نسخه چاپی

گفتگوی تفصیلی با فرمانده معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی

۳۰ سال غفلت از گنجینه مكران

"هزاران نفر از نیروهای ارتش به سواحل مكران اعزام شده و كار عمران و سازندگی را آغاز كردند. در این مدت شاهد ۲ همایش ملی توسعه سواحل مكران بوده‌ایم كه طی آن بسیاری از مسئولان، با حضور در این همایش به بررسی راهكارهای توسعه پرداختند."

به گزارش نما به نقل از تسنیم، خلیج‌ﻓﺎرس ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ وﺿﻌﯿﺖ ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ، از دﯾﺮﺑﺎز ﺣﺎئز اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻮده است اما در این میان سواحل 600 کیلومتری مکران در حاشیه دریای عمان چندان مورد توجه قرار نگرفته است و این در حالی است که این سواحل را می‌توان به لحاظ ویژگی‌ها و قابلیت‌های اقتصادی، اجتماعی و دفاعی گنج ناشناخته‌ای دانست که می‌تواند زمینه‌های اقتدار بیشتر ایران را در منطقه فراهم آورد.

موضوع اهمیت سواحل مکران تقریبا یک دهه قبل مورد توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. 600 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﺮز آﺑﯽ ﺳﻮاﺣﻞ ﻣﮑﺮان و ﺗﺴﻠط اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺮ ﯾﮑﯽ از مهم ترین و اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏﺗﺮﯾﻦ راهﻫﺎی آﺑﯽ ﺟﻬﺎن، ﻫﻤﺠﻮاری ﺑﺎ دو ﮐﺸﻮر اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن و ﭘﺎﮐﺴﺘﺎن و ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﺟﻤﻬﻮریﻫﺎی ﻣﺤﺼﻮر در ﺿﻠﻊ ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ اﯾﺮان، وﯾﮋﮔﯽ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺨﺸﯿﺪه اﺳﺖ. درﯾﺎی ﻋﻤﺎن ﺟﺰو ﺣﻮزه اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ اﻗﯿﺎﻧﻮس ﻫﻨﺪ و ﯾﮑﯽ از 5 ﺣﻮزه اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺟﻬﺎن اﺳﺖ و ﮔﺬرﮔﺎﻫﯽ ﺑﺎ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪﺳﻤﺖ ﺧﺎورﻣﯿﺎﻧﻪ، ﺟﻨﻮب ﺷﺮق آﺳﯿﺎ، ﺷﺒﻪ ﻗﺎره، ﺳﺮاﺳﺮ آﺳﯿﺎی ﺟﻨﻮﺑﯽ و ﺟﻨﻮب ﺷﺮﻗﯽ محسوب می‌شود ﮐﻪ روزاﻧﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮنﻫﺎ ﺑﺸﮑﻪ ﻧﻔﺖ و ﺣﺠﻢ وﺳﯿﻌﯽ از ﮐﺎﻻ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺒﺎدﻟﻪ ﻣﯽﺷﻮد.

