نسخه چاپی

غافلگیری قائم مقام ستاد بازسازی عتبات

با این كه تصور می شد حضور داعش در عراق از تعداد زوار اربعین كربلا بكاهد اما این اتفاق نیفتاد و جمعیتی كه برای زیارت اربعین خود را به كشور عراق رساندند، همه را شگفت زده كرد.

به گزارش نما پایگاه اطلاع رسانی ستاد بازسازی عتبات عالیات نوشت: با این که تصور می شد حضور داعش در عراق از تعداد زوار اربعین کربلا بکاهد اما این اتفاق نیفتاد و جمعیتی که برای زیارت اربعین خود را به کشور عراق رساندند، همه را شگفت زده کرد.

در مورد زائرین ایرانی نیز این تعداد زائر پیش بینی نمی شد. طبق آمار رسمی بالای یک میلیون و 200 هزار نفر وارد عراق شده اند که تعداد زائرین قطعا بیشتر از این حرف هاست. همین حضور باشکوه، موجب غافلگیری مسئولین عراقی و دست اندرکاران ایرانی هماهنگی زائران اربعین شد.

برای آگاهی از اقدامات ستاد پس از مشاهده استقبال گسترده مردم و به دست آوردن اطلاعات دقیقی از وضعیت زائرین ایرانی، با مسعود شوشتری، قائم مقام رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات به گفتگو نشستیم.

با توجه به استقبال بی نظیر امسال، آماری از تعداد زائران وارد شده به عراق از ایران در دست دارید؟

شوشتری: امسال نسبت به سال های گذشته شلوغتر است و تصور این است که 5 تا 6 برابر جمعیتی که پارسال وارد کربلا شده است، امسال اربعین به کربلا بیایند. طبق اطلاعات رسمی بالای یک میلیون و 200 هزار نفر وارد عراق شده اند که آمار غیر رسمی خیلی بیشتر از این حرف هاست.

این در حالیست که پارسال340 هزار نفر زائر داشتیم که این نشان می دهد مردم با شور و اشتیاق فراوان از پیاده روی نجف تا کربلا استقبال کرده اند. از این تعداد عده ای از وسیله نقلیه استفاده کردند و وارد شهر کربلا شدند و عده ای هم به پیاده روی پرداختند.

آیا این تعداد پیش بینی می شد؟ غافلگیر نشدید؟

خیر. اصلا پیش بینی این تعداد را نمی کردیم و فکر می کردیم نهایتا دو برابر پارسال یعنی 700 هزار زائر داشته باشیم اما با توجه به فضایی که امروز در کشور ایران به وجود آمده، مردم عاشقانه آمدند و خیلی ها علاقه مند شدند که ر این راهپیمایی بزرگ شرکت کنند.

البته تا به این لحظه عده ای نتوانستند به کربلا بیایند و همان جا در موکب های نجف ساکن هستند. در حال حاضر موکب های نجف توانسته بیش از 35 هزار نفر را در خود جای دهد. در صحن حضرت فاطمه(س) تعداد زیادی از زائرین را اسکان دادیم و این موکب را جمع نکردیم در صورتی که سال قبل تمام موکب های نجف دو روز مانده به اربعین جمع آوری می شدند. این به این خاطر بود که جمعیتی که وارد نجف می شوند ادامه دارد و هر یک نفر که از نجف خارج می شود، سه نفر جایگزین او می شوند!

تصور این است که امروز، یعنی یک روز مانده به اربعین همه این جمعیت خودشان را به شهر کربلا برسانند. قطعا کربلا امروز شاهد جمعیت بیشتری خواهد بود و امیدواریم بتوانیم با همکاری خوبی که بین تولیت حرم و استانداری کربلا و وزارتخانه های دولت عراق و سفیر جمهوری اسلامی و همچنین کنسولگری های ما در نجف اشرف و ستاد بازسازی عتبات این جمعیت را مدیریت کنیم.

همان طور که می دانید وظیفه ستاد، بازسازی عتبات و ساخت صحن حرم علوی است اما ما امسال به این سمت رفتیم که به اسکان زائرین نیز کمک کنیم که موفق شدیم زوار را در صحن حضرت فاطمه جای دهیم.

