نسخه چاپی

تشریح عوارض جراحی چشم

۵۰۰ عمل جراحی چشم صبح امروز پنجشنبه در بیمارستان فارابی آغاز شد كه همچنان پیگیری می شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، مسئول بخش ويتره و رتين بيست و چهارمين كنگره سالانه انجمن چشم پزشكان ايران، در خصوص عوارض ناشی از عيوب انكساری چشم، گفت: برخی از این عوارض، شايعتر و برخی ديگر نادرتر هستند.

عليرضا رمضاني با بيان اينكه در هيچ نوع جراحي نمی توان گفت عارضه بوجود نخواهد آمد، افزود: هرچند جراح در كار خود خبره و با تجربه باشد، باز هم احتمال پيدايش عارضه است.

وی خاطرنشان كرد: از آنجايي كه پيدايش عارضه غيرقابل اجتناب است، جراحان بايد بداند چگونه از اين عوارض پيشگيري كنند و در صورت بروز عارضه چگونه آنرا درمان كنند تا ميزان آسيب رساني به چشم به حداقل ممكن برسد.

رمضانی اظهار داشت: در حين انجام هر نوع جراحي در چشم نيز ممكن است براي جراح مشكل ايجاد شود. مثلا ممكن است در حين جراحي بيماري هاي شبكيه، بيمار دچار خونريزي شود يا شبكيه دچار پارگي شود بنابراين جراح بايد بتواند در چنينشرايطي عوارض را به حداقل برساند.

وی در خصوص عوارض ناشي از عيوب انكساري چشم نيز گفت: برخي از این عوارض، شايع تر و برخي ديگر نادرتر هستند.

رمضانی افزود: در بسياري موارد ممكن است عيوب انكساري آنچنان كه بايد اصلاح نشود و مقداري از آن بماند يا بيشتر از حد نياز اصلاح شود يعني فردي كه نزديك بيني داشته بعد از عمل دچار دوربيني شود.

وی توضيح داد: اين عوارض ممكن است در شرايطي رخ دهد كه از ابتدا انتخاب بيمار براي این عمل مناسب نبوده باشد مثلا اينكه بيمار دچار قرنيه نازك بوده و پس از جراحي با مشكل قوز قرنيه مواجه شود.

رمضانی اضافه كرد: برخي ديگر از عوارض مانند التهابات بيش از حد، عفونت يا افزايش فشار چشم ممكن است در اثر عمل يا مصرف داروهاي پس از عمل براي بيمار به وجود آيد.

وي گفت: از عوارض ديررس جراحي عيوب انكساري چشم نيز مي توان به بازگشت مقداري از عیب انکساری چشم اشاره كرد كه پس از مدتي بيمار مجبور مي شود از عينك استفاده كند.

رمضاني ادامه داد: خشكي چشم نيز از جمله اين عوارض است و برخي بيماران براي مدت طولاني لازم است از قطره هاي اشك مصنوعي استفاده كنند.

مسئول بخش ويتره و رتين بيست و چهارمين كنگره سالانه انجمن چشم پزشكان ايران در مورد برگزاري برنامه هاي بخش شبكيه اين كنگره اظهار داشت: روز دوشنبه كه روز پيش كنگره است مربوط به برنامه های فوق تخصصی چشم است و يكي از برنامه هاي آنها مربوط به بيماري هاي شبكيه است.

رمضاني افزود: در قسمت رتين برنامه هايي از جمله برگزاري پنج سمپوزيوم اصلي با حضور هفت مهمان خارجي شامل چهار نفر از متخصصان ايراني مقيم خارج از كشور برگزار مي شود.

وی ادامه داد: به جز دو سخنراني كه توسط چشم پزشكان شاغل در ايران انجام مي شود، ساير سخنراني ها توسط همكاران از كشورهاي ديگر ارايه مي شود.

رمضاني گفت: در مجموع حدود ۳۰ سخنراني ارايه مي شود و مبحثي نيز در مورد عوارض جراحي هاي چشمي براي اولين بار در ايران طي اين كنگره با حضور دكتر رضايي از متخصصان ايراني مقيم خارج از كشور برگزار مي شود.

وی خاطرنشان كرد: در روزهاي سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه نيز برنامه هايي شامل سيگمان خلقي شامل چهار سمپوزيوم و شش كارگاه برگزار مي شود كه طي آنها تمام بيماري هاي شايع مربوط به قسمت خلفي و شبكيه چشم مانند بيماري هاي التهابي، تكنيك هاي تشخيصي، روش هاي جديد درماني و تومورهاي چشم و بيماري هاي نادر بررسي مي شود.

این کنگره به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشارکت همکاران چشم پزشک داخل و خارج از کشور ۱۰ تا ۱۳ آذر ماه جاری در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است.

۱۳۹۳/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...