نسخه چاپی

انتقام شخصی سران كشورهای غربی از اسد

العالم: "اولیویه روا" اظهار داشت: ما در آستانه نخستین پیروزی یک رهبر عربی بر دیگر سران جهان قرار داریم.

روا که از بزرگترین مورخان معاصر و پژوهشگر بحرانها در جهان اسلام است، به مجری شبکه ۲ فرانسه که اظهارات او را مبالغه آمیز توصیف کرده بود، گفت: من درباره یک رویداد صحبت می کنم و نه حق یا باطل .. در اظهارات من مبالغه ای وجود ندارد؛ هنگامی که شورای امنیت طی ۲ ساعت و نیم حمله به افغانستان را تأیید می کند؛ پس از چند ماه در برابر صدور قطعنامه ضد بشار اسد شکست می خورد.

وی افزود: این نشست که با حمایت اتحادیه عرب تشکیل شد، نتوانست قطعنامه ای را برای مقابله مستقیم با بشار اسد صادر کند .. و اکنون به دنبال آن است تا از راهی این کشورها را که به صورت مستقیم و آشکار بشار اسد را به چالش کشیدند، به جایگاه خود بازگرداند.

روا در پاسخ به سئوال مجری که گفته بود چرا درباره رویارویی با بشار اسد سخن گفته، و نمی گوید مقابله با سوریه، اظهار داشت: این موضوع اکنون به یک انتقام جویی شخصی از سوی سران کشورهای عربی و دنیا برای شکستن هیبت بشار اسد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: درحالی که اوباما و پرز بارها گفته اند اسد به زودی و طی ۲ هفته سقوط می کند، ماه ها از این بحران گذشته است .. هنگامی که از آنها درباره دخالت نظامی پرسیده می شود فورا می گویند که امکان حمله به سوریه وجود ندارد.

روا گفت: آنها می دانند که بشار مانند پدرش حافظ اسد است و سیاست های جدیدی را نسبت به دوران پدرش اتخاذ کرده.. پدر اسد ظاهری خشن داشت و واکنش ها و آرامش او طرف مقابل را به عصبانیت وا می داشت .. اسد پسر هم هنگامی که طرف مقابل کنترل خود را از دست داد با چهره ای آرام و حفظ کل صفات قدرت پدرش طرف مقابل را در می یابد.

این تاریخدان مشهور فرانسوی گفت: بشار اسد برگه های بسیاری در اختیار دارد که موجب می شود طرفهای مقابل هنگامی که بیش از حد به او نزدیک شوند، هروقت بخواهد آنها را دور کند.

روا خاطرنشان کرد: این نقطه قوت است و نه ضعف .. در طول تاریخ هیچ کشور عربی مانند سوریه نتوانسته است درحالیکه غرب خواستار سرنگونی آن باشد، تا این حد پایدار بماند.

روا گفت: مهمترین برگه بشار اسد امروز تأیید اکثریت مردم سوریه است، اکنون حتی ساکنان قطب شمالی نیز بشار اسد را می شناسند، مشغول کردن ذهن مردم جهان، شاخصه انسانهای قدرتمند است.

۱۳۹۰/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...