نسخه چاپی

آمریكا: بدون موافقت ایران نمی‌شود منطقه حائل در سوریه تشكیل داد

منابع مطلع غربی گفتند كه آمریكا به تركیه گفته است كه بدون موافقت ایران، ایجاد منطقه حائل در سوریه ممكن نیست و دولت آمریكا از هر اقدامی كه فضای مذاكرات هسته‌ای را خراب كند یا به دست ایران بهانه بدهد، اجتناب می‌كند.

به گزارش نما، منابع دیپلماتیک در اروپا گفتند که بر خلاف اینکه رسانه‌های آمریکایی از نزدیک شدن مواضع آمریکا و ترکیه در خصوص سوریه خبر دادند، اما واقعیت به گونه‌ای دیگر است.

منابع دیپلماتیک اروپایی گفتند که دولت آمریکا به دولت ترکیه اعلام کرده است که نمی‌تواند بدون موافقت [و اجازه] ایران، منطقه حائلی در مرز ترکیه با سوریه به وجود بیاورد و وضعیت (میان خود و ایران) را تشدید کند.

این منابع به روزنامه «الرأی» کویت گفتند که «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا 10 روز پیش به ترکیه سفر و تلاش کرد که ترک‌ها را به پیوستن به جنگ علیه داعش ترغیب کند.

به گفته این منابع، مسئله اصلی تلاش بایدن برای متقاعد کردن ترک‌ها حول این موضوع بود که «تروریسم همه را خواهد بلعید و به کسی رحم نمی‌کند» و «به مصلحت ترکیه است که در این تلاش ضد داعش مشارکت کند». اما ترک‌ها پاسخ دادند که «آنها آمادگی کامل دارند که به جنگ ضد داعش بپیوندند اما بدین شرط که این اقدام به نظام سوریه کمک نکند که مناطقی را که از دست داده بسادگی بتواند پس بگیرد».

بنا بر گزارش الرأی، مسئولان ترکیه به بایدن گفتند که اگر آمریکا با ایجاد منطقه حائل و منطقه پروازممنوع در سوریه موافقت کنند آماده‌اند که پایگاه آنجرلیک و هر تسهیلات نظامی یا لوجستیکی دیگر را که آمریکا در جنگ ضد داعش بخواهد، فراهم کنند که بایدن این موضع را «حرفی ترغیب‌کننده» توصیف و اضافه کرد که آن را به باراک اوباما (رئیس جمهوری آمریکا) منتقل می‌کند.

این منابع دیپلماتیک اروپایی افزودند: اما بایدن به طور ضمنی به مسئولان ترکیه اشاره کرد که دولت کنونی (آمریکا) تلاش می‌کند، اجتناب کند از هر چیزی که (فضای) مذاکرات هسته‌ای با ایران را خراب کند «تا اینکه به آنها (ایرانی‌ها) بهانه‌ای ندهیم که از توافق هسته‌ای شانه خالی کنند آمریکا و غرب را سرزنش کنند».

منبع: فارس

۱۳۹۳/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...