نسخه چاپی

مشروح سخنان سعید جلیلی در مجلس

عکس خبري -مشروح سخنان سعيد جليلي در مجلس

سعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی صبح امروز با حضور در صحن علی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از روند مذاكرات تیم جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان گروه 1+5 پرداخت.

به گزارش نما به نقل از تابناک، دکتر جلیلی در مقدمه با اشاره به اصل اساسی تأمین حقوق ملت ایران، یکی از مصادیق مهم آن را حقوق هسته ای دانست و اظهار داشت آنچه اهمیت این مهم را مضاعف می سازد این است که مقاومت جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف و دفاع ملت از حقوق خود همراه با پیشرفت روز افزون بوده است،

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی اعترافات مقامات غربی گفت: جای انکار نیست که دشمنان ملت ایران در این 33 سال هر آنچه در توان داشته اند برای جلوگیری از شکل گیری شجره طیبه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته اند که از جمله موارد دشمنی و مانع تراشی آنها در زمینه ممانعت از پیشرفت های هسته ای ایران با فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری در بدترین شکل آن بوده است؛ برای نمونه می توان به ترور دانشمندان ایران و فرستادن بدافزارهایی مثل استاکس نت اشاره کرد.

جلیلی با اشاره به برخی از اظهارات مقامات غربی در حاشیه و ضمن مذاکرات گذشته اظهار داشت که خواست و تأکید آنها نداشتن دانش هسته ای و تعطیلی کامل فعالیتهای هسته ای کشور بوده است اما امروز مقاومت ملت ایران جواب داده است و به رغم خواست و تلاش آن ها بیش از 10 هزار سانتریفیوژ فعال داریم و غنی سازی در کشور تا بیست درصد انجام می پذیرد .

وی با تبیین روند همکاری های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت که پس از حل مسائل شش گانه آژانس می بایست پرونده هسته ای ایران عادی اعلام می شد .

رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، همچنین با توضیح در خصوص روند مذاکرات با نمایندگان گروه 1+5 در ژنو و استانبول1و وقفه ایجاد شده، مشارکت گسترده مردم در انتخابات رقابتی جمهوری اسلامی و تحولات منطقه که از نشانه های اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی ایران بوده است از یک سو و پیشرفت های فنی و انجام غنی سازی اورانیوم با غنای20 درصد را زمینه ساز درخواست آنها برای استمرار مذاکرات دانست و اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران بر اصل گفت و گو برای همکاری تأکید داشت و آنها در مذاکرات استانبول مبنای NPT را در بحث هسته ای و اینکه گفت و گوها مسائل غیر هسته ای را هم در بر بگیرد پذیرفتند و بر آن اساس نشست های معاونین و کارشناسان برای تهیه دستور کار نشست بغداد برگزار شد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت در بغداد بر گام بلند جمهوری اسلامی با فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت سلاحهای کشتار جمعی تأکید کردیم و خواستیم آنها نیز صراحتاً حق غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز را بپذیرند و نهایتا مقرر شد مباحث در نشست مسکو دنبال شود.

وی با اشاره به مکاتبات و مذاکرات تلفنی انجام شده گفت در نشست مسکوقرار است 5 محور بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و پیشنهاد آنها مورد بحث قرار گیرد و ما بارها به آنها در خصوص دچار نشدن به اشتباهات محاسباتی هشدار داده ایم.

مقامات غربی بعضاً گفته اند زمان برای گفتگو و دیپلماسی رو به پایان است و بنده نیز گفتم و مجدداً تاکید می کنم زمان برای راهبرد فشار پایان یافته و آنها اگر می خواهند گفتگو کنند باید برای همکاری باشد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در پایان سه مولفه اقتدار، منطق و ابتکار عمل از سوی جمهوری اسلامی ایران را حاکم بر گفت و گوهای نمایندگان ایران با گروه 1+5 دانست و از پشتیبانی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی از تیم مذاکره کننده تشکر کرد.

همچنین در این جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان ضمن تأکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از تیم مذاکره کننده برای دفاع از حقوق ملت ایران از فعالیتهای انجام شده تشکر کردند.

۱۳۹۱/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...