نسخه چاپی

همه‌كاره‌ها هیچ كاره‌اند

وزیر دادگستری گفت: در حال حاضر در مساله‌ مدیریتی با مشكل بیش‌فعالی مواجه‌ایم؛ زیرا تمام مدیران می‌خواهند همه كار بكنند، اما باید بدانیم كه همه‌كاره‌ها هیچ كاره‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در همایش ملی «رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه»، اظهار کرد: نیاز جدی جامعه ما در حوزه‌ رفاه اجتماعی یک دیدگاه روشن، فراگیر، جامع و کاربردی و منطبق با نیازها و ارزش‌های ماست.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گسترده‌ترین وزارتخانه فعلی کشور است. باید در حوزه‌ رفاه اجتماعی در این وزارتخانه، سیاست‌های اجتماعی، اجرایی و عملیاتی شوند.

پورمحمدی با اشاره به این که اقتضای دولت تدبیر و امید این است که زمامداران امور آن اهل نظر و عمل باشند، گفت: بنا به تعبیری از امام صادق (ع) تمامی بشریت و جوامع انسانی با هر نظامی نیازمند امنیت به عنوان اصلی‌ترین نیاز هر جامعه، عدالت (به معنی مناسبات عادلانه در جامعه نه فقط عدالت قضایی، بلکه عدالت سیاسی و اجتماعی، اقتصادی در کنار عدالت قضایی) و رفاه است. این روایت می‌تواند تیتر و موضوعی محوری برای انجام فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: نکته بارز در این روایت این است که هیچ کدام از این سه عنصر بدون دیگری تامین و محقق نمی‌شود. عدالت در جامعه‌ فقیر عدالت فقیرانه خواهد بود و عمده محیط‌های هنجارشکن محیط‌های محروم هستند و جامعه غیربرخوردار جامعه‌ای است که امنیت آن به مخاطره افتاده و عدالت آن نیز متزلزل است.

وزیر دادگستری ضمن اشاره به این که زمانی که از رفاه و برخورداری صحبت می‌شود بیشتر تمرکز ها بر بعد مادی زندگی رفته و فرهنگ، اخلاق، کرامت و برجستگی‌های انسانی به فراموشی سپرده می‌شوند، گفت: در جامعه‌ غیر برخوردار فرهنگ مناسب نیز سقوط خواهد کرد و جامعه‌ای که در فقر و محرومیت دست و پا بزند از نظر فرهنگ دینی، اجتماعی و غیره نیز تزلزل می‌یابد.

وزیر دادگستری گفت: بصیرت دینی یعنی این که بتوانیم دین‌مان را با تمام وجود فهمیده و با استفاده از آموزه‌های آن برای حل مسائل خود اقدام کنیم.

وزیر دادگستری در ارتباط با نحوه‌ ایجاد رفاه اجتماعی در کشور گفت: اگر بخواهیم به دنبال رفاه اجتماعی باشیم باید حتما در حوزه‌ فرهنگی و سیاسی و رفاهی به شدت مراحل توسعه را پیگیری کنیم و اگر نتوانیم به طور متمرکز متوجه این حوزه‌ها باشیم به رفاه اجتماعی نمی‌رسیم و شاهد مشکلاتی هستیم که اکنون گریبان‌گیر جامعه هستند مانند وجود یک قشر وسیع برخوردار در کنار قشر وسیعی از محرومیت‌ها.

وی ادامه داد: هدف ما ایجاد قشر وسیعی از طبقه متوسط است که بتوان در آن فاصله‌ طبقاتی قشرهای مختلف را کاهش داد. جامعه باید برخوردار باشد و باید طبقه متوسط برخوردار آن را تا حد ممکن وسعت ببخشیم و در این راستا نیازمند سازمان تامین اجتماعی‌ای قدرت‌مند و تاثیرگذار هستیم.

پورمحمدی ضمن انتقاد از این که در بررسی‌های کشوری دهک‌ها مورد بررسی قرار می گیرند گفت: به جای پرداختن به دهک‌ها باید صدک‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

پورمحمدی گفت: درست است که در گذشته عملکرد خوبی نداشته‌ایم، اما نباید به گذشته فکر کنیم و فقط باید از آن عبرت بگیریم. ما هنوز هم در حوزه‌ برنامه ریزی ضعف داریم و باید در این حوزه تمرکز بیشتری داشته باشیم.

وزیر دادگستری همچنین با بیان اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه و در آستانه اجرای برنامه ششم توسعه هستیم، گفت: در برنامه‌ ششم توسعه سعی کرده‌ایم برنامه‌ای واقع بینانه داشته و به طور تخیلی برنامه‌ریزی نکنیم و تا حد امکان میان برنامه ریزی‌ها و اجرا‌ها فاصله‌ کمی داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید در دو فضای تحریم و فشار و همچنین فضای آزاد برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهیم.

