نسخه چاپی

عضو كمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی د گفتگو با نما:

معنی شیب ملایم 30 درصد نیست/گرانی نان ذائقه مردم را تلخ كرد/تضعیف قدرت خرید نان مردم قابل قبول نیست

عکس خبري -معني شيب ملايم 30 درصد نيست/گراني نان ذائقه مردم را تلخ کرد/تضعيف قدرت خريد نان مردم قابل قبول نيست

عزت اله یوسفیان گفت:متاسفانه هنگامی كه گفته می شود 30 درصد افزایش، باید بدانیم كه شعاع این افزایش تا 50 الی 60 درصد هم خواهد رسید .

عزت اله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در گفتگو با خبرنگار نما با اشاره افزایش 30 درصدی قیمت نان اظهار داشت: هم اکنون قوت غالب ملت ما ، در مرحله اول نان است و در مراحلی بعدی برنج و سایر مواد جایگزین می شود. همچنین در بخش حمل و نقل و ارتباطاتی که جامعه با یکدیگر دارند ، سوخت غالب بنزین است ؛ لذا ما انتظار نداشتیم که به طور ناگهانی آن هم 30 درصد افزایش قیمت نان داشته باشیم.
وی افزود: متاسفانه هنگامی که گفته می شود 30 درصد افزایش، باید بدانیم که شعاع این افزایش تا 50 الی 60 درصد هم خواهد رسید . استدلالی که برای این گرانی عنوان می کنند، در این مدت همه چیز گران شده است، مزد کارگر بالا رفته است و خیلی از نانواها ناگزیر بودند از میزان خمیر خود کاهش می دادند و... بر فرض این که تمام این استدلال ها درست هم باشد، ولی ما باید این شوکی که به صورت ناگهانی به جامعه وارد مشد را کنترل میکردیم.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: بالاخره باید بپذیریم که همه خانوارهای ما حقوق های گزافی ندارند و برخی از خانواده ها هستند که حتی یک قرص نان هم بر زندگی آنها تاثیرگذار است. خانواده های هستند که فقط با یارانه های 45500 تومان امورات زندگی خود را می گذرانند که حالا اینها قدرت خرید دو نان هم از آنها گرفته می شود؛ از طرفی این دریافتی صرف برق و آب و ... می گردد. لذا این اقدام دولت به این رویه قابل قبول نیست .
وی خاطر نشان کرد : اگر قرار بود تا رضایت صنفی جلب شود باید در شرایط بهتری تصمیم گیری می شد و دولت دراین میدان کمک می کرد. به نظر من اگر تامین اجتماعی هزینه ای تامین اجتماعی را کمتر می کرد این مساله قابل حل بود . برخلاف انتظار اتفاقی است که متاسفانه افتاده و مجلس هم در جریان این موضوع نبود . زیرا ما هیچ گاه 30 درصد گرانی نان را هم در بودجه سال تامین نمی کنیم، و اگر بنا بر افزایش قیمت نان هم بود، همیشه تا سقف 10 درصد که طبیعی بود؛ افزایش داشتیم.
یوسفیان ادامه داد: اعلام افزایش قیمت نان توسط دولت با ابهام بود. اگر این مساله مصوبه دولت است، دولت باید پاسخگو باشد. به هرجهت در مساله بهداشت و درمان که دولت خوب عمل کرد که متاسفانه این ذایقه شیرین را تبدیل به تلخی مساله نان کردند. لذا ما باید تدبیری برای این مساله از قبل می اندیشیدیم. چرا که برخی از اخبار حاکی از افزایش نان تا مرز 45 درصد حتی در شهرستانها است.
وی یادآور شد: مجلس نگران است، زیرا هنوز مجلس یارانه گندم را قطع نکرده است که علت این افزایش را قطع یارانه بدانیم. ما امسال افزایش سوخت داشتیم لذا باید تدبیری برای افزایش نان در سال آینده می شد، و آن هم نه به صورت 30 درصد ناگهانی بلکه 10 درصد را ابتدا سال 5 درصد پایان سال و می توانستیم همه این موارد را با یک شیب ملایم، انجام می دادیم .
یوسفیان ملا تصریح کرد: در بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کلمه شیب ملایم به کرات آمده است. افزایش 30 در صدی؛ کلمه شیب ملایم در قانون را معنا نمی کند. بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب نیز برای اجرای هدفمندی یارانه ممکن است 10 سال به زمان نیاز باشد تا مقدمات آن را فراهم شود . به هر حال امیدواریم دولت در جای دیگر جبران کند .

۱۳۹۳/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...