از مشکلات صحبت کردید. چه مشکلاتی بر سر راه اسکان زائرین بود؟

به دلیل پیش بینی نشدن جمعیت، مشکلاتی در پشتیبانی و خدمت رسانی به زائران به وجود آمد که به تدریج مرتفع شد. موکب هایی که سال های قبل به خصوص پارسال داشتیم، تعداد محدودی در خود جای می دادند و پیش بینی نمی کردیم که تا این حد جمعیت زیاد شود. می بیاست تعداد موکب ها را افزایش می دادیم و مشکلاتی هم در تامین غذا و خوراکی پیش آمد که با تدابیر اتخاذ شده بخش اعظمی از آن رفع شد و باقی هم به لطف خدا حل خواهد شد.

اسکان و جادهی زوار از وظایف تعریف شده ی ستاد اسکان زائرین است؟

ستاد وظیفه ای در قبال اسکان و یا تامین غذای زائر ندارد اما چون پیش بینی می کردیم که جمعیت زیادی وارد شهر نجف برای زیارت اربعین شود، با تولیت محترم حرم حضرت علی هماهنگ کردیم که از صحن حضرت زهرا برای اسکان استفاده کنیم که موفق شدیم فضایی برای 30 هزار نفر هم برای خواهران هم برای برادران ایجاد کنیم. این فضا را با برزنت و ورق های آهنی پوشاندیم که گرمایش ایجاد شود و موفق شدیم زوار ایرانی و عراقی را در این مکان جا دهیم.

پیش از این اعلام شده بود که ستاد بازسازی عتبات سه موکب در اختیار زوار قرار می دهد. الان با توجه به بیشتر شدن جمعیت آیا این تعداد تغییر کرده است؟

موکب هایی که در حال حاضر برای زائرین از طرف ستاد آماده شده، یک کار مشترک بود بین ما و سزامان حج و زیارت و با پیگیری های سفیر ایران در عراق. موفق شدیم در 20 نقطه از کربلا موکب بزنیم که این موکب ها از 500 نفر تا 4500 نفر گنجایش دارند که در احداث این ها هلال احمر، استانداری کربلا و تولیت محترم حرم امام حسین هم به ما کمک کردند و تا به امروز توانستیم بیش از 30 هزار نفر را اسکان دهیم که امیدواریم این تعداد در اربعین به 40 هزار نفر برسد.

در مورد تامین وعده های غذایی بگویید. این که چه تعداد غذا از طرف ستاد آماده و توزیع شد.

در مورد وعده های غذایی اتفاقات مختلفی افتاد. بعضی از هیات ها نذر داشتند و سال های قبل هم آمده بودند و پخت غذا در نجف و کربلا داشتند. این ها را ساماندهی کردیم و جلسات متعددی با آن ها برگزار کردیم. بعضی از این ها خودشان امکانات داشتند و فقط از ما جا می خواستند و مواد غذایی هم خودشان داشتند. به آن ها جا دادیم تا بتوانند فعالیت های خودشان را انجام دهند.

در حال حاضر موکبی داریم که روزی 25 هزار غذا توزیع می کند که قرار شده این کار را طی ده روز انجام دهد. این موکب در نزدیکی مخیم است و با سرویس کاملا مکانیزه و صنعتی، برای زائران کباب تهیه می کند. مواکب دیگر هم به همین صورت است. خود ما تا 700 هزار پرس غذا را ساماندهی کرده بودیم و با هماهنگی هایی که شده تلاش داریم که این تعداد افزایش پیدا کند چرا که می دانیم موکب ها به تنهایی جوابگوی این جمعیت نخواهند بود و نکته ی دیگری که وجود دارد برای بع از اربعین است و این که موکب های عراقی بعد از اربعین جمع می شوند.

تلاش بر این است که مواکب ایرانی وابسته به ستاد تا دو روز بعد از اربعین به کارشان ادامه بدهند تا مشکل برای زائرین پیش نیاید و تمهیداتی نیز برای تامین غذای بعد از اربعین نیز اندیشیده شده است.

به غیر از مواکب آیا ساختمان ها و اماکن دیگری را از کشور عراق اجاره کردید؟

بیشتر سعی کردیم از فضاهای باز استفاده کنیم. از صحن حضرت زینب به نام ضحن عقیله بنی هاشم که پشت تل زینبیه است و حدود 46 هزار متر مربع زیربنا دارد استفاده کردیم و با هماهنگی تولیت حرم موفق شدیم زمین های آن جا را آزاد کنیم که بزرگترین موکبمان در همین جا احداث شده است و الان هم به زائرین زن هم به زوار مرد خدمات ارائه می دهد.

