نسخه چاپی

سلطان خون جهان: هنوز هم خون اهدا می‌كنم

عکس خبري -سلطان خون جهان: هنوز هم خون اهدا مي‌كنم +عکس

شیخ‌الاسلامی كه با اهدای خونش در طول 50 سال گذشته حداقل جان بیش از 500 بیمار نیازمند به خون را نجات داده است، گفت: اهدای خون برای من پیامدهای مثبتی داشته كه یكی از آنها ادامه تحصیل در رشته تخصصی آسیب‌شناسی بود.

حجم خون اهدا شده توسط سلطان خون جهان را اگر در يك محاسبه ساده رياضي، ضرب و تقسيم كنيم، متوجه مي‌شويم كه اين پيرمرد 85 ساله در طول زندگي به اندازه 20 انسان بالغ، خون اهدا كرده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا از شيراز، با توجه به اينكه حجم خون يك انسان بالغ 5 ليتر است، سلطان خون جهان با 191 بار اهداي خون كه هر بار متوسط 500 سي سي خون اهدا مي‌شود، قريب به 100 ليتر خون اهدا كرده و اين با حجم خون موجود در رگ‌هاي 20 انسان بالغ برابري مي‌كند.

محمدحسن شيخ‌الاسلامي، سلطان خون جهان، امروز 24 خرداد مصادف با روز جهاني انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با تاكيد بر اينكه هيچ‌گاه اولين روزي كه خون اهدا كرده و زمينه‌ساز نجات مادر و نوزدادي شده را فراموش نمي‌كند، خاطرنشان كرد: اگرچه بسيار مي‌ترسيدم چون هنوز نه انتقال خوني بود و نه اين موضوع رواج داشت اما بعد از آنكه فهميدم خون اهدايي من آن مادر و كودك را نجات داد با خداوند عهدي بستم كه تا آخرين روز حياتم خونم را اهدا كنم و تاكنون خداوند اين توفيق را از من نگرفته و همچنان به‌عنوان اهدا كننده مستمر، خون اهدا مي‌كنم.

شيخ‌الاسلامي كه با اهداي خونش در طول 50 سال گذشته حداقل جان بيش از 500 بيمار نيازمند به خون را نجات داده است، گفت: اهداي خون براي من پيامدهاي مثبتي داشته كه يكي از آنها ادامه تحصيل در رشته تخصصي آسيب‌شناسي بود.

وي كه در زمان اولين اهدا دانشجوي سال آخر پزشكي بود، افزود: اولين پژوهش در زمينه خون‌شناسي و اينكه يك فرد به‌طور متوسط چه ميزان خون در سال قادر است اهدا كند را روي خودم انجام دادم.

سلطان خون جهان افزود: در سال‌هايي كه به‌عنوان مسوول در سازمان انتقال خون خدمت كردم در دوره‌اي 16 ماه به‌صورت مداوم هر ماه 500 سي سي خون اهدا كردم و بدون آنكه مكمل غذايي خاصي استفاده كرده يا مشكلي داشته باشم به زندگي روزمره‌ام مانند هر انسان ديگري ادامه دادم.

وي با تاكيد بر اينكه اهدا خون به منزله نجات جان انسان و از نظر اسلام و قرآن، كاري بسيار ارزشمند و متعالي است، ضمن سپاسگزاري از خداوند براي عطاي اين توفيق، تصريح كرد: از نظر قرآن هركس بتواند با عملي زمينه نجات جان يك انسان را فراهم كند به منزله آنست كه جامعه‌اي را نجات داده و خدا را شاكرم كه اين توفيق نصيب من شده است.

شيخ‌الاسلامي كه در روز تولد (24 خرداد) و در رشته تحصيلي با پدر انتقال خون جهان، لند اشتاينر، شباهت‌هايي دارد، گفت: خون دادن دو رو دارد، نخست اينكه طبق استانداردها با اهداي يك كيسه خون و به دليل تهيه فرآورده‌هاي مختلف از اين خون، جان سه نفر را از مرگ نجات مي‌دهيم، ديگر اينكه به‌ صورت مداوم خون تازه در رگ‌هاي انسان جاري مي‌شود، لذا تمام زندگي سرشار از انرژي بوده و شاداب و سرزنده به كار و تلاش ادامه مي‌دهيم.

سلطان اهدا خون جهان در خصوص احساسش نسبت به اين لقب، گفت: هيچ‌وقت به اين موضوع فكر هم نكرده بودم همانگونه كه تا 17 سال قبل كسي نمي‌دانست كه شيخ‌الاسلامي نامي در ايران اين ميزان خون اهدا كرده، من با خدا معامله‌اي كرده و عهدي بسته‌ام كه تا پايان بر سر آن خواهم ماند.

وي گفت: اولين بار مسوولان انتقال خون فارس مرا توجيه كردند كه انعكاس موضوع در رسانه‌ها زمينه ترغيب افراد ديگر به خون‌دهي را فراهم خواهد كرد و من به عينه متوجه شدم كه بيان خاطرات، مسايل و انجام مصاحبه‌ با رسانه‌ها تا چه حد در ترغيب ديگران براي ورود به اين كار خدايي موثر است.

شيخ‌الاسلامي گفت: اهدا خون يك كار خدايي است و خداوند اين توفيق را نصيب همه انسان‌ها نكرده، اما هر انساني كه توانايي آن را دارد، بايد به تعهدش نسبت به ساير انسان‌ها را عمل كند.

وي با اشاره به پيشرفت‌هاي بسيار زياد علمي، افزود: با تمام پيبشرفت‌ها اما هنوز در موضوع خون، محتاج خون انسان‌ها هستيم، بنابراين يادمان باشد كه شايد يك بيمار، يك مادر، يك پدر، يك فرزند، يك چشم‌به‌راه زندگي، براي ادامه حياط نيازمند خون من، تو و ديگران باشد پس همين امروز تصميم بگيريم و قبل از آن با خداوند عهد ببنديم كه اگر توانايي داريم، براي اهدا مستمر خون توفيق داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، 14 ژوئن مصادف با 24 خردادماه و سالروز تولد پدر خون جهان ليند اشتاينر، كسي كه گروه‌هاي خوني را براي اولين‌بار كشف كرد و روز انتقال خون در جهان است.

۱۳۹۱/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...