نسخه چاپی

شایع‌ترین علت انتقال ایدز در ایران

كارشناس مسئول ایدز برنامه‌های مركز بهداشت استان اصفهان گفت: ویروسHIV عامل اختلال در عملكرد و كاهش لنفوسیت كمكی و موجب ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرد را در معرض ابتلا به عفونت‌های فرصت طلب و سرطان‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش نما ، وی با بیان اینکه بیماری ایدز مرتبط با رفتار است، تصریح کرد: شایع‌ترین علل در انتقال این بیماری در ایران از طریق اعتیاد تزریقی و در مرحله بعد رفتارهای پرخطر جنسی است.

مشکوتی خاطرنشان کرد: معتادان هیچ گاه نباید فراموش شوند و آموزش‌های لازم باید به آنها ارائه شود تا کاهش آسیب را درپی داشته باشد. هم‌چنین مراقبت از همسران آنها بسیار اهمیت دارد، چرا که احتمال آلوده شدن زنان از همسران معتادشان بسیار زیاد است.

وی با ابراز نگرانی از میزان مصرف شیشه در کشور، افزود: شیشه قدرت تصمیم‌گیری فرد را کاهش می‌دهد و به دلیل ارتباط بسیار قوی بین مصرف مواد مخدر و مواد روان گردان با برقراری ارتباطات جنسی متعدد، احتمال انتقال بیماری ایدز به دیگران بیشتر است.

کارشناس مسئول ایدز برنامه‌های مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه روابط جنسی پرخطر، شایع‌ترین راه انتقال این بیماری در جهان است، تصریح کرد: ویروس ایدز تنها از طریق خون و فرآورده‌های خونی، روابط جنسی پرخطر و انتقال از مادر به فرزند صورت می‌پذیرد و از هیچ راه دیگری منتقل نخواهد شد و نباید نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی گفت: اقدامات پیشگیرانه در برابر بروز این بیماری، دقیقاً بر اساس راه‌های انتقال آن است و با داشتن آگاهی از این موارد می‌توان از مبتلا شدن به عفونت HIV جلوگیری کرد.

مشکوتی خاطر نشان کرد: با انجام آزمایش خون در چندین مرحله می‌توان ابتلا به این بیماری را تشخیص داد و در صورت شک به ابتلا یا داشتن هرگونه سوال در مورد این بیماری، بهترین کار، مراجعه به مرکز مشاوره بیماری رفتارهای پرخطر شهرستان محل سکونت است.

۱۳۹۳/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...