نسخه چاپی

وزیری كه نتانیاهو را كوتوله خواند!

عکس خبري -وزيري که نتانياهو را کوتوله خواند!

وزیر دادگستری بركنار شده اسرائیل در واكنش به سخنان نخست وزیر اسرائیل گفت: تو یك كوتوله سیاسی هستی.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، "زیپی لیونی" وزیر دادگستری برکنار شده اسرائیل در واکنش به سخنان نخست وزیر اسرائیل گفت: تو یک کوتوله سیاسی هستی.

وی ادعاهای نخست وزیر اسرائیل درباره تلاش لیونی و لاپید برای سرنگونی کابینه را رد کرده و گفت که قصد دگرگونی کابینه را نداشته است.

وزیر برکنار شده دادگستری اسرائیل اضافه کرد: نتانیاهو دربرابر فشارهای وزیران جناح راستی کرنش کرده است.

ساعتی پیش"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس خبری خود گفت: در شرایط کنونی و در کابینه کنونی، رهبری این کابینه غیرممکن است.

وی افزود: لاپید و لیونی درصدد ترغیب احزاب هریدی برای سرنگونی کابینه بودند و تلاش داشتند تا فرد دیگری را جایگزین من کنند.

نتانیاهو گفت که قصد دارد هر چه سریعتر انتخابات زودهنگام برگزار کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه این کنفرانس خبری گفت که تلاش خواهد کرد تا هرچه سریعتر کنست را منحل کند.

وی ادامه داد که با وجود دستورش برای عدم دیدار با "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، "زیپی لیونی" با عباس دیدار داشته است.

بنیامین نتانیاهو اضافه کرد: نمی‌توانم وزیرانی را در کابینه قبول کنم که علیه دولت فعالیت می‌کنند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه این کنفرانس خبری گفت: لاپید [وزیر اقتصاد اسرائیل] در اداره اقتصادی اسرائیل شکست خورده است.

وی اضافه کرد: ما باید کابینه جدید، بزرگتر و پایدارتری انتخاب کنیم.

پیش از این کنفرانس خبری "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل لیونی و لاپید را از کابینه اخراج کرد.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو با اخراج لاپید و لیونی به برگزاری انتخابات زودهنگام نزدیکتر شد.

همچنین یش عاتید از دیگر وزیرانی است که نتانیاهو وی را از کابینه اخراج کرد.

پس از اخراج این سه وزیر از کابینه، نتانیاهو طی سخنانی گفت: من نمی‌خواهم مخالفت در درون کابینه‌ام را تحمل کنم.

اییر لاپید، وزیر دارایی اسرائیل روز دوشنبه پیشنهاد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به عنوان آخرین تلاش برای حفظ ائتلاف را نپذیرفت.

نتانیاهو از لاپید خواست تا از خرابکاری در کار دولت دست بردارد. این موضوع بیانگر میزان اختلاف میان این دو نفر است. وی در پایان جلسه یک ساعته خود با نتانیاهو اعلام کرد که نمی تواند با پیشنهادات وی موافقت کرده و بدین ترتیب شرایط برای خروج خود از ائتلاف را آماده کرد.

نتانیاهو همچنین از لاپید خواست تا ۶ میلیارد شکل (۱.۵ میلیارد دلار) برای آموزش و خرید تجهیزات به وزارت دفاع پرداخت کند و بودجه لازم برای نیروی دفاعی اسرائیل به منظور انتقال پایگاه‌های آموزشی در نقب اختصاص دهد.

منابع حزب لیکود اعلام کردند نتانیاهو تمام کانال‌های احتمالی برای اینکه لاپید قادر به جایگزینی نتانیاهو بدون برگزاری انتخابات باشد را از بین برده‌ است.

در میان مخالفت بسیاری از اعضای کابینه اسرائیل با انتخابات زودهنگام کنیست که مشخص نیست چه سمت و سویی داشته و به کجا ختم خواهد شد، بنیامین نتانیاهو در تلاش برای پرکردن شکاف ناشی از اختلاف بین اعضای کابینه است.

در همین راستا نتانیاهو چند روز پیش دیدارهای متعددی داشت که در راس آن دیدار با یائیر لبید وزیر اقتصاد و رئیس حزب « آینده ای هست» جا داشت، تا برای حل و فصل نقاط مورد اختلاف راهی پیدا کند.

یکی از مهم ترین نقاط مورد اختلاف، قانون یهودی سازی اسرائیل است که لبید و زیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل مخالف آن هستند تا جایی که لیونی پیش از این در تاکید بر مخالفت خود گفت این موضع ادامه می یابد، حتی اگر به قیمت سقوط کابینه باشد.

در این میان منابع نزدیک به نتانیاهو اعلام کردند که تلاش وی برای حل و فصل اختلافات اعضای کابینه، آخرین تلاش او در این خصوص است تا به این ترتیب بتواند به توافقی دست یابد که یا کابینه به کار خود ادامه دهد یا به سرعت به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام پیش برود.

بنابر اعلام منابع نزدیک به نتانیاهو، لبید درصدد است از طریق مخالفت با قانون یهودی سازی و طرح بحث و جدل در کابینه و نیز سلب برخی دارایی ها از وزارت دفاع، کابینه را سرنگون کرده و کابینه دیگری را جایگزین کند.

از سوی دیگر لبید گفت که روابط کابینه نتانیاهو و دولت آمریکا به رهبری باراک اوباما به پایین ترین سطح خود رسیده است تا جایی که دیگر تضمینی وجود ندارد که آمریکا در شورای امنیت از تصویب قطعنامه های ضد اسرائیلی خودداری کند.

به گفته وی این وضعیت در آستانه درخواست فلسطین از سازمان ملل برای تعیین جدول زمانی عقب نشینی اسرائیل تا سرزمین های ۱۹۶۷ در جریان است.
موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل نیز در مصاحبه اختصاصی با شبکه دو تلویزیون اسرائیل گفت که بحران در ائتلاف کابینه به جایی رسیده که دیگر قابل حل و فصل نیست از همین رو چاره ای جز تعیین زمان انتخابات وجود ندارد.

وی افزود: برگزاری انتخابات نیز چندان رضایت بخش نیست زیرا ثبات کابینه حائز اهمیت است اما ادامه شرایط کنونی نیز ناممکن است بنابراین بهتر است که هرچه سریع تر به سمت انتخابات حرکت کرد.

در همین ارتباط یتسحاق هرتسوگ رئیس مخالفان در کنیست و رئیس حزب العمل یادآور شد که درخواست او به یافتن جایگزینی برای کابینه کنونی از طریق انتخابات یا از طریق تشکیل کابینه جدید به رهبری او همچنان به حال خود باقی است و اطمینان دارد که پس از انتخابات زودهنگام کنیست، فرصت زیادی برای تشکیل کابینه آینده دارد.

۱۳۹۳/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...