نسخه چاپی

زلزله قریب الوقوع تهران/ فعال شدن گسل

اگر شما هم جزو كاربران فضای مجازی، شبكه های اجتماعی در اینترنت و موبایل های هوشمند باشید و روزانه اغلب سایتها و شبكه های اجتماعی را رصد كنید، حتماً درباره شایعه وقوع زلزله قریب الوقوع در تهران چیزهایی دیده اید.

به گزارش نما به نقل از شبکه خبر، وقتی این شایعه با چند نامه بی هویت که با سربرگ اداره های دولتی هم مزین شده اند، همراه میشود میتواند لرزه های ترس را در میان جامعه ایجاد کند. این روزها بیشتر کاربران اینترنتی در شبکه های اجتماعی پیامی را دست به دست می کنند که نه از منبع موثقی ریشه گرفته و نه اصلاً معلوم بود با چه نیت و هدفی انتشار پیدا کرده است. این در حالی است که بارها شایعاتی از این دست در میان کاربران دست بدست شده و برای چندمین بار است که در سالهای اخیر امواج شایعاتی از این دست باعث وحشت برخی خانواده ها میشود.
روزنامه ایران با درج این خبر افزود: این پیام اعلام میکند که زلزله ای در تهران رخ می دهد. با این حال، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با رد این شایعات به کمک تهرانیها آمده تا بیش از این بر نگرانی هایشان افزوده نشود. احمد صادقی با تأکید بر اینکه هیچ زلزله ای تهران را تهدید نمیکند، گفته است که وقوع زمین لرزه قابل پیش بینی نیست. او همچنین از پایتخت نشین ها خواسته تا به این نوع پیغامهای غیر رسمی و شایعات توجه نکنند و تنها به هشدارهای رسمی از جمله مرکز ژئوفیزیک تهران توجه کنند.
و حال تنها یک سوال از جامعه مخاطب این شبکه های اجتماعی:
اگر فرض کنیم که علم فعلی بشر قادر به پیش بینی زلزله باشد چرا دولت باید چنین خبری را مخفی کند تا در صورت وقوع با یک فاجعه مواجه شود؟
و سوال بزرگتر آنکه آیا این علم تنها در اختیار مدیران شهرداری بوده و تمامی دنیا از آن بی بهره است؟
هیچ خبرگزاری آنرا اعلام نکرده است؟
چرا هیچ منبع موثق داخلی و خارج آنرا اعلام نمیکند؟
و به چه دلیل این شایعات تنها در شبکه های اجتماعی پیدا میشود؟

اما در پاسخ باید گفت که در هر صورت امکان بروز زلزله در ایران و در هریک نقاط کشورمان هرگز دور از ذهن نیست و قرار گرفتن کشورمان بر روی کمربند زلزله ضرورت آماده بودن برای شرایط سخت را در هر لحظه اجتناب ناپذیر میکند.
اما بروز شایعاتی از این دست تنها برای شبکه های اجتماعی و افرادی است که دوست دارند "بترسند و بترسانند".

۱۳۹۳/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...