نسخه چاپی

هزینه های انرژی را در خانه نصف كنید

در فصل پاییز و زمستان درمنازل بخش اعظمی از انرژی صرف گرم‌سازی فضای خانه می‌شود. برای این كه مصرف انرژی را تا 50 درصد كاهش دهیم راهكارهای بسیار ساده‌ای وجود دارد كه با كمی دقت، قبض‌های انرژی شما را اقتصادی‌تر می‌كند.

به گزارش نما، رییس گروه مدیریت ساختمان و مجری طرح‌های بهینه سازی سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یک بخشی از بهینه سازی مصرف انرژی مربوط به خانواده ها نمی شود و به بخش سازنده‌های ساختمان برمی‌گردد. سازنده ها باید تعدادی از راهکارهای تعریف شده را برای کاهش مصرف انرژی به کار گیرند.

توکلی با تاکید بر این‌که طراحی ساختمان باید مطابق با شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه باشد گفت: متاسفانه در ایران نقشه ساختمانی واحدی را در شهر تهران در شمال، جنوب و مناطق کویری نیز اجرا می کنند، در صورتی که این کار صحیح نیست و هر منطقه با توجه به اقلیم و آب و هوای خود باید طراحی خاص داشته باشد.

وی تصریح کرد: بیشترین تلفات انرژی نیز از طریق جداره‌های خارجی ساختمان صورت می گیرد که براساس مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در مرحله ساخت باید به جداره‌های خارجی ساختمان توجه جدی شود و از عایق‌های مناسب برخوردار باشند.

مجری طرح‌های بهینه سازی سازمان بهره وری انرژی ایران با تاکید بر این‌که پنجره‌های دو جداره با قاب UPVC استاندارد می توانند در عایق سازی پنجره‌ها مفید باشند، گفت: لازم است که از سیستم‌های گرمایشی با راندمان بالا در موتورخانه‌ها استفاده شود.

وی افزود: به ازای افزایش هر درجه دمای ساختمان پنج درصد مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند. استفاده از پوشش مناسب افراد در داخل ساختمان می تواند بسیار راهگشا باشد اما متاسفانه در ایران عادت شده در زمستان همان لباسی در منزل پوشیده شود که در تابستان می‌پوشند.

مجری طرح‌های بهینه سازی سازمان بهره وری انرژی ایران با اشاره به این‌که در صورت عدم استفاده از پنجره های دوجداره می تواند درزگیر نصب کرد، گفت: در صورتی که کسی خواهان خرید پنجره دو جداره است می تواند با مراجعه به سایت مراکز تحقیقات ساختمان لیست کلیه شرکت‌های تولیدکننده پنجره های دو جداره استاندارد را مشاهده کند و از محصولات زیر پله‌ای خرید نکند.

تنظیم دمای آسایش در ایران معنا ندارد

توکلی با اشاره به این‌که تنظیم دمای آسایش داخل ساختمان در ایران اجرا نمی شود گفت: در کشورهای اروپایی دمای آسایش داخل ساختمان در فصل زمستان 18 تا 20 درجه و در تابستان 25 درجه تعریف شده است در حالی که ما در زمستان دمای ساختمان را به 25 درجه و در تابستان به 18 درجه می رسانیم.

وی با اشاره به این که استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند در موتورخانه‌ها نیز میتواند 15 تا 20 درجه راندمان را بالا ببرد، تاکید کرد: به کارگیری راهکارهای مذکور باعث کاهش انرژی از جمله برق و گاز تا 50 درصد می‌شود.

۱۳۹۳/۹/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...