نسخه چاپی

كیفیت نان، همپای قیمت بالا نرفت

قیمت نان در هفته‌های گذشته حداكثر ۳۰ درصد افزایش یافت كه این افزایش قیمت باید همراه با افزایش كیفیت باشد،‌اما در حالی كه برخی مسئولان از افزایش كیفیت نان خبر می‌دهند مردم نظر دیگری دارند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در اوایل ماه جاری صحبت‌هایی مبنی بر افزایش قیمت نان از اول آذرماه به میان بود که با تاخیر 10 روزه مصوبه افزایش حداکثر 30 درصدی قیمت نان اجرایی شد، این مصوبه بنا دارد قیمت نان و کیفیت را به طور یکسان افزایش دهد، افزایش کیفیتی که بارها از سوی مسئولان تاکید شده است.

افزایش قیمت نان به طور نسبی از 10آذرماه سال جاری از سوی نانوایان اعمال شد، افزایشی که قبل از اجرای آن در گزارش‌های مردمی، مصرف‌کنندگان بر این عقیده بودند که افزایش قیمت همراه با افزایش کیفیت قابل قبول است اما جای سوال دارد که آیا با افزایش قیمت، کیفیت افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر و افزایش کیفیت احتمالی تا زمان افزایش قیمت دوباره پابرجا خواهد ماند یا نه.

این گونه نظرات در حالی از سوی مردم اعلام می‌شد که آن‌ها تاکید داشتند در گذشته با افزایش قیمت نان کیفیت در اوایل کار مناسب و قابل قبول بود اما با گذشت زمان دو تا 3 ماهه کیفیت پخت اندک اندک همراه با وزن چانه نان کاهش یافت، کاهشی که به گفته رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم آخرین میزان کاهش وزن چانه نان بود و وزن چانه دیگر بیش از حد ممکن نمی‌تواند کاهش یابد.

خانمی 60 ساله که برای تامین نان به نانوایی تافتون مراجعه کرده بود به تسنیم گفت: کیفیت نان از زمانی که قیمت افزایش یافته است تغییری نکرده و می‌توان گفت کیفیت نان کمی دچار کاهش شده است.

وی ادامه داد: تمام نان‌ها با جوش شیرین پخت می‌شود اما برخی از نانوایی‌ها میزان کمتری جوش شیرین استفاده می‌کنند.

جوانی 18 ساله که به نانوایی سنگک مراجعه کرده بود، بیان کرد: تنها از نان سنگک که دارای کنجد است مصرف می‌کنم زیرا افزوده شدن کنجد به نان،‌ زمان پخت نان را افزایش می‌دهد که باعث افزایش کیفیت و عدم خمیر بودن نان خواهد شد.

این جوان ادامه داد: افزایش قیمت نان، افزایش کیفیت آن را به همراه نداشت و در برخی از نانوایی‌های سطح شهر حتی شکل ظاهری نان آب رفته و نمی‌توان گفت نان در ظاهر استاندارد پخت شده است.

خانمی 40 ساله که به نانوایی سنگک برای خرید نان مراجعه کرد اما از خرید منصرف شد به تسنیم گفت: در حال حاضر برای تهیه نان از خانه خارج شدم اما با مراجعه به این نانوایی و وجود سوختگی و کوچکی نامتعارف نان از تهیه آن از این نانوایی منصرف شدم.

وی ادامه داد: با وجود کیفیت پایین نان این نانوایی باید به نانوایی دیگری مراجعه کنم تا نیاز خانه را برطرف کنم.

در تماس خبرنگار تسنیم با سامانه 124 که در نرخ نامه مصوب ذکر شده سامانه 124 به صورت شبانه روزی آماده دریافت شکایات گرانفروشی، کم فروشی و عدم نصب نرخ‌نامه از واحدهای نانوایی می‌باشد، اپراتور بیان کرد: در رابطه با کیفیت نان، سامانه 124 آماده دریافت نظرات و شکایات است که در صورت اعلام شکایت، سامانه برای پیگیری‌های بعدی شاکی، شماره پیگیری ارائه خواهد کرد.

در نرخ نامه آمده است اگر نرخ نامه در محل نانوایی نصب نشده است افراد می‌توانند با سامانه 124 در این رابطه ارتباط برقرار کنند، حال جای سوال دارد، افراد چگونه از موضوع ذکر شده باید آگاه شوند زمانی که نرخ نامه‌ای در محل دید مشتری وجود ندارد.

***کیفیت نان افزایش یافته اما حجم شکایات نیز افزایش یافته است
در رابطه با افزایش کیفیت نان در پی افزایش قیمت آن رئیس اتحادیه نانوایی‌های سنگک،‌ اظهار کرد: میزان شکایات مردمی با افزایش قیمت نان افزایش یافته است.

محمدرضا نظرنژاد در گفت‌و‌گو با تسنیم،‌با بیان این که با افزایش 30 درصدی قیمت نان، قیمت آرد در حدود 36 درصد افزایش یافته است،‌ اظهار کرد: اتحادیه، اصناف و سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان تهران بازرسی‌های ویژه‌ای در رابطه با کیفیت نان در نظر گرفته‌اند.

وی ادامه داد: 5 تا 10 درصد نانوایی‌های سطح تهران کیفیت نان را افزایش نداده‌اند و این موضوع در پی عدم تبحر نانوایان است که اکثر این نانوایی‌ها،‌واحدهای استیجاری است.

رئیس اتحادیه نانوایی‌های سنگک، خاطرنشان کرد: با ارائه نرخ مصوب دیگر نمی‌توان کیفیت نان را کاهش داد و نانوایی‌ها افزایش کیفیت را اعمال کرده‌اند، در کنار آن نباید کیفیت پایین نان برخی‌ نانوایی‌ها را به تمام نانوایی‌ها بست داد که مقرر شده هر نانوایی‌ که کیفیت نان آن مناسب نباشد بدون اعمال جریمه در تذکر دوم،‌واحد صنفی پلمپ خواهد شد.

۱۳۹۳/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...