نسخه چاپی

تأكید آیت‌الله ‌جوادی‌آملی‌ بر اسلامی شدن دانشگاه‌ها

عکس خبري -تأکيد آيت‌الله ‌جوادي‌آملي‌ بر اسلامي شدن دانشگاه‌ها

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینكه باید به همه علوم صبغه دینی بدهیم تا در سایه علوم دینی مراقبت از هوای نفس دائما همراه ما باشد، گفت: ‌از این رو باید دانشگاه اسلامی شود و اسلامی شدن دانشگاه به اسلامی شدن دانش است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی، ‌جمعی از مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه باقر‌العلوم با حضور در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با ‌آیت‌الله عبدالله ‌جوادی‌آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

‌آیت‌الله ‌جوادی‌آملی در سخنانی با اشاره به لزوم مراقبت دائم علما و دانشمندان در برابر ماهیت تکاثری علم، گفت: همه ما محتاج یک راهنمای دائمی هستیم، علما و دانشمندان باید دائما مراقب باشند چرا که علم خوی سرکشی دارد‌، علم قبل از اینکه ما را به سمت کوثر هدایت کند خود داعیه تکاثری دارد لذا باید مراقب باشیم تا گرفتار علم خود نشویم.

‌وی با بیان اینکه این مراقبت دائمی از دو طریق ممکن است، اظهار داشت: ‌اول از طریق خواندن اذکار و ادعیه، که این مسیر مقدور همه افراد نیست و دیگر وارد شدن به رشته‌ای علمی است که این مراقبت دائمی همراه و لازم و ملزوم آن رشته علمی باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید به همه علوم صبغه دینی بدهیم تا در سایه علوم دینی مراقبت از هوای نفس دائما همراه ما باشد، تصریح کرد: ‌از این رو باید دانشگاه اسلامی شود و اسلامی شدن دانشگاه به اسلامی شدن دانش است.

وی با بیان این نکته که داشتن علم غیر‌دینی اساسا فرض ندارد، بیان کرد: اینکه علم دینی هست یا نه مسئله‌ای است که باید فلسفه به آن پاسخ بدهد چرا که فلسفه درباره همه هستی بحث می‌کند؛ اگر فلسفه، فلسفه الهی باشد اثبات خواهد کرد که همه علوم یا درباره نقل خداوند و یا درباره فعل خداوند هستند لذا همه علوم به عبارتی دینی خواهند بود‌. آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: تزریق این نگرش به تارو‌پود همه علوم می‌تواند دانش‌پژوهان و اساتید را در بستری قرار دهد که با فراگیری علم دینی‌، مراقبت دائم از هوای نفس نیز داشته باشند.

‌وی وجود فلسفه الهی و باور به آن را لازمه تولید دانش اسلامی و داشتن دانشگاه اسلامی دانست و افزود: ‌باید در سایه قرآن و آموزه‌های اهل بیت (ع) به این مهم صورت بگیرد.

۱۳۹۳/۹/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...