در ﺑﻌﺪ ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻨﻮب ﺷﺮق ﮐﺸﻮر ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﭘﯿﻮﻧﺪﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻫﻤﺠﻮار ﺷﺮق و ﺷﻤﺎل ﺷﺮق ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی در ﺑﯿﺎن اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ درﯾﺎی ﻋﻤﺎن و اﻫﻤﯿﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آن ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: «ﺳﻮاﺣﻞ ﮔﺴﺘﺮده ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ و به وﯾﮋه ﺳﺎﺣﻞ درﯾﺎی ﻋﻤﺎن و ﻋﻘﺒﻪ آن در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﮑﺮان ﺛﺮوت ﻋﻈﯿﻢ ﻣﻠﯽ اﺳﺖ. اﮔﺮ دوﻟﺖ و دﯾﮕﺮ ﻣﺴﺌﻮﻻن ﺑﺎ ﻧﮕﺎه راﻫﺒﺮدی ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ درﯾﺎﯾﯽ، ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ، اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻋﻈﯿﻢ و ﻣﻬﻢ، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری ﺑﺮای ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ ﭘﺪﯾﺪ آورد.» ﻧﯿﺮوی درﯾﺎﯾﯽ ارﺗﺶ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﭘﺲ از ﺳﺨﻨﺎن ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی در ﺳﺎل 1388 ﻃﺮﺣﯽ را ﺑا ﻋﻨﻮان ﻃﺮح وﻻﯾﺖ آماده کرد. این طرح ﺷﺎﻣﻞ «اﺣﺪاث زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎ ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﻧﯿﺮوی درﯾﺎﯾﯽ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ، آﻣﺎدﮔﯽ ﻋﻤﺮدﻫﯽ اﻧﻘﻼﺑﯽ ﺑﻪ ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻣﻮﺟﻮد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻮﺳﺎزی ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻧﯿﺮوی درﯾﺎﯾﯽ ارﺗﺶﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان» است. اﺟﺮای اﯾﻦ ﻃﺮح، گام اول در ﻣﺴﯿﺮ راﻫﺒﺮدی ﺷﺪن ﻧﯿﺮوی درﯾﺎﯾﯽ اﺳﺖ. در اواخر سال 86، رهبرمعظم انقلاب در مقام فرمانده کل قوا، سواحل دریای عمان را گنج بزرگی که مغفول مانده ارزیابی کردند و به نیروی دریایی ارتش ماموریت دادند تا علاوه بر حضور در این سواحل، به محرومیت زدایی از مردم منطقه نیز بپردازند.

بنابراین هزاران نفر از نیروهای ارتش به این سواحل اعزام شده و کار عمران و سازندگی را آغاز کردند. در این مدت شاهد 2 همایش ملی توسعه سواحل مکران بوده‌ایم که طی آن بسیاری از مسئولان، پژوهشگران و سرمایه گذاران کشورمان با حضور در این همایش به بررسی راهکارهای توسعه بیشتر این منطقه پرداختند. در خط مقدم این مجموعه، معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی امیر دریادار حسن جعفری قرار دارد که کارهای ساختمانی و زیربنایی را انجام می دهند. همچنین وظیفه ساخت و ساز در همه مناطق و پایگاه های نیروی دریایی در سراسر کشور بر عهده این معاونت است. در ویژه‌نامه عرشه اقتدار (روزنامه خراسان) خالی از لطف ندیدیم که برای آشنایی بیشتر با وظایف این معاونت نیروی دریایی با امیر دریادار دوم جعفری نیز گفت وگویی داشته باشیم. ایشان در این ملاقات یک ساعته از بسیاری از طرح های ساخته شده، در دست ساخت یا درحال مطالعه مجموعه خود گفت و این که 2 پایگاه دریایی در شرق و غرب منطقه دوم جاسک برپا شده است. امیر جعفری به سواحل شمالی کشور نیز اشاره کرد و از ساخت پایگاه دریایی شرق خزر در بندر امیرآباد یا فریدون کنار مازندران خبر داد.

آنچه در ذیل می‌آید متن گفت‌وگو با امیر جعفری است:

برای شروع لطفا توضیحی درباره شرح وظایف معاونت مهندسی و پدافند عامل نیروی دریایی ارتش بفرمایید.

معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت کامل ساخت و سازهای نداجا را برعهده دارد و ما هر مکانی که بخواهیم پایگاه یا منطقه دریایی ایجاد کنیم، این مسئولیت بر عهده این معاونت است که تمام نیازهای ساختمانی و تاسیساتی در دریا و کرانه‌های ساحلی را برآورده کند.همچنین ساخت تونل‌ها، پناهگاه‌ها و. .. در حوزه پدافند غیر عامل و مکان‌یابی نیز از جمله مسئولیت‌های این یگان است.

