نسخه چاپی

حمله تكفیری‌ها به دو شهر شیعه نشین

گروه‌های تكفیری پس از دو سال محاصره شهرهای شیعه نشین نبل و الزهراء در استان حلب سوریه، به این دو شهر حمله كردند.

به گزارش نما به نقل از ابنا، دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء در شمالی‌ترین نقطه از سوریه قرار دارند که تنها ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه و ۲۰ کیلومتر با حلب فاصله دارند. این دو شهر بیش از دو سال و نیم است که در محاصره گروه‌های تکفیری قرار دارند. هم اکنون بیش از شصت هزار نفر در شهرهای نبل و الزهراء زندگی می‌کنند و با وجود حملات مکرر گروه‌های تکفیری، مردم این دو شهر با گرفتن سلاح به دست، در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنند، مقاومتی که اسطوره‌ای است.

شهرهای نبل و الزهراء در وسط آزادراه حلب به شهر مرزی غازی عنتاب در ترکیه واقع هستند که با کنترل این دو شهر به دست دولت سوریه، یکی از راه‌های اصلی عبور گروه‌های مسلح به ترکیه قطع شده است.

شهرهای شیعه نشین در محاصره تکفیری‌ها

گروه‌های تکفیری از ابتدای شروع محاصره، این دو شهر را هدف خمپاره و موشک قرار دادند، با توجه به اینکه در نبل و الزهراء پناهگاه زیرزمینی وجود ندارد، در دو سال اخیر بر اثر این حملات تعداد زیادی از مردم این دو شهر شهید یا مجروح شدند. تعداد کل شهدای شهرهای نبل و الزهرا از ابتدا شروع حمله گروه‌های تکفیری به این دو شهر به بیش از ۵۷۰ شهید رسیده است.

با وجود حملات گروه‌های مسلح، امکانات درمانی محدودی در شهرهای نبل و الزهراء وجود دارد. در هر کدام از این دو شهر تنها یک درمانگاه وجود دارد که برای درمان زخمی‌های عادی جواب می‌دهد و امکان انجام عمل‌های جراحی در آن‌ها وجود ندارد، به همین دلیل بسیاری از مجروحانی که امکان انتقالشان به خارج از این دو شهر وجود ندارد، به شهادت می‌رسند. علاوه بر این کمبود دارو در این دو شهر وجود دارد و دارو به سختی به نبل و الزهراء می‌رسد.

هزاران رزمنده شیعه در شمال سوریه

پس از شروع محاصره نبل و الزهراء هزاران نفر از مردان این دو شهر به کمیته‌های مردمی پیوستند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، برای دفاع از شهرشان سلاح به دست گرفتند. تخمین زده می‌شود که بیش از شش هزار رزمنده مسئولیت حفاظت از این دو شهر را بر عهده داشته باشند.

اشغال این دو شهر به دست گروه‌های تکفیری منجر به قتل عام‌های گسترده‌ای می‌شود، گروه‌های تکفیری پیش از این بعد از اشغال برخی از روستاهای حومه لاذقیه، صد‌ها تن از ساکنان آن‌ها را به قتل رساندند.
نبل و الزهراء، میدان جنگ شیعیان سوریه با تکفیری‌ها

چچنی‌ها به دنبال شیعه کشی

گروه‌های تکفیری و در راس آن جبهة النصرة از یک هفته پیش حمله‌ای را برای تصرف دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء در حومه شمالی حلب آغاز کردند. گروه‌های تکفیری در این حمله از سلاح‌های همچون خمپاره، موشک و تانک استفاده کردند و با انواع سلاح‌های متوسط و سنگین مناطق زندگی مردم را در این دو شهر هدف قرار دادند.

تروریست‌ها برای اشغال این دو شهر از سه محور به سوی شهر الزهراء حمله کردند، اما در سوی دیگر رزمندگان این دو شهر خط دفاعی ده کیلومتری را در برابر تکفیری‌ها ایجاد کردند، رزمندگان شیعه از شیوه نصب کمین‌های شبانه در اطراف دو شهر نبل و الزهراء به صورت مکرر استفاده می‌کنند که تلفات سنگینی را از تکفیری‌ها گرفته است.

حمله تکفیری‌ها به دو شهر نبل و الزهرا پس از آن صورت گرفت که ارتش سوریه در ماه‌های اخیر توانست با پیشروی در اطراف شهر حلب، به هدف محاصره حلب نزدیک شود و یکی از اهداف تکفیری‌ها در حمله به شهرهای نبل و الزهرا جلوگیری از محاصره حلب است.

فرماندهی هجوم تکفیری‌ها علیه این دو شهر را اتباع چچنی و ازبکی بر عهده دارند که در جبهة النصرة و گروه‌های هم پیمان با آن عضویت دارند. به علت نزدیکی شهرهای نبل و الزهراء به مرز ترکیه، تکفیری‌های خارجی در این جبهه حضور پررنگی دارند. تکفیری‌ها در این جبهه دغدغه سلاح و مهمات ندارند و انواع سلاح‌های پیشرفته همچون موشک‌های دوش پرتاب از ترکیه به تکفیری‌ها می‌رسد.

سلاح‌های پیشرفته در دست تکفیری‌ها

دسترسی تکفیری‌ها به موشک دوش پرتاب سبب شده است که بالگردهای ارتش سوریه امکان نشستن در این دو شهر نداشته باشند و به همین دلیل ارتش محموله‌های غذایی، دارویی و نظامی را از طریق پرتاب چتر به شهرهای نبل و الزهراء می‌رساند.

ارتش سوریه همچنین از طریق بالگرد سلاح‌های پیشرفته‌ای را از جمله‌ای موشک ضد تانک کورنت را به شهرهای نبل و الزهراء رسانده است و مدافعان این دو شهر توانستند که با این سلاح چندین تانک‌های تروریست‌ها را منهدم کنند. علاوه بر این ارتش سوریه با بمباران مناطق اطراف شهرهای نبل و الزهراء به تکفیری‌ها ضربه‌های سختی را وارد کرده است.

شکست نقشه اشغال شهرهای شیعه نشین سوریه

در حمله اخیر تکفیری‌ها به شهرهای نبل و الزهراء در ابتدا گروه‌هایی همچون جیش المجاهدین و جبهه اسلامیه هم در کنار جبهة النصرة بودند، اما این گروه‌ها پس از آنکه فهمیدند که با وجود مقاومت رزمندگان شیعه، امکان اشغال این دو شهر وجود ندارد و ادامه جنگ تنها برایشان تلفات به همراه دارد، از این معرکه عقب کشیدند و النصرة را در این میان تنها مانده است.

گرچه که هجوم تکفیری‌ها به شهرهای نبل و الزهراء ادامه دارد، اما با مقاومت مردم این دو شهر، تکفیری‌ها با وجود دادن تلفات سنگین نتوانستند که وارد این دو شهر شوند. تعداد زیاد نیروهای مدافع شهرهای نبل و الزهراء و فاصله کم نیروهای ارتش با این دو شهر نوید این مسئله را می‌دهد که نقشه گروه‌های تکفیری برای اشغال این دو شهر ناکام می‌ماند و در آینده نزدیک محاصره این دو شکسته می‌شود.

۱۳۹۳/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...