نسخه چاپی

شبهه ای كه وهابیت مطرح می كند

نذر برای اموات و اولیا و صالحان، حرام یا حلال!؟

كسى كه از چگونگى انجام این كارها از مسلمین آگاه باشد خواهد دانست كه قصد آنان از ذبایح و نذرهایى كه براى مردگان از انبیاء و اولیاء مى كنند چیزی جز صدقه از ناحیه آنان نیست و ثواب این اعمال را هدیه آنان مى نمایند.

به گزارش تراز برخی از شبهات و سوالات دینی منشأ کسب علم می شود و بعضی هم خاصیتی ندارند جز عیبجویی و ایرادگیری. شبهات وهابیت از این دست است. یکی از کارهایی که وهابیون آن را تحریم می کنند نذر برای اولياء و صالحان است.
در همین راستا "بن باز" مفتی سابق وهابيان می گويد: "از اقسام كفر در فعل قربانی براي غير خدا نمودن و قصد قربت به آنان نمودن است كه كسي براي اصحاب قبورگاوي يا گوسفندي و يا مرغي قرباني نمايد."
آنها حتی ذبح برای اموات و اولیا را حرام می دانند. مثلاً محمد بن عبدالوهاب می نويسد: "پيامبر(ص) با مشركان جنگيد تا اعمالي مانند قرباني كردن تنها براي خدا باشد."
سه نکته در پاسخ به این شبهه:
* وهابی ها همیشه در شبهاتشان با زیرکی اعمالی را به شیعیان نسبت می دهند که با دقت مشخص می شود اصلاً شیعه معتقد به آن اعمال نیست! در همین مورد سوال شیعیان به هیچ عنوان نذر برای مومنان و اولیا نمی کنند بلکه نذر می کنند برای خدا و ثوابش را به اولیا و مومنان هدیه می دهند. حالا ببینید تفاوت این حرف تا آن ادعا از کجاست تا به کجا! شيعيان هم معتقدند كه نذر برای غير خدا به اين قصد كه آن شخص شايستگی نذر كردن را دارد و از آن جهت كه مالك اشيا بوده و زمام امور به دست اوست كفر و شرك است.


** به گفته عزامى شافعی در کتاب «فرقان القرآن»:
"كسى كه از چگونگى انجام اين كارها از مسلمين آگاه باشد خواهد دانست كه قصد آنان از ذبايح و نذرهایى كه براى مردگان از انبياء و اولياء مى كنند چيزی جز صدقه از ناحيه آنان نيست و ثواب اين اعمال را هديه آنان مى نمايند زيرا دانسته اند كه اجماع اهل سنت منعقد شده كه صدقه زنده ها براى اموات مفيد است و به آنها واصل خواهد شد."

*** احاديث متعددي در كتاب هاي اهل سنت بر جوازچنين نذري دلالت دارد. برای نمونه بريده روايت كرده است: زنی از پيامبر (ص) پرسيد: آيا مي توانم از طرف مادرم بعد از فوتش روزه بگيرم و حج به جای آورم؟ پيامبر فرمود: آري. (سنن ابي داود، كتاب الوصايا، باب ۱۲، ح۲۸۷۷)
اگر كسی حيوانی را از طرف انبيا و اوصيا يا مؤمنان قربانی كند تا ثوابش را به آنها هديه دهد همانند آن كه برخی قرآن می خوانند و ثواب آن را برای انبيا و اوصيا يا مؤمنان هديه می كنند نه تنها حرام نیست بلکه به يقين در كار او پاداش بزرگ نهفته است.

۱۳۹۳/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...