نسخه چاپی

11 میلیون «جوان دَم بخت» داریم

گلزاری در ادامه تعداد جوانان در آستانه ازدواج كشور را 11 میلیون نفر اعلام كرد و گفت: بخشی از این افراد صرفا به علت مشكلات معیشتی قادر به تشكیل زندگی مشترك نیستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر 300 سایت غیرقانونی در حوزه پیدا کردن همسر برای دختران و پسران در آستانه ازدواج فعالیت دارند.

محمد گلزاری بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه مجمع خیرین ازدواج استان زنجان به بیان برخی از آیات قرآنی نازل شده در زمینه ازدواج پرداخت و اظهار کرد: اصل آفرینش بشر بر اساس خانواده بوده است.

وی با اشاره به مکاتب توحیدی موجود در زمینه خانواده اضافه کرد: درون‌مایه این مکاتب توحیدی آن است که بشر با آدم و حوا به دنیا آمده است.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به جایگاه مهم و ارزشمند خانواده در فطرت انسان‌ها گفت: در بسیاری از آیات قرآن بر امر تشکیل خانواده و ازدواج تاکید شده است.

ازدواج موجب حل مشکلات روحی افراد می‌شود

این مسئول با تشریح وضعیت روحی افراد قبل از ازدواج و مقایسه آنبا پس از ازدواجتوضیح داد: افراد قبل از ازدواج بی‌تاب و بی‌قرار هستند، اما پس از ازدواج بسیاری از مشکلات روحی خود به خود حل می‌شود.

گلزاری با بیان اینکه مؤلفه‌های بسیاری در آرامش پس از ازدواج تاثیرگذار هستند، بیان کرد: مودت و ارضای نیازهای مختلف انسان موجب آرامش وی پس از ازدواج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خانواده باید کانون آرامش روحی و روانی افراد باشد، اضافه کرد: خانواده باید محلی باشد که افراد از نظر روحی و روانی در آن تسکین پیدا می‌کنند.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با ابراز تاسف از اینکه با وجود فواید ازدواج، در جامعه کنونی بسیاری از جوانان رغبتی به تشکیل خانواده ندارند، گفت: باید واکاوی شود که چرا جوانان میل و رغبتی به تشکیل خانواده ندارند.

این مسئول با اشاره به میانگین بالای سنی در مبحث ازدواج اضافه کرد: بخشی از این امر مربوط به مسائل معیشتی است.

گلزاری شغل، مسکن، درآمد و هزینه‌های عام را جزء مسائل معیشتی اعلام کرد و افزود: دیگر عامل تاثیرگذار در عدم رغبت جوانان به ازدواج آزادی‌های قبل از ازدواج است.

وی پیدا نکردن همسر مناسب را نیز از دیگر دلایل بی‌میلی جوانان به ازدواج عنوان کرد و گفت: متاسفانه در جامعه کنونی دختران در آستانه ازدواجی که شرایط مناسبی نیز دارند، قادر به پیدا کردن همسر مناسب نیستند.

فعالیت 300 سایت غیرمجاز در زمینه ازدواج

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان به فعالیت سایت‌های غیرمجاز در زمینه ازدواج اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر 300 سایت غیرقانونی در حوزه پیدا کردن همسر چه برای دختران و چه پسران در آستانه ازدواج، فعالیت دارند.

این مسئول به پیگیری‌ها و اقدامات پلیس فتا در زمینه برخورد با فعالیت این سایت‌ها نیز اشاره داشت وگفت: با وجود پیگیری‌های انجام شده بازهم روز‌ به‌ روز بر تعداد این سایت‌ها افزوده می‌شود.

گلزاری نقش کمرنگ خانواده‌ها و دور زدن خانواده‌ها از طریق جوانان را از دیگر مشکلات ازدواج جوانان اعلام کرد و بیان داشت: در زمان ازدواج باید یک مثلث وجود داشته باشد که در یک ضلع آن دختر و پسر، در ضلع دیگر خانواده و در ضلع سوم نیز روانشناسان باشند.

