نسخه چاپی

حاكمیت اسلام در دوران سیطره كفر و استكبار بر عالم

سید حامد حسینی

از روزي كه عضو شوراي روحانيت موتلفه اسلامي در يكي از جلسات شوراي مركزي اعلام كرد بايد چند تن از سران رژيم را به خاك افكند زمان زيادي نگذشت تا حكم الهي در باره حسنعلي منصور نخست وزير رژيم پهلوي اجرا شد.
شهيد آيت الله مرتضي مطهري كه منصوب امام خميني(ره) در شوراي روحانيت موتلفه se150.jpgاسلامي بود بعد از تبعيد امام (ره) در آبان 43 كه در پي سخنراني اعتراضي ايشان به تصويب لايحه كاپيتولاسيون در مجلس بود، در جمع اعضاي موتلفه اسلامي چنين نظري را به عنوان يك فقيه مطرح كرد.
اعضاي موتلفه اسلامي نيز براي شكستن جو خفقاني كه رژيم حاكم كرده بود و در اعتراض به تبعيد مرجع تقليدشان و نيز با هدف لغو قانون كاپيتولاسيون برنامه اعدام انقلابي منصور را طراحي كردند و در اين مسير علاوه بر داشتن نظر موافق نماينده امام (ره) در شوراي فقاهتي شان، مجوز شرعي اين اقدام را از آيت الله العظمي ميلاني از مراجع عظام تقليد دريافت كردند و در اول بهمن 1343 حكم الهي در باره حسنعلي منصور در مقابل مجلس شوراي ملي با ضرب گلوله شهيد محمد بخارايي به اجرا در آمد.
شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتي در اين باره و نيز در خصوص فعاليت تشكيلاتي موتلفه اسلامي چنين اظهار داشته بود:
"مي دانيد كه اولين تجربه نسبتاً نيرومند متشكل سياسي اسلامي خالص ما در هيئت هاي موتلفه بود. هيئت هاي موتلفه بحث يك حزب بود و از نظر تشكل، مركزيت، سازماندهي، مديريت و سرعت در تصميم گيري و عمل در حد يك حزب، خيلي خوب بود، منتها اسمش هيئت هاي موتلفه بود چون از اين هسته ها بوجود آمد.
در آن موقع هيئت هاي موتلفه چهار نفر را به امام پيشنهاد كردند و امام ما چهار نفر را به عنوان شوراي فقاهتي و سياسي اين هيئت-ها تعيين كردند. مرحوم آقاي مطهري، بنده، آقاي انواري و آقاي مولائي.
اواخر سال 42 يا اوايل 43 ما بسياري از مسائل مربوط به سازماندهي، مديريت و تشكل را در اين سازمان مخفي سياسي نظامي تجربه مي كرديم. جلوتر هم ما كارهاي تشكيلاتي داشتيم اما در اين سطح نبود و خصوصيات جالب و سازنده اين هيئت ها را نداشت و با جمعيت هيئت هاي موتلفه رابطه فعال و سازمان يافته اي داشتيم.
چون شاخه نظامي هيئت هاي موتلفه تصويب كرده بود كه منصور را اعدام كنند و بعد از اعدام انقلابي منصور پرونده دنبال شد و اسم بنده هم در آن پرونده بود دوستان فكر مي كردند كه به يك صورتي من را از ايران خارج كنند و در خارج مشغول فعاليتهايي باشم."
اين شهيد بزرگوار تحليل ديگري نيز از فعاليت موتلفه اسلامي ارائه كرده است؛ «مردمي كردن حركت انقلاب، نتيجه كار موتلفه اسلامي بود. هيئت هاي موتلفه پركار، پرتوان، با ايمان، پرشور و پرحركت بود. مخصوصاً اينكه مي توانست زير پوشش روابط كسب و كار و مسافرت و ديدار آشنايان و امثال اينها در سرتاسر ايران حضور خودش را نشان بدهد و اين يك نقطه قوت عالي بود.
بنابر اين توده اي كردن، خلقي كردن، مردمي كردن و عمومي كردن حركت به مقدار زيادي، نتيجه كار اينهاست».
به اعتقاد بسياري از صاحبنظران و كارشناسان اعدام انقلابي منصور، فصل جديدي در نهضت مبارزه اسلامي ملت ايران گشود و اميد تازه اي به توده هاي مبارز و مسلمان داد و دلهره اي هم براي سردمداران رژيم ايجاد كرد.
شهيدان صادق اماني، محمد بخارايي، رضا صفار هرندي و مرتضي نيك نژاد قبل از اجراي حكم الهي در باره حسنعلي منصور قطعنامه اي را امضا كردندكه حاوي نكات قابل توجهي است؛
1- بايد با تمام قوا هر استعمارگري را به خارج از مرز ايران بيرون راند.
2- بايد حكومت فردي شاه، عامل منفور استعمارگران محو گردد.
3- اين هيأت كثيف حاكمه است كه ننگ استعمار را به ملت مسلمان ايران تحميل نموده است، نه آنكه ملت خود پذيرفته باشد.
4- پديد آمدن حكومتي مستقل و ملي بر پايه هاي عدالت اجتماعي اسلام
5- براي ايجاد يك حكومت ملي و اسلامي، تا مرز خون به پيش
6- اين دستگاه ضد ملي و ضد اسلامي را به رسميت نمي شناسيم و به آنان هيچ گونه محاكمه اي پس نخواهيم داد و نشر هر خبري به عنوان محاكمه ما كذب محض است و اين حقايقي است كه بر ملت ايران و جهانيان عرضه داشتيم.
جلسات محاكمه اين شهدا و ديگر ياران و همرزمانشان كاملاً مبين بند آخر اين قطعنامه است. شهيد بخارايي در دادگاه در بيان علت ضرب دو گلوله به منصور عليرغم اينكه گلوله اول به شكم وي، منصور را از پا انداخته بود، مي گويد: گلوله دوم را به حنجره اي كه به مرجع تقليد اهانت كرده است زدم.
دفاعيات ديگر شهدا در دادگاه نيز نشان دهنده هدف اعضاي موتلفه اسلامي در حاكميت اسلام در كشور بود. رژيم ستمشاهي پهلوي كه از اقدام اعضاي موتلفه اسلامي سخت وحشت زده شده بود در دادگاه نظامي چهار نفر از اعضاي موتلفه اسلامي شهيدان اماني، بخارايي، صفار هرندي و نيك نژاد را به اعدام محكوم كرد و تعدادي ديگر از همرزمان اين شهدا را به زندانهاي طولاني مدت محكوم كرد.
حكم اين 4 شهيد نيز در سحرگاه 26 خرداد1344 در پادگان حشمتيه تهران به اجرا در آمد و نكته قابل توجه در اين خصوص اتفاقي است كه بيش از 30 سال بعد در اين محل افتاد؛ در محل شهادت اين شهدا مسجدي بنا شد كه با نظر رهبر معظم انقلاب مسجد جهاد نام گرفته است و ستاد كل نيروهاي مسلح كه مسجد در آن واقع شده چند سال بعد متوجه شدندكه اين مسجد محل شهادت شهداي 26 خرداد 44 بوده است.
معاون روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی

۱۳۹۱/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...