دقیقا از چه زمانی توجه ویژه به سواحل دریای عمان که به سواحل مکران هم معروف است شکل گرفت و چه ضرورت هایی در ابتدا احساس شد ؟

مقام معظم رهبری از سالیان دور به اهمیت سواحل جنوب شرق کشور توجه داشتند ولی نیروی دریایی راهبردی ارتش از سال 1386 بنا به فرمان ایشان مبنی بر استقرار نداجا در سواحل مکران و مسئولیت این نیرو در آن منطقه به صورت جدی تر وارد عمل شد و از سال 87، علاوه بر کنارک در سایر نقاط ساحل از جمله بندر جاسک نیز مستقر شدیم.

این بحث قبل از تقسیم کار میان سپاه و ارتش بود که امنیت خلیج فارس بر عهده سپاه و دریای عمان به ارتش سپرده شد؟

بله از همان زمان شروع شد یعنی تقسیم کار از سال 86 بود و استقرار نداجا در همه سواحل مکران از سال 87 آغاز شد. ما از سال 87 در این منطقه که از بندرعباس تا پسابندر و بندر گواتر که نقطه صفر مرزی بوده و حدود 700کیلومتر طول دارد ساکن شدیم البته در این راه سخت، فرمایش‌های راهبردی رهبر انقلاب برای ما بسیار راهگشا بود از جمله این که فرمودند اهمیت این سواحل دریای عمان برای ما مثل گنجی است که کشف نکرده‌ایم و همچنین فرمودند نیروی دریایی ارتش علمدار این توسعه بوده و باید دیگران پشت سر نیروی دریایی حرکت کنند.

در واقعیت هم همین اتفاق افتاد و پس از فرمان رهبری، نداجا لبیک گفت و عمل کرد، یعنی بدون این که آن جا امکاناتی داشته باشیم کارکنان خود را فرستادیم و در حقیقت کسانی که اطلاعاتی از جاسک در گذشته داشته باشند می‌فهمند که از سال 86 تا به حال به لحاظ تغییرات و پیشرفت‌هایی که داشته اصلا قابل مقایسه نیست چراکه با این دستور رهبری ما دیگر فقط به بعد نظامی صرف، فکر نکرده و بعد توسعه را نیز پیش بردیم.

وقتی ما این نیروها را به سواحل مکران بردیم اینها خانه، مدرسه، اداره، پایگاه و اسکله و موج‌شکن می‌خواستند که همه را ساخته‌ایم یا در حال ساخت هستند اما بخش دیگری از کار ما محرومیت‌زدایی در منطقه است که اگر چه اصلا در ماموریت ما نیست اما به لحاظ دستور رهبری در جهت توسعه سواحل دریای عمان هم عمل کرده‌ایم. این توسعه، توسعه مردم آن جاست و ما اولویت‌هایی همچون راه، آب و برق، بهداشت و آموزش را برای توسعه منطقه درنظر گرفتیم که یکی از موثرترین اقدامات ما احداث جاده بود.

مردم در آن زمان حتی راه درستی نداشتند، 300کیلومتر از بندرعباس تا جاسک است و از میناب تا جاسک که حدود 200کیلومتر است جاده نداشت یا راه بسیار خراب و کم عرضی داشت که عملا حمل و نقل و رفت و آمد را در آن جا کند و متوقف کرده بود. . بعد از احداث جاده و استقرار مردم و افزایش عبور و مرور، عملا امنیت هم حاکم می شود که الان قابل مشاهده است الان حدود 150کیلومتر آن تعریض شده و به وضعیت خوبی رسیده و باقی مانده در دست ساخت است.

از جاسک تا کنارک هم 300کیلومتر و از کنارک تا پسابندر هم 100کیلومتر است که کارهای اولیه ساخت راه از جمله مطالعات آن انجام شده و پس از ارسال به دولت هر ماه پیگیری هم می‌کنیم. خوشبختانه شورای عالی امنیت ملی در سال 90 مصوبه‌ای برای تشکیل کارگروه توسعه مکران داشت که از همان سال کارگروه مذکور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و در دولت جدید هم 3 جلسه در تهران و یک جلسه در جاسک به ریاست آقای جهانگیری و حضور وزرای مرتبط تشکیل شده و کارها پیگیری می‌شود. بحث بعدی توسعه، مسئله آب و برق است که یکی از محرومیت‌های منطقه هرمزگان و سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود. ما در زمینه آب و برق در آن جا بسیار مشکل داریم.

