نسخه چاپی

حداد عادل بعد از دیدن شیار143 چه گفت؟

غلامعلی حدادعادل معتقد است فیلم سینمایی «شیار 143» اثری است كه خود را از قید و بند كلیشه های تحمیلی و تقلیدی رها كرده و توانسته موجب آشتی مردم با سینما شود و حقایق انسانی 8 سال دفاع مقدس مردم ایران را به خوبی به نسل امروز منتقل كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، غلامعلی حدادعادل معتقد است فیلم سینمایی «شیار 143» اثری است که خود را از قید و بند کلیشه های تحمیلی و تقلیدی رها کرده و توانسته موجب آشتی مردم با سینما شود و حقایق انسانی 8 سال دفاع مقدس مردم ایران را به خوبی به نسل امروز منتقل کند.

حدادعادل نماینده مجلس و رییس فرهنگستان ادب با مثبت ارزیابی کردن فیلم «شیار 143» دیدگاه خود را درباره این اثر دفاع مقدسی اینگونه بیان کرد: از ایام دهه فجر تا امروز نام فیلم «شیار 143» را بسیار شنیده بودم و همواره دنبال فرصتی بودم تا بتوانم این فیلم را ببینم تا اینکه بالاخره این فرصت دست داد.

این نماینده مجلس با ذکر شعری به بیان احساسات خود پرداخت و گفت: پنجاه سال پیش شعری با این مضمون «گرچه می دانم نمی آیی/ ولی هر دم ز شوق/ سوی در می‌آیم و هر سو نگاهی می کنم» شنیدم که این شعر در ذهن من ماندگار شد و هر از چندگاهی به مناسبت های مختلف این شعر را زمزمه می‌کنم و حال پس از دیدن «شیار 143» بار دیگر این شعر را زیر لب زمزمه کردم.

وی افزود: به اعتقاد من این شعر انتظار مادران برای فرزندانشان را که جاویدالاثر هستند به درستی تداعی می کند و حال و هوای فیلم «شیار 143» نیز مضمون همین شعر را می رساند.

حدادعادل با اشاره به اینکه «شیار 143» یک صفحه از هزاران صفحه از کتاب های جنگ است، بیان کرد: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دفاع مقدس مردم کشورمان مقابل این ظلم می تواند منشاء آثار هنری جهانی شود و خوشبختانه این فیلم سینمایی توانسته بود به درستی از عهده این مهم برآید.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه فیلم نرگس آبیار اثری کلیشه ای نبود، گفت: نویسنده و کارگردان این فیلم سینمایی، خود را از قید و بند کلیشه های تحمیلی و تقلیدی رایج در فیلم هایی با این مضامین بیرون کشیده بود و هیچ یک از عوامل به خصوص، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده به فکر تصویر جنگ با المان های غیر واقعی و تصنعی نبودند.

وی ادامه داد: خوشبختانه «شیار 143» از ترفندهای مرسوم در سینمای غرب که متاسفانه به برخی فیلم های ایرانی نیز سرایت پیدا کرده به دور بود و به درستی توانست حس و حال سال های جنگ را به نسل امروز منتقل کند. لازم است به این مساله تاکید کنم اگر فیلم هایی از این دست و یا کتاب، خاطرات و رمان هایی با موضوع جنگ تحمیلی ایران و عراق نوشته نشود قطعا در طول تاریخ مساله دفاع مقدس از یادها می رود و جریان پویا و پایداری پیدا نمی کند.

رییس فرهنگستان ادب با اشاره به اینکه باید از هنر برای ارائه مفهوم ایثار و شهادت بهره گرفت، گفت: اگر قرار است ارزش های هشت سال دفع مقدس و حماسه آفرینی های رزمندگان، در طول تاریخ ماندگار و نسل به نسل منتقل شود باید از هنر کمک گرفت و معتقدم فیلم «شیار 143» با همین هدف و در همین مسیر به درستی احساسات پاک انسانی را متجلی و منتقل می کند.

دکتر حدادعادل با اشاره به ویژگی های این فیلم سینمایی گفت: یکی از ویژگی های مثبت «شیار 143» این است که نه بر نام و ظاهر هنرپیشه ها تکیه کرده نه منظره های چشم نواز که جاذبه های گردشگری داشته باشد، دارد بلکه این فیلم سینمایی یک حقیقت محض است و همین حقیقت است که مردم را از اقشار مختلف جذب «شیار 143» کرده است؛ فیلمی که حقیقت و صداقت در آن نهفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت هایش تصریح کرد: فیلم «شیار 143» موجب آشتی مردم با سینما شده است و به نظر من، آن دسته از فیلمسازانی که جز سیاه نمایی پدیده دیگری در جامعه نمی بینند و از سینما به عنوان ابزاری برای برخی از جریان های سیاسی استفاده می کنند باید متوجه باشند که با ساخت فیلم هایی از این دست می توانند هنر خود را صرف ماندگاری واقعیت های این سرزمین کنند.

۱۳۹۳/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...