نسخه چاپی

سخنگو تكذیب می‌‌كند و معاون تأیید؟!

آیا در وزارت خارجه تحت مدیریت دولت یازدهم، سلسه‌مراتب بین مشاورین و مدیران معنایی پیدا می‌كند، چگونه می‌توان به این تناقض جواب داد كه سخنگوی وزارت خارجه تكذیب می‌كند و معاون یكی از بخش‌های وزارت خارجه تأیید؟

به گزارش نما به نقل از مشرق، هفته گذشته جان کربی، سخنگوی پنتاگون ادعا کرد شواهدی مبنی بر انجام عملیات هوایی توسط جنگنده های اف ۴ ایرانی در شرق عراق وجود دارد و پنتاگون "دلیلی برای تکذیب چنین حمله هوایی توسط ایران علیه مواضع داعش در دست ندارد ".

وی در مورد مدارک و اسناد آمریکا در این زمینه مدعی شد: "من گزارش‌ها در این رابطه را دیده‌ام. ما مدارکی مبنی بر واقعی نبودن این گزارش‌ها در دست نداریم؛ اما برای تأیید رسمی آن‌ها شما (خبرنگاران) باید از مقام‌های ایرانی سؤال کنید."

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با استقبال از چنین حملات احتمالی، این اقدام ایران را "مثبت " قلمداد کرد.

سخنگو تکذیب می‌‌کند و معاون تأیید؟!اما بلافاصله این ادعا توسط سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تکذیب شد. مرضیه افخم با رد ادعای حمله هوایی ایران به مواضع داعش گفت: هیچ‌گونه تغییری در سیاست ایران در ارائه کمک و مشورت به مسؤولین عراقی در مقابله با تکفیری‌ها و داعش اتفاق نیفتاده است و خبر مربوط به همکاری‌ها در خصوص مسائل نظامی را تأیید نمی‌کنم. درعین‌حال ایران در همان حدی که کمک‌های نظامی‌اش را در چارچوب مقررات بین‌المللی داشته است، دارد و به ارائه مشورت‌ها نیز می‌پردازد.

علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاکستان با رد این موضوع گفت: "ایران هیچ‌گونه بمبارانی چه مستقیم و چه با کمک دیگران انجام نداده است چراکه این راه را غلط می‌داند و مبارزه با تروریسم با بمباران هوایی امکان‌پذیر نیست. من نمی‌دانم منبع این اطلاعات از کجا است ما نشنیده‌ایم و آن را تأیید نمی‌کنیم ما با آمریکایی‌ها نقطه مشترکی در مبارزه با تروریسم نداریم."

سردار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز ضمن تکذیب خبرهای منتشرشده در زمینه همکاری جنگنده‌های ایرانی با ائتلاف آمریکایی در بمباران مواضع داعش گفت: جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را مسبب ناآرامی‌ها و مشکلات عراق و نیز اقدامات تروریستی گروهک داعش می‌داند و بر این باور است که چنانچه طراحی و حمایت‌های آمریکا و ارتجاع منطقه نبود، امروز جهان شاهد تخریب زیرساخت شهرها و روستاها و نیز کشتار فجیع مردم در سوریه و عراق توسط تروریست‌ها نبود.

سخنگو تکذیب می‌‌کند و معاون تأیید؟!بااین‌حال انتشار مصاحبه "ابراهیم رحیم‌پور " معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با روزنامه گاردین و مواضع اتخاذشده توسط وی بازتاب وسیعی در رسانه های غرب پیدا کرد. وی با ادعای انجام عملیات هوایی ایران علیه مواضع داعش گفت: هدف از این حملات "دفاع از منافع دوستانمان در عراق " بود. وی این دوستان را دولت بغداد و اقلیم خودمختار کردستان در شمال کشور نامید که در حال نبرد با تروریست‌های داعش هستند.

وی در ادامه مصاحبه که در لندن انجام‌گرفته است گفت: "ما در این موضوع هیچ‌گونه هماهنگی با آمریکایی‌ها نداشتیم و تنها با دولت عراق هماهنگی انجام دادیم... در کل، هر عملیات نظامی برای کمک به دولت عراق به درخواست آن‌ها انجام می‌گیرد."

