نسخه چاپی

مشاركت ۱۳ كشور عربی در شكنجه‌های «سیا»

یك اندیشكده غربی با انتشار گزارشی، از مشاركت ۱۳ كشور عربی در شكنجه‌های «سیا» خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، از سنا درباره استفاده سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از شکنجه در دولت «جرج بوش» رئیس جمهوری پیشین آمریکا، حاکی از آن است که 13 دولت عربی در این شکنجه‌ها به اشکال مختلف مشارکت داشته‌اند.
اندیشکده «وُکس» با انتشار «نقشه‌ای اینترنتی» اعلام کرده است 54 دولت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این شکنجه‌های آمریکا مشارکت داشتند که از بین آنها می‌توان به چند کشور عربی از جمله مراکش، موریتانی، الجزائر، لیبی، مصر، اردن، عربستان، یمن، امارات، جیبوتی و سومالی اشاره کرد.
شکنجه سیا
اندیشکده «وُکس» اعلام کرده است که گزارش شکنجه‌ای که سنا منتشر کرده است بسیار بیشتر از تعداد صفحات آن است زیرا سازمان اطلاعات آمریکا «سیا» فقط برنامه‌های خاص خود برای بازداشت و شکنجه را نداشته است بلکه شبکه سِری گسترده‌ای از دولت‌های دیگر برای دستگیری افراد مورد نظر، زندانی کردن آنها و انتقال و شکنجه متهمان در اختیار گرفته بوده است.
بر اساس نقشه منتشر شده به وسیله روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز کشورهای عربی شرکت‌کننده در شکنجه‌های سیا، 13 کشور نامبرده شده هستند.
برخی گزارش‌های دیگر از وجود زندان‌هایی مخفی در مراکش، افغانستان و عراق در همین رابطه خبر دادند.

کشورهای عربی که در این مورد با سیا همکاری نداشته‌اند تونس، عُمان، سودان، قطر و کویت هستند.
کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز سه‌شنبه (18 آذر) گزارشی از شکنجه مظنونان به اقدامات تروریستی در آمریکا به دست عناصر سازمان سیا منتشر کرد که جنجال بزرگی در داخل و خارج آمریکا ایجاد کرد.

در گزارش بیش از 500 صفحه ای مربوز به شکنجه زندانیان به جزئیات وقایع هولناکی اشاره شده است که 119 مرد زیر دست بازجویان سازمان سیا تجربه کرده اند.
از بین شیوه های شکنجه سازمان سیا می توان به استفاده مکرر از غرق مصنوعی، بی خوابی دادن به مظنونان گاه تا 7 روز متمادی و ضرب و شتم اشاره کرد.
با وجود این، دولت باراک اوباما اصرار دارد هیچ یک از افرادی که در این شکنجه ها نقش داشته اند، محاکمه نخواهند شد.

۱۳۹۳/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...