پورمحمدی تصریح کرد: ایران سومین کشور دنیا از نظر تنوع محصولات کشاورزی است. در 25 محصول کشاورزی در دنیا رتبه یک تا 10 را برخوردار است و در خصوص نفت و گاز نیز اول و دوم بوده، اما مشکل اصلی ما نظام مدیریت باستانی - ایرانی است. نظام باستانی شاید برای تاریخ جالب باشد اما برای زندگی اجتماعی در حال حاضر کاربردی نبوده و ما در گذشته‌ مانده‌ایم در حالی که وضعیت دنیا عوض شده و دولتها و حکومت‌های مدرن شکل گرفته‌اند.

وی ادامه داد:‌ ما ابزار کافی برای ایجاد دولت مدرن را در اختیار داریم و از طرفی به علت فرهنگ ایرانی و اسلامی و شیعه‌ای قوی خود دست برتر را دارا هستیم. نقیصه‌ جدی ما در حال حاضر نگاه بخشی و ملوک‌الطوایفی گذشته است و هر کسی تنها به بخش و حوزه‌ مدیریتی خود توجه می‌کند.

وی در این باره تصریح کرد: در تمامی بحث‌ها و نشست‌های خود باید یک پسوند همکاری، هماهنگی و ... را بگذاریم و این نشان دهنده مدیریت عقب مانده است و در این زمینه نیز از سنت خود عقب‌تر بوده و نگاه باستانی داریم.

پورمحمدی ادامه داد: باید بدانیم موفقیت ما در گرو موفقیت دیگری است و زمانی می‌توانیم به توسعه‌یافتگی برسیم که نگاه‌های بخشی را کنار بگذاریم.

وی همچنین به مساله‌ بیش‌فعالی مدیریتی اشاره کرد و گفت: در مساله‌ مدیریتی در حال حاضر با مشکل بیش‌فعالی مواجه هستیم؛ زیرا تمام مدیران می‌خواهند همه کار بکنند و همه فن حریف باشند، اما باید بدانیم که همه‌کاره‌ها هیچ کاره‌اند و دنیا در حال حاضر دنیای ریز تخصص هاست.

پورمحمدی با اشاره به همایش روز گذشته که در ارتباط با فساد اداری بود گفت: به شرطی که سلامت اداری و اقتصادی داشته باشیم می‌توانیم در مقابل سختی‌ها و تحریم‌ها ایستادگی کنیم. زیرا در یک نظام معیوب و فاسد اقتصادی نمی‌توان اقدامات موثری انجام داد.

وزیر دادگستری ادامه داد: در موضوع مبارزه با فساد باید به سلامت اداری و اقتصادی جامعه برای پیشرفت و توسعه کشور به منزله‌ موضوعی جدی توجه ویژه شود. جامعه باید با فساد مبارزه کند و سلامت اداری و اقتصادی از ارکان مهم توسعه کشورهستند که در کنار آن باید رفاه اجتماعی نیز ایجاد شود.

پورمحمدی ضمن اشاره به اینکه باید نعمت‌های فراوان الهی را که در اختیار داریم به خوبی در جامعه تقسیم کرد، گفت: اگر در جامعه از ابزارها و نعمت‌های خود به خوبی استفاده کنیم می‌توانیم مقاومت کرده و حتی رشد کنیم؛ زیرا همواره جوامع و افراد در سختی‌ها رشد کرده‌اند. ما می‌توانیم تهدیدها را بشکنیم و حتی فضای تحریم و تهدید را تبدیل به فرصت کنیم زیرا جامعه‌ای هستیم که ظرفیت‌های گسترده‌ مهمی را در اختیار داریم.

پورمحمدی همچنین در ارتباط با سخن مقام معظم رهبری در ارتباط با همایش‌های برگزار شده در کشور گفت: بنا به گفته‌ مقام معظم رهبری این همایش‌ها فقط نباید محل نمایش و گفت‌وگو باشند، بلکه باید برای رشد و توسعه‌ کشور کارآمد و کاربردی باشند.

وی همچنین در ارتباط با فقدان بانک جامعه اطلاعاتی در کشور گفت: بدون وجود بانک جامع اطلاعاتی در کشور خواسته‌ها و مطالبات ما در عرصه‌های مختلف عملی نیست و ما در حال حاضر در کشور امکانات گسترده‌ای را صرف و هزینه می‌کنیم، اما متاسفانه اطلاعات کافی در ارتباط با مسائل مختلف در اختیار نداریم.

وی گفت: باید اطلاعات بخشی سازمان‌ها تجمیع شود و خرده‌بانک‌های اطلاعاتی را تبدیل به بانک جامع اطلاعاتی کرده؛ زیرا بانک جامع اطلاعاتی ظرفیت بزرگی برای رشد و توسعه کشور فراهم خواهد کرد.

۱۳۹۳/۹/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...