هم خودمان و هم مردم مشکل دارند که برای حل آن، سد جگین در 100کیلومتری جاسک احداث و لوله‌کشی‌های آن هم با پیگیری‌های مداوم نیروی دریایی انجام شده و الان حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قول داده‌اند که امسال آب سد را به شهر جاسک برسانند زیرا یکی از نیازهای مهم منطقه همین آب است که ان شاءا... با این لوله کشی، شهر و روستاها به لحاظ آشامیدنی و کشاورزی بی نیاز می شوند. برق آن جا هم ضعیف است که پیگیری کردیم تا این که وزارت نیرو پای کارآمده و در حال رفع مشکل است که قول دادند امسال خیلی از پروژه های حوزه برق به نتیجه برسد. مشکل بعدی بهداشت منطقه است که الان با پی گیری های ما و در راستای مصوبات سفر رهبر انقلاب به هرمزگان 10 خانه بهداشت و 10 اورژانس جاده ای در روستاها و شهرها در حال ساخت است یا ساخته شده اند که قبلا نبود.

بیمارستان 32تخت خوابی شهرستان جاسک نیز که در سال 86غیرفعال بود و بعد از ظهرها بسته می شد الحمدلله حضور ما باعث شبانه روزی شدن بیمارستان شده و نیروهای متخصص نداجا نیز آن جا کمک می کنند. اخیرا هم مصوب شده که این بیمارستان 96 تختخواب تحویل نیروی دریایی شود ضمن این که ساخت و ساز آن هم توسط نیروهای ما انجام می شود. در همین زمینه ها ما یک پایگاه دریایی مکران در نزدیکی جاسک ایجاد کردیم که در همان جا به مردم روستاهای اطراف خدمات پزشکی می دهیم. در بازدیدی هم که به تازگی فرمانده نیروی دریایی ارتش از منطقه داشت، رئیس شورای روستای آن جا که از برادران اهل تسنن هم بود گفت ما ممنون نیروی دریایی هستیم که به ما کمک می کنند. آخرین بحث توسعه منطقه که در اولویت اول ما در آن جا قرار دارد بحث آموزش و پرورش در حوزه ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی است. منطقه از نظر آموزشی نیز محروم است و الان آموزش و پرورش هم 2 واحد مدرسه دخترانه و پسرانه احداث کرده است. همچنین دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد در منطقه جاسک تاسیس شده اما کم است و باید بیشتر شود. با اقداماتی که توسط ارتش در منطقه انجام می شود شما شک نکنید که منطقه توسعه خواهد یافت و این کار چند سال است که آغاز شده است.

رهبر انقلاب هم تاکیدشان بر این مطلب است که فرمودند: «امروز از خصوصیات نیروی دریایی ما تاثیر این نیرو در آبادسازی ملی است.» اگر ان شاءا... دولت و وزرا توجه کنند و قدر بدانند نیروی دریایی ارتش می تواند عامل پیشرفت در رشد جمعی منطقه مکران باشد. واقعا این کار از نیروی دریایی ارتش ساخته است " ایشان این مطالب را در آذرماه سال گذشته فرمودند و با توجه به رصدی که ایشان دارند نشان می دهد که متوجه تاثیر نداجا در منطقه و کشانده شدن سایر دستگاه ها به آن جا شده اند.

