نسخه چاپی

توپ در زمین تشكلهای دانشجویی اصولگرا

محمدمهدی اسلامی*

حضور دکتر محمد فرهادی در پشت تریبون مجلس برای کسب رأی اعتماد؛ توسط بسیاری از مردم رصد می شد. چه آنکه او پنچمین پیشنهاد روحانی به مجلس بود و گمانه زنی درباره سرنوشت این گزینه‌ چندان روشن نبود. اما پس از دفاع او برای بیشتر شنوندگان پخش زنده مجلس آشکار شد که او وزیر آینده علوم خواهد بود.

این اطمینان از دو بخش از سخنان او حاصل می شد؛ نخست برنامه اعلامی او برای تغییر رفتارهایی در وزارت علوم و دوم مرزبندی شفاف با فتنه و اعلام آن به عنوان خط قرمز. سرانجام این سخنان رأی نسبتا خوب مجلس را با ارمغان آورد و سبب شد تا روز دانشجو بدون وزیر علوم نماند.

با این وصف باید برنامه اعلام شده از سوی وی را وجه ممیزه او با فرجی دانا از منظر مجلس دانست؛ چنین باوری می طلبد تحقق وعده های او از سوی اصولگرایان دیده بانی شود تا نتیجه وحدت ارزشمند در مقابله با فتنه و برنامه آن در وزارت علوم به ثمر بنشیند.

او در صدر برنامه هایش مسئله محوری امروز و آینده کشور مسئله پیشرفت علمی کشور و دانشگاه دانست. این همان موضوعی است که از دهه هفتاد بارها مورد تاکید رهبری قرار گرفته است و تواتر این تأکید در سال جاری بسیار بیشتر شده است. اما توسط مسئولان امر با بی مهری مواجه می شد. بدتر آنکه چنین القا می شد که شرایط ما مطلوب نیست! اهمیت مقابله با چنین تفکری سبب پیشنهاد امام خامنه ای برای برگزاری "تور علمی" برای این افراد شد تا پیشرفتهای تحسین برانگیز پزشکی، هسته ای، نانو، سلولهای بنیادین و دیگر عرصه ها را درک کنند و از سر بی اطلاعی سخن نگویند.

لازمه تحقق این وعده تغییر اولویت "تولید علم" و عدم رضایت به تفکرات ترجمه ای است. این نکته خود مدخل ورود به بخش دیگری از وعده های وزیر است. تاسیس اتاق‌های نظریه‌پردازی و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی، تاسیس مراکز رشد و تحول علوم انسانی و ... بخشی از تعهدات وی در زمینه تولید علم است.

حلقه مکمل این مبحث، حمایت از تبدیل علم به فناوری‌های مفید و تجاری سازی آنها از طریق اقتصاد دانش‌بنیان است که این مهم نیز از سوی فرهادی به تصریح بیان شده است.

فرهادی حتی شکاندن حلقه فتنه در وزارت علوم را هم به طور غیر مستقیم وعده داد " باور عمیق من این است که برای تحقق این برنامه‌ها باید از مدیرانی بهره‌گیری کرد که علاوه بر تدین و ایمان از تخصص و توانایی نیز برخوردار باشند و تحقق این برنامه‌ها را فراتر از مسائل حزبی و جناحی بدانند."

انتظار می رود شرط بقای فرهادی در طبقه آخر ساختمان شهرک غرب مشهود بودن تحقق این وعده ها در کارنامه عملی وی باشد. اما واقعیت این است که رصد تحقق این وعده ها برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندان میسور نیست. مناسب ترین رصدگران این عرصه تشکلهای دانشجویی می توانند باشند. توپ با پاس کاری خوب نمایندگان اصولگرا اینک در زمین تشکلهای دانشجویی اصولگرا است. تشکلهایی که هم در متن تحولات علمی حاضرند و هم دغدغه ارزشها را دارند.

*عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

۱۳۹۳/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...