نسخه چاپی

مراكز تحقیقاتی كاربردی در كشور ایجاد می شود

وزیر علوم گفت: مراكز تحقیقاتی كاربردی در سراسر كشور متناسب با نیازهای آن منطقه و استان تشكیل می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور، با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این هفته، ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری است، گفت: در آسیب‌شناسی رویکرد موجود و اقدامات انجام شده، به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی از ویژگی‌های برگزاری این هفته است.

وی تأکید کرد: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی یکی از ارکان‌های هفته پژوهش است و می‌توان گفت عرصه نمایش پژوهش‌گران و نمایش اقتدار علمی کشور است.

وزیر علوم ادامه داد: بخش فن‌بازار که در این نمایشگاه وجود دارد تجلی فناوری‌های نوین و تجاری‌سازی شده که در بستر اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی ایجاد شده است.

فرهادی افزود: تلاش‌های ما در جهت افزایش سهم تولید محصولات علمی است و اینکه بتوانیم سهم این بخش را به بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهیم.

وی افزود‌: پژوهش‌هایی باید مورد اهتمام باشد که سمت و سوی آنها مربوط به مسائل و مشکلات کشور بوده و در راستای تکمیل چرخه علمی کشور است.

وزیر علوم ادامه داد: مراکز تحقیقاتی کاربردی در سراسر کشور متناسب با نیازهای آن منطقه و استان تشکیل می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه برنامه‌های آموزشی صورت می‌گیرد.

فرهادی افزوده شدن واحد درسی متناسب با تجاری‌سازی را در دروس اختیاری دانشگاه‌ها از دیگر مسائلی دانست که باید طی این دوره مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان در حوزه علم و فناوری حجت را برما تمام کرده است، گفت: با ارائه راهکارهای اجرایی و تولیدات علمی بومی باید سند چشم‌انداز را محقق کنیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه طبق گزارش پایگاه‌های استنادی ایران در سال ۲۰۰۱ رتبه اول را در منطقه از لحاظ تولید علم کسب کرده است، ادامه داد: برای تولید علم، تولید مقاله علمی کافی نیست و باید این مقالات را به سمت پژوهش و کاربردی کردن آن در رفع مشکلات کشور به کار گرفت تا ضمن تولید ثروت‌آفرین باشند.

فرهادی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به جایگاه مورد نظر در رشد تولیدات علمی انسجام میان سیاست‌گذاران علمی و فناوری امر مهمی است، گفت: تکمیل چرخه علم با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود. شرکت‌هایی تا امروز تأسیس شدند که امیدواریم این روند رو به رشد باشد.

وی پارک‌های علم و فناوری را مراکز مهمی در راستای مسائل پژوهشی کشور دانست و گفت: ۱۵۴ قطب علمی، ۴۶۵ مرکز رشد و ۴ منطقه ویژه علم و فناوری در کشور وجود دارند که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیاست و سهم ما در تولیدات علمی دنیا ۱.۵۷ است، تصریح کرد: گرچه رقم خوبی است، اما ۸۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور از طریق منابع طبیعی و ۲۰ درصد از طریق تولیدات علمی است که این رقم باید بالعکس شود.

فرهادی در پایان حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین را از مسائلی دانست که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه ارتباط کشور است و دانشگاه را فراهم می‌سازد و در این مسیر باید با حرکت مناسب بین دانشگاه و صنعت بستر لازم را برای استفاده از این دو بخش فراهم کند.

۱۳۹۳/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...