نسخه چاپی

رایس: تحریم به فروپاشی مذاكرات منجر می‌شود

عکس خبري -رايس: تحريم به فروپاشي مذاکرات منجر مي‌شود

مشاور امنیت ملی كاخ سفید روز سه‌شنبه با غیرسازنده خواندن تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، گفت این اقدام منجر به فروپاشی مذاكرات شده و باعث می‌شود تا همه واشنگتن را مقصر شكست دیپلماسی قلمداد كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت افزایش تحریم‌های ایران به «فروپاشی» مذاکرات هسته‌ای با این کشور منجر می‌شود.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، خانم رایس که در کنفرانسی به میزبانی نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» صحبت می‌کرد، گفت: «در 1+5 شکاف می‌افتد، جامعه بین‌الملل هم به جای ایران ایالات متحده را مقصر فروپاشی مذاکرات قلمداد کرده و ایرانی‌ها نیز به این نتیجه می‌رسند که دلیلی برای ادامه حضور بر سر میز مذاکره وجود ندارد.»

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 دوشنبه هفته گذشته در حالی با توافق برای تمدید گفت‌وگوها به اتمام رسید که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر (24 نوامبر) به راهکار جامع دست می‌یافتند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات اساسی موجب شد تا طرفین مهلت مذاکرات را برای هفت ماه دیگر، تا 9 تیر سال آینده، تمدید کنند.

همزمان با تصمیم طرفین برای تمدید مذاکرات، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا بار دیگر بحث تشدید تحریم‌های ایران را مطرح کرده‌اند. روز روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داده است که روز سه‌شنبه زمانی که از رایس در مورد طرح «رابرت منندز» رهبر دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید سوال شد، با بیان اینکه «اکنون وقت مناسبی برای چنین کاری نیست»، گفت: «در حال حاضر انجام چنین اقدامی، سازنده نیست.»

وی همچنین گفت با توجه به توافق موقت ژنو، موسوم به برنامه اقدام مشترک، آمریکا امروز «در موقعیت بسیار بهتری» قرار دارد و شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روزانه افزایش تحریم‌های ایران را نادرست خوانده و گفت دولت با انجام چنین اقدامی مخالف است. از ابتدای مذاکرات هسته‌ای با ایران، کاخ سفید همواره در نقش پلیس خوب ظاهر شده و در مقابل کنگره به صورت مداوم تهدید به افزایش تحریم‌ها کرده است.

بر اساس برنامه قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و شش کشور در ماه جاری میلادی (دسامبر) در محلی که هنوز اعلام نشده، برگزار شود. طرفین قرار است ظرف 4 ماه به توافقی سیاسی برسند و سپس برای تعیین جزئیات فنی توافق تلاش کنند.

۱۳۹۳/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...