بعدازاین انتشار این مصاحبه، مانور خبری گسترده‌ای مبنی بر "تأیید حمله هوایی ایران علیه مواضع داعش " در رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب با استناد به مصاحبه معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه صورت گرفت.

بااین‌حال یک مقام مطلع در وزارت خارجه در واکنش به مصاحبه رحیم‌پور، ضمن تکذیب عملیات هوایی ایران در عراق به خبرگزاری ایرنا گفت: "معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در این مورد تأکید کرده است در صورت درخواست دولت عراق، جمهوری اسلامی ایران آمادگی مساعدت و همکاری در هر زمینه‌ای ازجمله کمک نظامی به آن کشور را دارد."

بازی مشاوران و معاونان در زمین دشمن

این نوع موضع‌گیری توسط مسئولین وزارت خارجه بدون توجه به سیاست‌های کلان نظام و در راستای منافع دشمنان و رسانه‌های خارجی برای اولین بار نیست که اتفاق افتاده است. ماه گذشته و در آستانه روز 13 آبان علی خرم مشاور وزیر امور خارجه کشورمان بدون اشاره به جنایات آمریکا در طول 36 سال از انقلاب به‌خصوص دشمنی این کشور در پرونده هسته‌ای، درباره ماجرای گروگان‌گیری حق را به آمریکا داده و می‌گوید: "به‌هرحال باید توجه داشت که در ماجرای گروگان‌گیریغرور ملی مردم آمریکا خدشه‌دار شده و آن‌ها نمی‌توانند از این مسئله چشم‌پوشی کنند. به نظر من، وقت آن رسیده که این دو کشور درباره این رابطه به جمع‌بندی برسند و این رنجیدگی را از میان بردارند.

بعد از انتشار این مصاحبه یکی از افراد آشنا با ساختار وزارت امور خارجه در واکنش به بیان رابطه میان آقای خرم و وزارت خارجه و وزیر امور خارجه عنوان داشت؛ آقای خرم یکی از دیپلمات‌های سابق وزارت خارجه و سابقه مشاوره ایشان مربوط به زمان وزارت آقایان ولایتی و خرازی است. آقای علی خرم از مشاورین وزیر خارجه فعلی نیست و متأسفانه بعضی از رسانه‌ها به‌اشتباه سمت ایشان را مشاور دکتر ظریف درج می‌نمایند. وی تأکید کرد خرم هیچ قرابتی با نظریات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین دیدگاه رسمی وزارت خارجه ندارد.

سخنگو تکذیب می‌‌کند و معاون تأیید؟!قبل از این نیز، مشاور کرواتی رییس‌جمهور (محمود سریع‌القلم) با معرفی خود به‌عنوان مشاور حسن روحانی در رسانه‌ها، وقتی با پوشش غیرمتعارف در اجلاس داووس شرکت کرد، مسؤولین دولتی تازه به فکر افتادند تا مشاور بودن سریع‌القلم بعد از چند ماه تکذیب کنند.

چرا مشاوران و معاونان هزینه‌ساز می‌شوند؟

در این راستا این سؤال از مقامات وزارت خارجه و دولت مطرح است که چرا باید افرادی به‌عنوان مشاور و معاون در دولت و وزارت خارجه منصوب شوند که اقدامات و مواضع آن‌ها برای نظام جمهوری اسلامی چنین هزینه‌ساز است و بلافاصله صحبت‌های آن‌ها رد شده یا مشاور بودن آن‌ها موردتکذیب قرار گیرد. بهتر این نیست که قبل از اینکه دولت به خاطر مواضع و اقدامات چنین افرادی هزینه بدهد، پالایشی در مشاوران و معاون منصوب‌شده صورت بگیرد؟

آیا در وزارت خارجه تحت مدیریت دولت یازدهم، سلسه‌مراتب بین مشاورین و مدیران معنایی پیدا می‌کند؟ چگونه می‌توان به این تناقض جواب داد که سخنگوی وزارت خارجه تکذیب می‌کند و معاون یکی از بخش‌های وزارت خارجه تأیید؟ آیا این تناقض قدری خنده‌دار و از سوی دیگر، ناراحت‌کننده جلوه نمی‌کند؟

۱۳۹۳/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...