نسخه چاپی

قوطی‌هایی كه آدم می‌كشند! ‌

كارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان كرمانشاه گفت: مصرف محتویات قوطی‌های كنسرو و كمپوتی كه تاریخ مصرف آنها گذشته‌ یا دو طرف آنها باد كرده به دلیل وجود سم "بوتولینم" در آنها می‌تواند مرگ فرد را رقم بزند.

به گزارش نما، بهمن خدادادیان در گفت‌و گو با ایسنا، منطقه کرمانشاه، عدم نگهداری کنسرو در شرایط مناسب، اتمام تاریخ مصرف و وجود برخی مشکلات در حین بسته‌بندی قوطی‌های کنسرو را از جمله دلایل وجود میکروارگانیسم بی هوازی "کلستریدیوم بوتولینوم" در قوطی‌های کنسور‌ یا کمپوت عنوان کرد.

وی اظهار کرد: به دلایل گفته شده این بی هوازی در قوطی‌های کنسرو و کمپوت رشد کرده و سمی به نام "بوتولینوم" تولید کرده که مصرف این سم توسط انسان می‌تواند منجر به بیماری "بوتولیسم" شود.

وی با اشاره به کشنده بودن این سم اظهار کرد: دوره کمون بیماری "بوتولیسم" بسیار کوتاه بوده و گاه پس از چند ساعت از مصرف سم" بوتولینوم" علائم مسمومیت خود را نشان داده و در صورت عدم رسیدگی می‌تواند مرگ فرد را رقم بزند.

وی با اشاره به تاثیر سم "بوتولینوم" بر روی سیستم اعصاب مرکزی اظهار کرد: این سم می‌تواند در مدت کوتاهی در صورت عدم رسیدگی و درمان موجب ایست قلبی و مرگ فرد شود.

خدادادیان در همین راستا توصیه کرد: افراد حتما تهیه مواد غذایی از جمله کنسرو و کمپوت را از مراکز معتبر انجام دهند و حتما به تاریخ انقضای محصولات توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: همچنین افراد موقع خرید کنسرو و یا کمپوت به ظاهر قوطی توجه کرده و در صورت زنگ زدگی قوطی و یا باد کردن دوطرف آن از خرید آن اجتناب کنند.

این کارشناس بهداشت نکته مهم قبل از مصرف کنسرو‌ یا کمپوت را جوشاندن حداقل 10 دقیقه‌ای آنها در آب جوش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در بسیاری موارد که سم تولید شده در قوطی‌ها کم باشد، جوشاندن باعث خنثی شدن سم می‌شود، تاکید کرد: قوطی‌ها باید به مدت 10دقیقه در آبی قرار داده شوند که از قبل به دمای جوش رسیده باشد.

این کارشناس بهداشت خاطر‌نشان کرد: خروج با فشار محتویات کنسرو و در پی باز کردن آن می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های مسموم بودن محتویات کنسرو‌ یا کمپوت باشد.

وی خاطر‌نشان کرد: در صورت بروز مسمومیت با سم "بوتولینم" باید هرچه سریعتر مصدوم را به مراکز درمانی انتقال داد تا با تزریق پادزهر و سرم بتوان جان مصدوم را نجات داد.

۱۳۹۳/۹/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...