2 همایش برای سواحل مکران برگزار شد. خروجی این همایش ها چه بود و تا چه حد راضی کننده بود؟

این 2 همایش با تدبیر فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت و هدف اصلی این بود که مردم ما شناخت کافی از منطقه جنوب شرق کشور پیداکنند زیرا شناساندن این منطقه به همه این ملت به ویژه گروه ها و اصنافی که می توانند در جهت آباد سازی این منطقه یا بهره برداری بهینه از منابع ذی قیمتی که این منطقه دارد کمک کنند هدف ما بود که به نظر ما در این زمینه بسیار تاثیر گذار عمل کرد. چون بعد از این همایش ها اتفاقات خوبی به ویژه در سطح خود دولت رخ داد. جناب رئیس جمهور در سفر استان هرمزگان خود شهر جاسک را برای سخنرانی انتخاب کردند و بعد از آن طرح هایی که برای منطقه آزاد شدن جاسک ارائه کردند یا سرمایه گذاری های اقتصادی که داشتند این ها را ما ناشی از همین برنامه ها مثل همایش و فعالیت های نداجا به خواست رهبر انقلاب می دانیم. چرا قبل از این نبوده است؟ قبل از انقلاب که کاملا فراموش شده بود و در این 30 سال هم همان طور که رهبری فرمودند واقعا غفلت شده بود.

برنامه ای برای ادامه این گونه همایش ها در آینده دارید ؟

البته مسئولیت برگزاری همایش ها برعهده دفتر پژوهش های نیروی دریایی است و ما دخالت زیادی نداریم اما چون خواست رهبری است، نداجا حتما برای آینده برنامه ریزی خواهد کرد.

بخش مهمی از کار شما نیاز به هماهنگی با دستگاه های دولتی دارد و رئیس جمهور هم در چند ماه گذشته 2 سفر استانی به هرمزگان وسیستان و بلوچستان انجام داده و برمحرومیت زدایی و رونق این مناطق تاکید داشتند. . فعالیت دولت و همکاری آن ها با شما چگونه بوده است؟

در راس همه مقامات کشور خود مقام معظم رهبری هستند که بر همکاری دولت تاکید همیشگی دارند.البته دولت جدید تازه کار است اما همکاری های خوبی از دولت دیدیم و از همه تشکر می کنیم اما واقعا هنوز مطلوب ما نیست و جای کار بسیاری دارد. طرح های مهمی را توسط دستگاه ها دیدیم از جمله طرح عظیم پایانه نفتی در جاسک و مجتمع های صنعتی و پتروشیمی از دولت قبل داریم که باید اجرایی شوند که در صورت اجرایی شدن منطقه متحول شده و حتی از بندر عباس بهتر خواهد شد. دولت با ما همکاری دارد و همه برنامه هایی که گفتم در حال اجراست. البته سال قبل به لحاظ بودجه همه کشور مشکل داشتند اما در سال جدید خیلی بهتر شده و به ویژه از معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور که ما را یاری کردند تشکر می کنیم.

اصولا امنیت تجارت در منطقه در چه سطحی است ؟

ما مسئولیتی در بحث اسکله های تجاری نداریم اما پشتیبانی و امنیت دریایی این ها بر عهده نداجاست که انجام می دهیم. ضمن این که خود حضور نداجا باعث ایجاد امنیت است.در موضوع دزدان دریایی 100درصد نیروی دریایی درگیر بوده و الحمدلله تا الان هم موفق شده که نتیجه آن این است که خوشبختانه هیچ گونه آسیبی را سیستم اقتصادی ما از این نظر تجربه نکرده است. در بحث قاچاق هم که بر عهده مرزبانی نیروی انتظامی است، اگر زمانی این نیرو کمکی خواسته کمک کرده ایم.

بخش خصوصی برای حضور در این حوزه به عنوان انجام کار عمرانی یا سرمایه گذاری چه استقبالی کرد؟

از دید خود ما خیلی حضور داشتند و استقبال کردند. بعد از آن هم تماس هایی از شرکت های گوناگون داشتند که نشان می داد توجه زیادی به این مسئله شده است.

