نسخه چاپی

انتقاد آیت الله علم‌الهدی از تجمل‌گرایی

امام جمعه مشهد با بیان اینكه اصلاح الگوی مصرف در فرهنگ اسلامی مورد تاكید است، گفت: تجمل گرایی با الگوی مصرف اسلامی مغایرت دارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: اگر کانون آرمان‌ها در پیشرفت تعالی زندگی در بینش‌های زن و مرد بر پایه لذایذ انسان و تجمل‌گرایی باشد نمی توان الگوی مصرف را خوبی اجرا کرد.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف از جمله مواری است که همواره در فرهنگ مقدس اسلامی مورد تاکید است.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: "قوام" براساس فرهنگ قرآن و اسلام الگوی صحیح مصرف را مشخص می کند.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان اینکه در فرهنگ مقدس اسلام، در یک اصطلاح قرآنی الگوی مصرف مشخص‌شده است و آن الگو، «قوام» است، اظهار داشت: ذات مقدس پروردگار برای این موضوع راهکار اجرایی و عملی قوام را مشخص می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خرمی زندگانی دنیا که در شهوت، خوش‌گذرانی، پول، تجمل، مکنت مادی و اقتصادی است، از نظر ذات مقدس پروردگار ابزار آزمایش و فتنه انسان‌هایی قرار گرفته است که به خدا پشت کرده‌اند، به پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) می‌گوید چشمت را به این‌ها ندوز؛ یعنی راهکار اجرایی الگوی مصرف قوام، همین نکته است.

الگوی مصرف اسلامی باید در زندگی زوج‌های جوان شکل گیرد

امام جمعه مشهد مقدس گفت: از روز اول، الگوی مصرف قوام در زندگانی یک زوج جوان باید برنامه‌ریزی شود، کانون ایده‌ها، آرمان‌ها و دورنگری در پیشرفت زندگی اگر در بینش‌گاه یک مرد و زن جوان، خرم‌های زندگی، توسعه شهوت، تجمل، پول و توسعه رفاه باشد، از همان اول مسیری را طی کرده است که توان اجرای الگوی مصرف در زندگانی انسانی خودش را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: از نخستین مسائل این است که نباید رنگ و رونق در برابر دیدگان آنان قرار گیرد؛ اگر انسانی تکامل و رشدش را در توسعه تجمل و خوش‌گذرانی می‌بیند، برای این انسان، اجرای الگوی مصرف در زندگانی انسانی امکان‌پذیر نیست.

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: خداوند به ما می‌گوید برای اینکه الگوی مصرف قوام را در زندگی خود پیاده کنید، باید بینش و نگاه خود را در زندگی مادی جوری تنظیم کنید که چشم شما به توسعه تجملات و نفسانی نباشد؛ اگر بنا شد از اول زاویه دید شما به آن‌طرف رفت، نمی‌توانید الگوی مصرف قوام را در زندگی پیاده کنید و اگر چنین شد، این زندگی، زندگی اسلامی نیست.

الگوی مصرف موضوعی محوری در سبک زندگی اسلامی است

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مسئله الگوی مصرف در ماهیت سبک زندگی اسلامی ازجمله مسائل محوری است، عنوان کرد: اگر در بسیاری از مسائل، بالاترین مستحبات را پیاده کنیم اما الگوی مصرف، الگوی قوام نباشد، من نمی‌توانم اسلامی زندگی کنم، مسلمان هستم اما زندگی من اسلامی نخواهد بود.

