای رسمی شد.
درواقع این رسوایی دوم را پدید آورد که بیانگر نبود آزادی بیان در کشور مدعی آزادی است. این در حالی است که به عنوان نمونه در ایران که مرتبا از سوی آمریکا متهم به نقض آزادی بیان است، فردی همچون علی مطهری سخنان تند و نادرستی را متوجه رهبری، مجلس خبرگان و ... می کند و همچنان آزادانه به کار خود ادامه می دهد تا آنجا که یکی از دو رهبر کودتاچیان علیه جمهوریت نظام، برای او پیام تشکر رسمی می فرستد.
اما انتقاد یک کارمند جزء به لباس پوشیدن فرزند رئیس جمهور در آمریکا تحمل نمی گردد. شاید این همزمانی با روز بوقلمون برای فارسی زبانان طنزآمیزتر باشد. بوقلمون نوعی از پارچه دیبا است که با تغییر جهت تابش نور به آن از رنگی به رنگی دیگر در می آید و این پرنده نیز به دلیل تغییر رنگ پوست گلویش در هنگام هیجان چنین نامیده شده است. از همین رو است که ایرانیان به فردی که شعارهایش با واقعیت درونیش متفاوت است، بوقلمون می گویند.
آقای اوباما روز افشای راز بوقلمون برای آمریکا مبارک!

am7.jpg

am4.jpg

am5.jpg




۱۳۹۳/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
51
0
۱۳۹۳/۹/۱۱
جالب بود
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...