نسخه چاپی

رییس فدراسیون شطرنج در گفت و گو با نما:

رقم پرداختی به مدال آوران توهین است

عکس خبري -رقم پرداختي به مدال آوران توهين است

محمد جعفر كامبوزیا گفت:تشكیل صندوق حمایت از قهرمانان ملی هم فرق زیادی به حال ورزشكاران نداشته؛ چرا كه رقم پرداختی به مدال‌آوران آن‌قدر پایین است كه به نوعی توهین به آنها تلقی می‌شود.

علیرضا حاجی میرزابابا - به گزارش نما ،محمد جعفر کامبوزیا توانست در انتخابات جدیدی که در فدراسیون شطرنج برگزار شد27 رای از 42  رای را به نفع خود کسب کند و برای 4 سال دیگر به عنوان رییس این فدراسیون مشغول به کار باشد. او که در این چند سال زحمات زیادی برای شطرنج بازان کشیده است، با صراحت خاصی حرف‌هایش را می زند که نشان از اشراف کامل او به مسایل است.

در همان دور اول انتخابات توانستید رییس فدراسیون شطرنج شوید، این اقتدار را قبول دارید؟
 اینکه در همان دور اول انتخاب شدم، نشان دهنده اعتماد اکثریت به من بود.پیش از انتخابات افراد زیادی برای تصدی پست ریاست فدراسیون ثبت‌نام کرده بودند که 5 نفر از آنها انصراف دادند و یک نفر نیز در زمان برگزاری انتخابات غایب بود تا رقابت میان من و 2 نفر از دوستان باشد. خوشحالم که در همان دور اول توانستم 27 رأی از 42 رأی را به خود اختصاص داده و رییس فدراسیون شوم.

درباره اهداف و برنامه‌های خود برای ما بگویید؟
برنامه‌هایی که پیش از این داشتیم را بر همان منوال ادامه می‌دهیم. البته این برنامه‌ها نیازمند آن است که در صورت ضرورت مورد بازنگری قرار بگیرد تا در کوتاه مدت و بلندمدت به ثمر بنشیند. موظفیم تمامی اهداف خود را با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور پیش ببریم چرا که ما مجرد از شرایط موجود جامعه نیستیم و برنامه‌های‌مان را باید در چارچوب سیاست‌های فعلی کشور جلو ببریم تا به آنها دست یابیم.

اضافه شدن یک استاد بزرگ دیگر به همراه چند داور بین‌المللی به جامعه شطرنج را باید به فال نیک گرفت؟
ببینید از دیدگاه من این‌ مسائل اتفاق خاصی نیست. اگر قرار به پیشرفت است ما نباید به چند حکم جدید که به نمایندگان‌مان داده شده، دلخوش باشیم. اینکه از سوی هیات رییسه فدراسیون جهانی شطرنج در روسیه یک استاد بزرگ، یک داور بین‌المللی و چند داور از ایران انتخاب شدند برای ما به منزله سنگین‌تر شدن مسئولیت‌مان است.

این انتخاب کافی‌است یا باز هم به دنبال پیشرفت‌های دیگر هستیم؟
ما باید در تمامی بخش‌های شطرنج صاحب عناوین جهانی شویم چرا که یک زنجیر به هم متصل هستیم و نبایستی تنها در یک یا دو بخش پیشرفت کنیم. البته این اتفاق تا اینجا رخ داده و ما امیدواریم در تمامی ابعاد به صورت همزمان گام برداریم. به نظرم با توجه به شرایط موجود در همه فدراسیون‌ها و ارگان‌های ورزشی که به خاطر مشکلات اقتصادی از برخی برنامه‌های خود چشم‌پوشی می‌کنند و قطعا شامل حال ما نیز می‌شود، سیاست‌های اتخاذ شده‌ خود را به خوبی جلو ببریم.

بسیاری از بازیکنان شطرنج از وضعیت مالی خود گلایه دارند، چه راهکاری برای آنها دارید؟
اینکه برخی افراد فکر می‌کنند حالا که به جایی رسیده‌اند یا در آینده خواهند رسید، پول جارو می‌نمایند و یا اینکه وضعیت خود را با ورزشکاران فوتبال و والیبال مقایسه می‌کنند، اشتباه بزرگی است. 90 درصد ورزشکاران رشته‌های ورزشی در سراسر جهان با مشکلات مالی روبه‌رو هستند و خبری از درآمدهای بالا نیست.

می توانید مثالی هم بزنید؟
در روسیه که یکی از قدرت‌های شطرنج جهان محسوب می‌شود بیش از 100 استاد بزرگ حضور دارند که آنها هم طبق اظهارات‌شان با مشکل مالی مواجه هستند. من معتقدم که وزارت ورزش باید بودجه‌اش را افزایش دهد و جوایز خاصی به همراه حقوق مستمر و بیمه برای ایجاد انگیزه ورزشکاران ملی در نظر بگیرد. مشکلی در سال‌های اخیر برطرف نگشته است. تشکیل صندوق حمایت از قهرمانان ملی هم فرق زیادی به حال ورزشکاران نداشته؛ چرا که رقم پرداختی به مدال‌آوران آن‌قدر پایین است که به نوعی توهین به آنها تلقی می‌شود. توقع ورزشکاران به حق است و فدراسیون‌ها که پول آماتوری می‌دهند نباید انتظار حرفه‌ای داشته باشند.

در زمان ریاست شما بر فدراسیون تلاشی هم برای رفع این مشکلات مالی شده است؟
تنها کاری که از ما بر‌می‌آید این است که لیگ خود را با حمایت بخش خصوصی تقویت کنیم. بازیکنان با حضور در مسابقات حقوق می‌گیرند و هزینه‌های خود را در می‌آورند. اگر شرایطی به وجود آوریم که تامین کنندگان مالی نیز از حمایتی که می‌کنند درآمد داشته باشند قطعا شرایط اهالی شطرنج بهتر خواهد شد.

۱۳۹۳/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...