نسخه چاپی

رتبه سوم ایران در بزرگی منازل

معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران سومین كشور از نظر بزرگی مساحت منازل است.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، حامد مظاهریان در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، با بیان این که در سال‌های گذشته میانگین مساحت واحدهای مسکونی کاهش یافته است تاکید کرد: امکانات فرهنگی و اقتصادی باید بسیج شود تا مردم در خانه هایشان احساس رضایت داشته باشند.

مظاهریان افزود: طبق آمار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حداقل مساحت مورد نیاز سکونت هر فرد 17 متر مربع درج شده است که میانگین واحدهای مسکونی در سال های اخیر از 147مترمربع به 110 مترمربع کاهش یافته است؛‌ با این حال هنوز ایران، بعد از آمریکا و کانادا، سومین کشور از نظر بزرگی مساحت منازل است.

مظاهریان تاکید کرد: کوچک سازی خانه ها، کوچک سازی انسان‌ها نیست و خواسته‌های اعضای خانواده باید در جای دیگری سرمایه گذاری شود.

وی چالش‌های مسکن در کشور را در چند محور تقسیم بندی کرد و افزود: کیفیت پایین خانه‌ها را یکی از معضلات حوزه مسکن است.

وی ناکارآمدی نظام تامین مسکن را از دیگر معضلات حوزه مسکن دانست و گفت: در 22سال گذشته چهار دوره رکود و رونق در بازار مسکن داشتیم؛ سرمایه‌های کلان بانک‌ها صرف ساخت خانه‌های بدون متقاضی شده است و از سوی دیگر زمین به کالا تبدیل شده است که باید با مالیات این سیاست‌ها را بهبود ببخشیم.

ضرورت توجه به کیفیت مسکن مهر

مظاهریان افزود: کیفیت مسکن مهر موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود و برای تامین این کیفیت و بررسی شاخص‌ها قانون و آیین نامه ای تصویب شد اما بعد از مدتی به دلیل نظارت های موجود دستور تعطیلی این واحدهای کنترلی صادر شد.

وی افزود: طبق آمار در دهه 70 به ازای هر 109 خانوار 100 خانه در ایران وجود داشت اما بر اساس آمار سال 93 به ازای هر 105 خانوار 100 خانه وجود دارد و البته بخشی از این کسری‌ها جبران شده اما این آمار مربوط به حداقل‌هاست.

مشکل اسکان غیررسمی و بافت فرسوده

وی اسکان غیررسمی و بافت فرسوده را از دیگر معضلات حوزه مسکن در کشور دانست و گفت: 77 هزار هکتار بافت فرسوده و 56هزار هکتار محدود سکونتگاه های غیر رسمی در کشور وجود دارد که 21 میلیون از جمعیت شهری را در خود جای داده است.

همچنین نظام تولید صنعتی ساختمان همچنان در کشور ناکارآمد پنداشته می‌شود، ضمن آنکه در ذهن سازندگان ، تولید صنعتی مسکن به افزایش قیمت و زمان ساخت منجر می شود در حالی که این گونه نیست.

نادیده انگاشتن سیاست‌های شهری در سیاست‌های مسکن

وی به ناکارآمدی سیاستهای شهری و نادیده انگاشتن آنها در سیاست‌های مسکن اشاره کرد و افزود: شهرسازی و مسکن جدا از یکدیگر نیست و در طرح های توسعه عمران باید برای هر شهر باید برنامه ریزی جداگانه ای انجام داد.

نبود نظام تامین مسکن فراگیر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کشور نظام تامین مسکن فراگیر وجود ندارد و دولت باید بکوشد اختلاف‌های طبقاتی و جغرافیایی را در کشور بکاهد.

۱۳۹۳/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...