نسخه چاپی

یك سوم جمعیت جهان آنلاین هستند

این روزها همه چیز از زندگی روزمره همه ما تا صنایع و تجارت‌های مختلف تحت تاثیر دنیای دیجیتال و تكنولوژی قرار گرفته است و انتظار می‌رود این تاثیرپذیری در سال‌های آینده به سرعت افزایش هم پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد، با این اوصاف است که آینده صنعت تکنولوژی و دنیای دیجیتال و تاثیر آن روی بخش‌های مختلف اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل کارشناسان و محققان مجله معتبر BI Intelligence با انجام تحقیقات و بررسی‌های مختلف اخیرا رویدادی را با حضور بزرگان دنیای تجارت و تکنولوژی برگزار کرده و در آن نتایج این بررسی‌ها را مطرح کرده‌اند. مهم‌ترین یافته‌های این تحقیقات در رابطه با آینده دنیای دیجیتال را در اینجا می‌توانید بخوانید:

این تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمعیت آنلاین جهان روز به روز در حال افزایش است و انتظار می‌رود این روند رشد سرعت بیشتری هم در سال‌های آینده پیدا کند. تا جایی که کارشناسان این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که جمعیت آنلاین جهان تا پایان سال 2014 به نزدیک 3 میلیارد نفر خواهد رسید. این در حالی است که تعداد مردم جهان از مرز هفت میلیارد نفر گذشته است و به این ترتیب بیش از یک سوم جمعیت جهان حالا آنلاین هستند و این میزان به سرعت رو به افزایش است.

با گسترش ابزارهای دیجیتال شخصی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت، تمایل کاربران به استفاده از ابزارهای موبایل و دسترسی به محتوای مختلف به‌صورت آنلاین از طریق این ابزارها بسیار بیشتر از استفاده از رسانه‌های سنتی مانند، مطبوعات، تلویزیون و رادیو شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند که میزان استفاده کاربران آمریکایی از تلویزیون‌ها در سال 2009 برابر 45 درصد بوده و این میزان در سال 2014 به 37 درصد کاهش پیدا کرده، درحالی‌که همین آمار برای استفاده از ابزارهای موبایل در سال 2009 برابر 4درصد بوده و امسال به 23 درصد افزایش یافته است.

نهاد تنظیم مقررات ارتباطات بریتانیا یعنی Ofcom در بررسی‌های اخیر خودش در این زمینه به این نتیجه رسیده است که افراد بزرگسال (بالای 16 سال) از پنج ابزار رسانه‌ای شامل تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات، موبایل هوشمند، آنلاین شدن با استفاده از یک کامپیوتر شخصی یا تبلت بیشتر از همه استفاده می‌کنند. بر اساس این تحقیقات، به‌طور کلی تلویزیون همچنان با بیش از 40 درصد بیشترین سهم را از میان دیگر رسانه‌های دیگر به خود اختصاص داده است و بعد از آن به ترتیب موبایل هوشمند، آنلاین شدن با کامپیوتر شخصی و تبلت، رادیو و درنهایت مطبوعات پرطرفدارترین ابزارهای رسانه‌ای افراد در سال‌های اخیر بوده‌اند. در این میان طبیعتا ابزارهایی مانند موبایل هوشمند و تبلت‌ها در میان کاربران جوان‌تر طرفداران و کاربرد بیشتری دارند تا کاربران مسن‌تر.

درحقیقت به همین دلایل است که تبلیغات و آگهی‌ها برای جلب نظر مخاطبان بیشتر به سمت رسانه‌های مدرن و دیجیتالی پیش می‌روند و در مقابل تبلیغات چاپی در مطبوعات و رسانه‌های سنتی رو به کاهش گذاشته‌اند. بنابراین هیچ تعجبی ندارد که حالا درآمد گوگل از محل تبلیغاتش از درآمد تبلیغاتی تمام روزنامه‌ها و مجلات بیشتر باشد. بررسی‌های آماری در این زمینه نشان می‌دهد که درآمد گوگل از محل تبلیغات و آگهی‌های آنلاین خودش اولین بار در سال 2012 از درآمد تبلیغات چاپی در روزنامه‌ها و مجلات آمریکا بالاتر رفت و این فاصله به سرعت بیشتر و بیشتر می‌شود.

به این ترتیب گوگل در حال تبدیل شدن به یک رسانه بزرگ است؛ مسیری که شرکت‌های دیگری مانند فیس‌بوک، تیم وارنر، یاهو و AOL هم دنبال می‌کنند. با این اوصاف شاید جالب باشد که بدانید حالا درآمد گوگل از تبلیغات آنلاینش تقریبا نصف کل درآمد جهانی تبلیغات تلویزیونی است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود درآمد جهانی تبلیغات تلویزیونی تا پایان سال 2014 به 174 میلیارد دلار برسد، درحالی‌که درآمد گوگل از تبلیغات آنلاینش در همین زمان به 70 میلیارد دلار می‌رسد.
حالا فیس‌بوک هم به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان به پدیده‌ای نوظهور اما تاثیرگذار و مهم در دنیای دیجیتال تبدیل شده است.

این شبکه اجتماعی با فراهم کردن امکان دسترسی رایگان و راحت حالا توانسته نظر بسیاری از طرفداران پر و پا قرص جعبه جادو را هم به خودش جلب کند. بررسی‌های اخیر در این زمینه نشان می‌دهد که فیس‌بوک نه تنها در میان کاربران جوان، بلکه در میان کاربران مسن‌تر هم طرفداران زیادی پیدا کرده است، تا جایی که از میان افراد بالای 55 ساله در آمریکا 42 درصد کاربران فیس‌بوک هستند، درحالی‌که 89 درصد آنها همچنان طرفداران پر و پا قرص برنامه‌های تلویزیونی هم هستند. تماشای ویدئو به صورت آنلاین از طریق سرویس‌هایی مانند YouTube، Netflix و Hulu حالا در سال‌های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده است، تا جایی که درآمد این سرویس‌ها به سرعت در حال افزایش است. براساس آمار ارائه شده توسط موسسه BI Intelligence، درآمد این سه سرویس به صورت روی هم رفته و تا پایان سال 2013 به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است.

حالا درآمد YouTube به درآمد شبکه‌های تلویزیونی کابلی نزدیک شده است. این روند اینقدر رشد کرده است که به تدریج بعضی از مسابقات ورزشی زنده تنها به صورت آنلاین از طریق سرویس‌های پخش ویدئویی آنلاین در دسترس کاربران خواهند بود. در این میان کاربران تلویزیون‌های اینترنتی در مقایسه با کاربران موبایل‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی، بیشترین زمان را برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی آنلاین صرف می‌کنند. حالا عصر موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها است که امکان دسترسی به محتواهای آنلاین و دیجیتالی را در هر جایی و هر زمانی برای کاربرانشان به وجود می‌آورند.

با این اوصاف است که براساس آخرین آمار، میزان فروش جهانی موبایل‌های هوشمند تا پایان فصل سوم سال 2014 به بیش از 330 میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که تبلت‌ها به سرعت بازار کامپیوترهای شخصی را مغلوب خود کرده و سهم بیشتری از فروش این بازار را به خودشان اختصاص می‌دهند.

۱۳۹۳/۹/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...