نسخه چاپی

كری میزبان اولین نشست ائتلاف ضدداعش

وزیر امور خارجه آمریكا امروز (چهارشنبه) میزبان نخستین نشست بلندپایه 60 كشور حاضر در ائتلاف مقابله با داعش در عراق و سوریه است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) میزبان نخستین نشست بلندپایه 60 کشور حاضر در ائتلاف مقابله با داعش در عراق و سوریه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی، عربی و سایر کشورها امروز در مقر ناتو در بروکسل، بلژیک، گردهم جمع می‌شوند تا درباره بهترین استراتژی نظامی علیه داعش به بحث بپردازند.

در این نشست مقام‌ها همچنین به چگونگی ریشه‌کنی مساله پیوستن گسترده شبه‌نظامیان خارجی به داعش و غیرقانونی کردن "برند" داعش که از کشورهای غربی شبه‌نظامیانی را جذب کرده، به تبادل نظر خواهند پرداخت.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که همراه جان کری است، گفت: این پایان مرحله شکل‌گیری ائتلاف علیه داعش است. اینجا، جایی است که ائتلاف تشکیل شده گردهم آمده است.

ایالات متحده نخستین حملات هوایی خود علیه داعش در عراق را اوت سال جاری میلادی انجام داد. اواخر سپتامبر هم حملات آمریکا علیه داعش در سوریه گسترش یافت و چند متحد آمریکا نیز به این حملات هوایی پیوستند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن و بحرین در حملات هوایی در سوریه و استرالیا، بلژیک، کانادا، انگلیس، دانمارک، فرانسه و هلند نیز در عراق شرکت دارند.

چندین کشور نیز حمایت خود را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای انجام این حملات اعلام کرده‌اند.

جان کری روز سه‌شنبه مساله تامین کمک بیشتر به دولت عراق را رد کرد و گفت: من مطمئنم که در برهه‌ای از زمان آمریکا کمک‌های بیشتری را برای عراق تامین خواهد کرد.

مقام‌ها گفته‌اند که وزرای شرکت‌کننده دراین نشست برای چگونگی از میان برداشتن منابع مالی داعش و تامین کمک‌های بشردوستانه برای افراد بی‌خانمان سوریه و عراق به بحث می‌پردازند.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا گفت، شرکای ائتلاف به ویژه نگران تهدید ناشی از هزاران شبه‌نظامی خارجی هستند که به داعش پیوسته و احتمالا حملاتی را در غرب انجام خواهند داد.

وی افزود: احتمالا بزرگترین و طولانی‌مدت‌ترین مشکل همین مساله شبه‌نظامیان خارجی است. واشنگتن با کشورهای عرب خلیج فارس و اروپایی برای تشدید امنیت مرزها و ایجاد لیست‌های سفر ممنوع (ممنوع‌الخروج) همکاری می‌کند.

وی افزود: شرکای ائتلاف قرار است 15 دسامبر 2014 در مراکش و برای گفت‌وگوی بیشتر درباره مشکل شبه‌نظامیان خارجی با یکدیگر دیدار کنند.

ناتو اجازه داده تا مقرش در بروکسل محل گفت‌وگوها باشد چون وزرای امور خارجه ائتلاف ناتو در نشستی که روز سه‌شنبه در همین محل برگزار شد، با یکدیگر گفت‌وگو کردند اما ناتو عضو ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا نیست. این وزرا همچنین قرار است در باره راه‌های ارسال پیام‌های مقابله‌ای با هدف غیرقانونی اعلام کردن و نامشروع ساختن داعش که به طور گسترده از رسانه اجتماعی برای به خدمت گرفتن شبه‌نظامیان و حمایت‌ها از طریق اینترنت استفاده می‌کنند، بحث کنند.

این مقام مسوول آمریکایی ادامه داد: از آنجا که قادریم داعش را نامشروع و غیرقانونی اعلام کنیم می‌توانیم مردم را علیه آن برانگیزیم و پایگاه‌های به خدمت گرفتن شبه‌نظامیان توسط آنها را کاهش دهیم.

وزرای امور خارجه کشورهای ائتلاف همچنین قرار است درباره راه‌هایی درمخدوش کردن و از میان بردن منابع مالی داعش از طریق فروش نفت، اخاذی، باج، قاچاق انسان، فروش اشیای آنتیک سوری و چپاول به گفت‌وگو بپردازند.

وی با اشاره به این مساله که ائتلاف ضدداعش در حال رهگیری نفت پالایشگاه‌ها و بازار سیاه به وسیله تانکرهایی که از مرزها عبور می‌کنند و به پول و حساب‌های بانکی تبدیل و روانه می‌شوند، گفت: ما سخت در تلاش هستیم تا سیستم انتقال نفت را نقشه‌برداری کنیم.

وی گفت: حملات هوایی علیه پالایشگاه‌ها توانایی داعش را برای صادرات نفت و کسب پول تضعیف می‌کند. ما تنها به دنبال ضربه زدن به این موارد هستیم و آنچه که شاهدش هستیم تاثیری است که در حال رخ نمودن است. براساس اطلاعات، تخمین زده می‌شود که داعش در عراق و سوریه حدود 30 هزار شبه‌نظامی دارد.

۱۳۹۳/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...