نسخه چاپی

سرانه مصرف ماهی ایرانی ها نسبت به مردم دنیا ؟

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات كشور گفت : ، میانگین مصرف ماهی توسط ایرانی‌ها نصف مردم دنیا می باشد

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، محمد پوركاظمي، در همايش ملي تيلاپيا در شهرستان بافق اظهار داشت: در جهان به طور ميانگين هر فرد در سال بيشتر از ۱۹ كيلوگرم ماهي مصرف مي كند در حالي كه اين ميزان براي هر ايراني به حدود ۸.۵ كيلوگرم مي رسد.

وي افزود : اگر مي خواهيم به ميانگين مصرف ماهي در جهان برسيم بايد در حوزه آبزي پروري نيز رشد كنيم و توليدات فعلي را در سالهاي آينده حداقل به ۲.۵ برابر اكنون برسانيم.

کاظمی در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پرورش و تكثير ماهي تيلاپيا در كشور عنوان كرد: تاكنون بيش از ۲۰ پروژه تحقيقاتي در بخش هاي مرتبط با ماهي تيلاپيا از تحقيق و تكثير تا رسيدن به سفره مردم انجام شده كه حاصل اين اقدامات پرورش ۱۰ تن گوشت در يك هكتار استخر بوده است اما متاسفانه اين فعاليت ها فعلا متوقف شده است.

معاون آبزي پروري شيلات كشور نيز در اين همايش با بيان اينكه هم اكنون ۱۳۵ كشور جهان ماهي تيلاپيا را پرورش مي دهند و چين با در انحصار داشتن ۴۵ درصد توليد اين ماهي، مقام نخست جهان را داراست، اظهار داشت: اين در حالي است كه ايران به رغم بهره مندي از ظرفيت هاي لازم براي توليد، سالانه ۲۰ هزار تن گوشت ماهي تيلاپيا وارد مي كند.

حسين عبدالحي با بيان اينكه تیلاپیا را مي ‌توان بسيار آسانتر از ساير گونه هاي آبزيان پرورش داد، افزود : تيلاپيا در سیستم گلخانه ‌ای، استخرهای خانگی و استخرهای دو منظوره با مقاومت بیشتر و جیره غذایی ارزانتر پرورش مي يابد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تصریح کرد : در كشور ما سالانه ۳۷۰ هزار تن گوشت انواع آبزیان توليد مي شود كه اين ميزان در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ از افزايش ۱۳.۷ درصدي برخوردار بوده است.

معاون آبزی پروری شیلات کشور همچنين از توليد موفق ماهي قزل آلا در كشور خبر داد و خاطر نشان ساخت : توانسته ايم با ۱۴۰ هزار تن توليد، ۱۷ درصد توليد جهان را در اين گونه از آن خود كنيم.

وی در مورد پرورش میگو نيز اظهار داشت: این آبزی برای نخستين بار با گونه غیر بومی در کشورمان بومی‌ سازی شد و چنانچه چهار هزار میلیارد ریال در حوزه تولید میگوی کشور سرمایه ‌گذاری شود، تولید آن به ۱۸ هزار تن خواهد رسید.

رییس مرکز تحقیقات شیلات آبهای شور بافق هم در این همایش گفت: این مرکز 14 سال پیش با هدف پرورش و تکثیر گونه های سازگار با آب شور در این شهر تاسیس شد.

نسرین مشایی اظهار داشت : این مرکز در زمینه پرورش ماهی قزل آلا 30 درصد و در سایرگونه های آبزیان آب های شور و تیلاپیا 70 درصد فعالیت داشته است.

این مسوول تصریح کرد: ماهانه حدود 40 هزار قطعه ماهی تیلاپیا در این ایستگاه تولید و در استخرهای خاکی شهرستان بافق رهاسازی می شوند.

وی، با بیان اینکه جیره غذایی این نوع ماهی در مقایسه با گونه های دیگر ارزان تر و تبدیل غذایی آن بالاتر است، افزود : ماهی تیلاپیا در استخرهای خانگی، گلخانه ها و استخرهای دو منظوره کشاورزی قابل پرورش است.

رییس مرکز تحقیقات شیلات آبهای شور بافق با بیان اینکه تیلاپیا از وزن 50 گرمی برای تکثیر استفاده می شود، خاطر نشان ساخت : وزن مناسب هر ماهی تیلاپیا مولد سیاه رنگ، 9 تا 17 ماهگی 600 گرم و تیلاپیا قرمز به 500 گرم می رسد.

مشایی گفت : 14 مقاله به دبیر خانه این همایش رسیده که 10 مقاله در قالب سخنرانی ارائه و بقیه به صورت پوستر توزیع می شود.

۱۳۹۳/۹/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...