ویژگی این موکب نزدیکی به حرم و دسترسی راحت به سرویس های بهداشتی است. زمین های دیگری را هم انتخاب کردیم که آن ها را هم استانداری در اختیار ما گذاشت. بعضی از زمین ها را هم خود مردم به ما دادند. مثلا در شارع الوائلی کنار بیمارستان امام سجاد که به زودی افتتاح می شود، زمینی در اختیار ما قرار گرفت و توانستیم چند موکب نزدیک به هم در آن جا برپا کنیم و علاوه بر خود ساختمان بیمارستان، کنار و پشت و روبروی آن را هم چادر زدیم که مجموعا 3 هزار نفر را ر خود جای داده است.

تا جایی که اطلاع دارم همه ی این مواکب پر هستند و جای خالی نداریم و امیدواریم مردم با صبر و شکیبایی منتظر بمانند تا بتوانیم برایشان جا فراهم کنیم.

از اقدامات دیگر ستاد برای آماده سازی ایام اربعین بگویید.

از یک ماه پیش، زمین ها و موقعیت هایشان را پیش بینی کردیم و زمین ها آماده شدند. اجناس و مواد غذایی را از ایران آماده و منتقل کردیم و با این که انتقال اجناس سیری طولانی دارد اما با همکاری دولت عراق و سفیر محترم، این مراحل به سرعت طی شد.

علاوه بر آن هماهنگی هایی که برای شهرداری لازم بود فراهم شد و کالاهایی که برای نظافت شهر نیاز بود را توانستیم وارد کنیم. کالاهای مربوط به هیات ها که سر مرز باقی مانده بود را با رایزنی ترخیص کردیم و خوشبختانه الان هیچ کالایی سر مرز باقی نمانده است.

تا به حال برای اسکان و ارتزاق زوار چقدر از سوی ستاد هزینه شده است؟

برای اسکان هزینه خاصی پرداخت نکردیم چرا که صحن آماده بود و ما تنها آن را محفوظ کردیم. یک خیر با پرداخت 300 میلیون تومان سبب خیر شد که با آن 10 هزار پتو خریدیم و وارد کشور عراق کردیم و همین امسال در صحن حضرت فاطمه از آن استفاده کردیم.

به نظر می رسد حدود 400 تا 500 میلیون تومان هزینه شده باشد. هیات هایی هم که زیر نظر ستاد فعالیت می کنند حدود 4 تا 5 میلیارد تومان جمع آوری کردند که همگی صرف مواد غذایی و فراهم کردن امکانات شده است.

تا به حال گزارشی از ناهماهنگی و یا مشکل خاص پیش آمده که قابل کنترل نباشید نداشتید؟

مشکل خاصی نیست اما متقاضی زیاد است. تلاش برای ورود موکب ها و تقاضا بسیار بالا رفته است و با این که ما تعهداتی داشتیم اما جمعیت ما را غافلگیر کرد و نتوانستیم برنامه هایمان را آن طور که باید و شاید پیاده و عملیاتی کنیم. ما برای 3 هزار نفر اسکان را پیش بینی کرده بودیم که این تعداد به 40 هزار نفر رسید!

به عنوان سوال آخر، هماهنگی بین سازمان های مختلف دست اندرکار را چطور ارزیابی می کنید؟

انصافا در فرصت کمی که برای ساماندهی داشتیم خوب بوده. تصور نمی شد این جمعیت استقبال کنند و با این عدم پیش بینی و به نسبت زمانی که برای مدیریت این جمعیت داشتند، خوب توانستند تصمیم بگیرند و عملیاتی کنند.

همه تلاش کردند؛ از حج و زیارت گرفته تا سفیر و تولیت حرم امام حسین (ع) و حرم امیرالمومنین، استانداری های نجف و کربلا، شهرداری تهران و ... که همه این ها توانستند بهترین اقدامات را انجام دهند. شور و شوق حسینی آن قدر زیاد است که اگر امکانش بود همه می آمدند. امیدواریم زیرساخت ها آمادگی پذیرش تعداد بیشتری از زائرین را داشته باشد تا بتوانیم در سال های آتی هر چه بیشتر و بهتر پذیرای زوار باشیم.

۱۳۹۳/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...