نسخه چاپی

كاسترو پایان تحریم‌های آمریكا را خواستار شد

رئیس‌جمهور كوبا اقدام تاریخی تبادل زندانیان با آمریكا را ستود و از باراك اوباما، همتای آمریكایی خود در این رابطه تقدیر كرد و خواستار پایان تحریم‌های اقتصادی علیه كشورش شد. دو كشور همچنین با عادی‌سازی روابط پس از پنج دهه خصومت موافقت كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا روز چهارشنبه سه تن از جاسوسان کوبایی را در مقابل آلن گراس، امدادگر آمریکایی در کوبا که از سال 2009 در این کشور زندانی بود، آزاد کرد.

آزادی این سه کوبایی پیروزی بزرگی برای رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا محسوب می‌شود.این سه تن برای 16 سال در زندان‌های آمریکا به جرم جاسوسی برای کوبا بوده‌اند.

کاسترو در سخنان تلویزیونی خود اعلام کرد که آزادی این زندانیان باعث شادی مردم و خانواده‌های آنها و تمامی کوبایی‌هاست.

در اقدامی نادر کاسترو از اوباما برای موافقت با تبادل زندانیان و آغاز روابط تازه با کوبا تقدیر کرد اما تاکید کرد: تحریم‌های اقتصادی 5 دهه گذشته آمریکا خسارت‌های فراوانی به کوبا وارد آورده و این تحریم‌ها باید هر چه زودتر برداشته شود.

وی در سخنرانی خود گفت: تصمیم باراک اوباما شایسته احترام و تقدیر است.

همزمان اوباما اعلام کرد دولتش تصمیم دارد روابط دیپلماتیک خود با کوبا را از سر بگیرد.

کاسترو همچنین از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، واتیکان و کانادا برای کمک به هاوانا و واشنگتن جهت حل اختلافات و رسیدن به توافقی تاریخی تشکر کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که علاوه بر گراس، کوبا تعداد زیادی از زندانیان سیاسی را آزاد کرده است.

کاسترو از ذکر جزئیات خودداری کرد اما در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که یک عامل اطلاعاتی که اصلیت کوبایی دارد و در زندان به سر می‌برده آزاد شده است.

کاسترو 83 ساله از سال 2008 قدرت را از برادرش فیدل کاسترو تحویل گرفت و رئیس‌جمهور کوبا شد.

۱۳۹۳/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...