وی با تاکید بر انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج اضافه کرد: خود مشاوره‌های قبل از ازدواج یک داستان غم‌انگیز دارد و مشاوران به چند دسته حوزوی، مشاوران وروانشناسان تقسیم می‌شوند، که برخی از آنها تسلط لازم به مبحث ازدواج و مشاوره در این زمینه را ندارند.

سالانه 800 هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با ارائه گزارشی از تعداد ازدواج‌هایی که در طی سال انجام می‌شود، گفت: در طول یک سال 800 هزار ازدواج در کشور اتفاق می‌افتد.

این مسئول با توضیح اینکه هر سال 20 درصد از ازدواج‌ها برابر با 160 هزار مورد منتج به طلاق می‌شود، افزود: با این حساب می‌توان گفت، هر سال 40 هزار مطلقه به جامعه وارد می‌شود.

80 درصد افراد مطلقه زیر 30 سال هستند

گلزاری با تشریح اینکه از افراد مطلقه‌ای که سالانه به جامعه وارد می‌شوند، 80 درصد زیر 30 سال هستند، افزود: اغلب این افراد کسانی هستند که مهارت‌های لازم برای زندگی را پس از طلاق ندارند.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد، افزود: زنجان وضعیت بهتری نسبت به کشوری در این زمینه دارد، ولی افزایش تعداد طلاق‌ها در این استان نیز قابل توجه و یک هشدار است.

این مسئول ادامه داد: حتی در استان‌هایی که کمترین آمار را در زمینه طلاق دارند، نیز میزان طلاق در حال افزایش است و این یک هشدار جدی است.

وی با تاکید بر اینکه باید با راهکارهای مختلف نسبت به پایداری ازدواج‌ها تلاش کنیم، گفت: نباید زندگی‌های مشترک به این راحتی از هم پاشیده شود.

گرد‌آوری 200 کتاب در زمینه ازدواج

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به گردآوری 200 جلد کتاب در حوزه ازدواج بیان کرد: 70 درصد کتاب‌های گردآوری شده در حوزه اسلامی هستند.

این مسئول با اشاره به مباحث مشاوره قبل از ازدواج، گفت: توجه به این موضوع موجب پایداری ازدواج‌ها خواهد شد.

گلزاری با تاکید بر مدیریت طلاق افزود: باید توجه کنیم اگر طلاق شتاب زده است، با مشاوره‌های لازم زوج‌ها را به خانواده برگردانیم، چرا که طلاق آزاردهنده است.

وی با اشاره به تصمیم‌های اتخاذ شده در کشور در زمینه شیوه آموزش و مشاوره‌های قبل از ازدواج بیان کرد: این امر تا حدودی به کاهش طلاق کمک خواهد کرد.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین بر مشارکت بیشتر خیرین در موضوع ازدواج نیز تاکید کرد و گفت: باید زمینه طوری فراهم شود که خیرین همانطور که در مباحثی از جمله مدرسه‌سازی وارد شده‌اند، در ازدواج نیز ورود پیدا کنند.

11 میلیون مجرد در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد

این مسئول در ادامه تعداد جوانان در آستانه ازدواج کشور را 11 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: بخشی از این افراد صرفا به علت مشکلات معیشتی قادر به تشکیل زندگی مشترک نیستند.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان به برخی از مشکلات به وجود آمده در زمینه پرداخت وام به زوج‌های جوان نیز اشاره داشت و گفت: این مشکل تا حدودی حل شده و طی ماه‌های قبل برخی از زوج‌ها وام را دریافت کرده‌اند.

وی با ارزیابی کلی از وضعیت استان زنجان در مبحث ازدواج بیان کرد: استان زنجان در مبحث ازدواج خوب عمل کرده، ولی این میزان کافی نیست.

۱۳۹۳/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...