علم الهدی گفت: در این آیه شریفه دو ضمیر «هم» قرار دارد، «أَزْواجاً مِنْهُمْ»، «لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ»؛ این هم اشاره به چه کسانی است؟ می‌گوید چشمانت را ندوز به آنچه ما بهره دادیم از خرمی‌های زندگی آن‌ها برای این‌که در زندگی آنها فتنه ایجاد کنیم، این «آن‌ها» چه کسانی هستند؟

نگاه پیامبر (صلوات‌الله‌علیه) به الگوی مصرف

وی به روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) درباره الگوی معیار از نظر پیامبر (صلوات‌الله‌علیه) اشاره کرد و افزود: امام صادق (علیه‌السلام) از پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) نقل کردند که در دعا به درگاه خدا عرضه می‌داشت: «خدایا، من، بچه‌ها و اهل‌بیتم و کسانی که اهل‌بیت مرا دوست دارند به این‌ها کفاف عرضه کن»، یعنی در زندگی آنان به‌ غیر از ضروریات زندگی به‌جای دیگری توجه نکنند؛ توجه به نیازها و لوازم اولیه زندگی باشد و بیشتر از آن، پول، تمکن و توسعه رفاه و لذت آنان را به خود جلب نکند.

وی با اشاره به بخش دیگری از این دعا تصریح کرد: «خدایا هرکه دشمن من و بچه‌هایم است، به او پول زیاد و عائله سنگین بده»، یعنی اگر بنا شد در زندگی از حد کفاف خودش چشمش به مازاد ضرورت‌های زندگی و لوازم اولیه افتاد، تمام قدرت و توان خودش را صرف جریانی می‌کند که برای او فایده‌ای ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در فرمایشی فرمودند: «اگر بنا شد افراد خانواده، انسان و افراد جامعه و مردم در تنظیم اقتصادی خود به نیاز اولیه و کفاف بود، نتیجه این توجه به کفاف، نیازهای اولیه، زندگی و تجاوز نکردن از این حد، نتیجه‌اش چه می‌شود؟

16 آذر نماد نفرت دانشجویان از استکبار است

وی تصریح کرد: امروز قدرت مرگ بر آمریکای ما همه دنیا را فرا گرفته که این امر نتیجه اقتداری است که از بطن اهل‌ بیت (ع) به مردم تلقین شده است؛ اما باید حواس ما جمع باشد که دشمن وقتی از در بیرون برود از پنجره داخل می‌آید.

امام جمعه مشهد گفت: در سال 1388 عوامل مزدور آمریکایی می‌خواستند جنبش دانشجویی را مصادره کنند و عکس امام (ره) را پاره کردند و این چنین شیطنت کردند؛ به تعبیر امام واقعاً شیطان بزرگ آمریکاست.

وی خاطرنشان کرد: در روز 16 آذرماه نیروی کماندویی دربار شاه وارد دانشگاه‌ها شدند اگرچه آن روز دانشجویان تظاهرات نکرده بودند اما این نیروها شروع به تیراندازی به دانشجویانی کردند که در کلاس مشغول تحصیل بودند.

وی با اشاره به اینکه 16 آذر نماد نفرت دانشجویان از استکبار است خاطرنشان کرد: هر سال در 16 آذرماه یک عده فرصت‌طلب در دانشگاه‌ها می‌خواهند شانه دانشجویان را زیر پایه خود بگیرند تا به قدرت برسند.

دوری از توسعه رفاه‌طلبی، آسایش را به دنبال خواهد داشت

امام جمعه مشهد مقدس گفت: کسی که در زندگی تا مرز رسیدن به کفاف پیش برود که آبرو و شئون او تضمین‌شده است و به دنبال توسعه رفاه‌طلبی نرود، انسان، خانواده و جامعه و ملتی که این‌طور زندگی کنند که مسئله افزون‌خواهی و زیاده‌طلبی را کنار بگذارند؛ زندگی او دو خاصیت پیدا می‌کند، زندگی‌اش، زندگی راحتی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: زندگی گرفتار هرچه امکانات و قدرت اقتصادی بالاتری داشته باشد، این زندگی، زندگی مطلوبی نیست اما زندگی که در آن گرفتاری نیست، هرچه هم‌توان مالی آن پایین باشد، این زندگی کانون لذت است و زندگی شیرینی خواهد بود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین فرمودند: «کسی که به‌اندازه کفاف و تأمین نیازهای اولیه و ضروریات اولیه زندگی به همان مقدار اکتفا کند، در زندگی از گرفتاری‌ها نجات پیدا می‌کند و گرفتاری‌ها او را رها می‌کنند».

۱۳۹۳/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...