سرمایه گذاری خارجی از کشورهای عربی یا فراتر از منطقه هم داشتید؟

ما نداشتیم اما بنا به اخباری که شنیده ایم در بحث سرمایه گذاری های نفتی از جمله در پایانه نفتی بندر جاسک، قطعا شرکت های خارجی تماس هایی با شرکت نفت خواهند داشت و الان هم که بحث منطقه آزاد شدن جاسک مطرح است و ما هم نظر داده ایم. دولت با جدیت دنبال منطقه آزاد است که قطعا شرکت های خارجی هم خواهند آمد. مدتی است که رویکرد دولت به این سمت کشیده شده و می شود در منطقه سرمایه گذاری های خوبی کرد و بهره برد چون هرجا در دنیا پیشرفت داشته از سمت دریا بوده. درباره این پایانه نفتی، گروه های مختلفی از دولت در حال مطالعه هستند و حضور ما این تاثیرات را دارد که یک دلگرمی برای سرمایه گذار به لحاظ امنیت محسوب می شود.

به نظر شما سرمایه گذاری در این منطقه برای بخش خصوصی به صرفه خواهد بود؟

قطعا این گونه است و شک نداشته باشید که اگر عزیزان ما بیایند بهتر از کشورهای عربی خواهد شد و با هزینه های کمتر، فواید بیشتری را نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد حتی در بخش کشاورزی نیز که الان تقریبا تعطیل است، می توان با حمایت، رونق خوبی به کشاورزی داد که افزایش صادرات را باعث می شود.

در حوزه امنیت و حضور خود نیروهای ارتش در منطقه چه برنامه ای دارید؟

برابر هدف گذاری انجام شده، 2 منطقه دریایی یکی در جاسک که منطقه دوم دریایی ولایت است و منطقه سوم دریایی در کنارک ساخته شده یا در حال ساخت است که منطقه دریایی بسیار بزرگی با چندین هزار نفر جمعیت است. همچنین 2 پایگاه دریایی که یکی مکران در «راس میدانی» و دیگری در پسابندراست را نیز در برنامه داریم که ساخت و ساز آن ها در حال انجام بوده و می تواند کمک بسیار خوبی به توسعه و امنیت مناطق اطراف خود باشد.

به تازگی بحث توسعه پسابندر مطرح شد، نقش معاونت شما در این حوزه چگونه است ؟

ما سواحل مکران را از بندر عباس تا پسابندر می دانیم و پسابندر نیز در 5کیلومتری گواتر به عنوان آخرین نقطه مرزی کشور قرار دارد. در این سواحل در حال ایجاد 2 منطقه دریایی و 2 پایگاه دریایی هستیم که الان هم خوب پیش رفته ایم. در پسابندر هم یک پایگاه دریایی خیلی بزرگی درحال ساخت داریم که به زودی هم ساخت موج شکن را در آن جا شروع می کنیم. با توجه به اعتباراتی که در اختیار می گیریم قطعا در آینده آن جا هم مثل جاسک رونق خوبی خواهد گرفت.

یعنی برنامه گسترش این شهر و حضور مردم و سرمایه را در این منطقه دارید؟

قطعا همین است. البته حوضچه هایی که ما می زنیم نظامی است اما هرجا نیروی نظامی مستقر شود پشت سر آن بخش خصوصی هم حاضر می شود. از چابهار تا پسابندر حدود 95 کیلومتر است که واقعا به لحاظ گردشگری هم دیدنی است. ساحل و طبیعت بسیار زیبا و کوه های معروف به مریخی آن جاست که دیدنی است. همچنین منابع غذایی زیادی در آن جا به لحاظ پرورش میگو وجود دارد که خبرهایی از سرمایه گذاری بخش خصوصی و کشورهای عربی هم شنیده می شود. الان خود دولت برای موج شکن های مردمی فعال است و تاکنون چند موج شکن هم ساخته که حدود 200 موج شکن و حوضچه مردمی می شود و قابلیت ماهی گیری وپرورش میگو را دارد.

با توجه به ناآرامی های اطراف مرز ایران و پاکستان شما مشکل امنیتی خاصی نداشتید؟

ما برخوردی نداشتیم و مواجهه مستقیم نداشتیم اما منطقه در برخی مواقع ناامن است که رفت و آمد ما در این حوزه نیز تاثیر گذاشته است.

به لحاظ حمل و نقل هوایی در چه سطحی است؟

در فرودگاه نیروی دریایی در جاسک الان هواپیماهای 70نفره قابلیت نشست و برخاست دارند و در حال مطالعه هستیم و مجوزها را گرفتیم که هواپیمای غیر نظامی نیز بنشیند زیرا ما راه جدا و پایانه زده ایم. البته شرکت های هواپیمایی استقبال کمی داشتند و گفتند طول باند را 600 متر افزایش دهید تا هواپیمای فوکر 100هم روی باند بنشیند که از اول آبان ماه کار اجرایی افزایش طول باند توسط نداجا آغاز می شود تا هواپیماهای کلاس فوکر 100هم فرود بیایند.

میزان رضایت مندی مردم محل از حضور نداجا در منطقه چقدر است؟

مردم هم واقعا خوشحال هستند چون روز به روز رونق بیشتر می شود. مثلا ما در بندر سیریک که میان میناب و جاسک است برنامه ای نداشتیم اما بنا بر نیازهایی که بعدها تعریف شد ما در 15 کیلومتری این بندر باید یک پایگاه جدیدی بزنیم و نیاز شد که زمینی انتخاب کنیم و خانه سازمانی بسازیم که مسئولان شهر استقبال زیادی داشتند و حتی در حضور فرمانده کل ارتش که اخیرا سفری به منطقه داشت خواستند که نداجا بیاید و مستقر شود چون خود مردم می دانند هر جا نیروی نظامی مستقر شود پشت سرآن آبادانی خواهد بود یا در راس میدانی روستاهای محرومی وجود دارند که ما خدمات پزشکی را بنابر دستور فرمانده نداجا به این مردم می دهیم و من خودم در بازدید با امیر سیاری بودم که رئیس شورای شهر آن محل نیم ساعت از امیر سیاری به خاطر خدمات نداجا و امیدی که در مردم ایجاد شد تشکر می کرد و این که مردم خیلی خوشحال هستند.

در پایگاه های دیگر نداجا وضعیت عمرانی چگونه است؟

همه پایگاه ها در جنوب و شمال برای ما مهم است و در آن جا هم فعال هستیم. البته منطقه شمال از نظر زیرساختی بسیار فراهمتر است. ما در بندر آستارا در حال ایجاد یک پایگاه دریایی هستیم. در خود بندر انزلی که منطقه چهارم ما و مرکز ناوگان شمال محسوب می شود کارهای زیادی انجام دادیم و می دهیم. در رشت مرکز آموزش داریم که حدود 70درصد آموزش های دریایی را انجام می دهیم.

در منجیل آموزش تکاوران دریایی را داریم که همین ساخت و ساز در همان جا هم وجود دارد. در نوشهر دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) قرار دارد که خروجی های آن تقریبا همه سازمان های دریایی را آموزش می دهند. همچنین در برنامه ما ساخت پایگاه دریایی شرق خزر قرار دارد که ما فعلا جایی که مد نظر داریم بندر امیر آباد یا بندر فریدون کنار در مازندران است. ان شاءا... هرکدام مورد تایید دولت محترم قرار گیرد در آنجا هم شروع به ساخت خواهیم کرد البته بندر امیر آباد گسترده بوده و راه های دسترسی خوبی دارد ضمن این که در صورت تصویب ما در شرق این بندر قرار می گیریم زیرا همه احساس کردند جای ما در خزر خالی بوده و بحث امنیت آنجا برای ما حیاتی است. الان در امیرآباد مستقر هستیم اما به صورت موقت است و برنامه حضور دایمی ما در آن جا ایجاد پایگاه دریایی شرق خزر است که تا بندر ترکمن و سواحل استان گلستان را شامل می شود.

و حرف آخر

ما از نهادها و سازمان هایی که در این مناطق حضور دارند هم تشکر می کنیم و هم درخواست داریم بیشتر از اینکه تا به حال بوده همکاری کنند تا بتوانیم اولا خواست رهبر انقلاب را سرعت دهیم و دوما در بحث توسعه و رفع محرومیت زدایی در منطقه موفق باشیم.

۱۳۹۳/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...