نسخه چاپی

عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی جهان

این رشته‌های عجیب؛ از مطالعات مرغ تا مدیریت چمن را در برگرفته است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، روزانه میلیون‌ها دانشجو در جهان، سر کلاس‌های درس می‌روند. از علوم طبیعی و ریاضی گرفته تا علوم تجربی و انسانی و فنی و هنر. این روزها دانشجویان زیادی در جامعه پیرامونی ما وجود دارد، اما میان رشته‌هایی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ رشته‌هایی هم هستند که عجیب و غریبند. این نوشته نگاهی دارد به این رشته‌ها.

رشته «بیتلزها، موسیقی عامه پسند و جامعه» یکی از عجیب ترین رشته های دانشگاهی در جهان است. این رشته که در دانشگاه هوپ در شهر لیورپول، محل ظهور گروه موسیقی بیتلزها و پایتخت موسیقی پاپ جهان، تدریس می شود، از سال 2009 پاگرفته است. گروه بیتلزها یکی از معروف ترین گروه های موسیقی در جهان و مشهورترین گروه پاپ است. این گروه که هنوز آلبوم های آنان در صدر پرفروش ترین آلبوم های موسیقی قرار گرفته، به عنوان یک مطالعه موردی در این رشته دانشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد.

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد برقرار شده و نمونه دیگری در جهان ندارد؛ البته یک رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بولینگ گرین وجود دارد که به بررسی فرهنگ عامیانه از طرق مختلف مثل موسیقی، تلویزیون و... می پردازد. رشته دیگری هم با نام مطالعات موسیقی جاز در چند دانشگاه آمریکا تدریس می شود که در آن، مسائل فرهنگی، سیر تاریخی و نیز بحث های موسیقایی در مورد این موسیقی مورد بررسی قرار می گیرد. در مورد باسو (نوعی ساز) و پیانو هم رشته های تخصصی در برخی دانشگاه ها وجود دارد. تا به حال شده که بر سر یک دوراهی بمانید و ندانید که باید چه کنید؟

این وضع به مرحله بی تصمیمی مشهور است و از زاویه عصبی و روان شناختی قابل مطالعه است. همین مساله باعث شده دکترای رشته علوم تصمیم گیری در دانشگاه ایندیانای ایالات متحده تاسیس شود. در این رشته از زوایای مختلف و به عبارت دیگر از یک منظر چند رشته ای (بیولوژی، روان شناسی، اقتصاد و...) به علوم تصمیم گیری نگریسته می شود و تلاش می شود دانشجویان اطلاعات کافی در مورد موضوع رشته کسب کنند.

دانشگاه ایالتی می.سی.سی.پی هم یک رشته دانشگاهی عجیب دارد. مدیریت گل نام این رشته است و در آن تمام فنون لازم برای تجارت این کالای زیبا تدریس می شود. از رشد و نمو یک گل گرفته تا چیدن آن و بازاریابی و حتی فروش. پس نباید فکر کرد که فروشندگی گل، کاری سر چهارراهی یا به سادگی لم دادن در هوای مطبوع گل فروشی هاست؛ بلکه هر کاری تخصص مربوط به خودش را هم دارد.

در ایالت پنسیلوانیای آمریکا برای این که بخواهید یک متصدی یا دلال حراجی شوید باید در رشته حراجی در کالج هاریسبرگ درس بخوانید. در این رشته، انواع فنون اقتصادی و روان شناسی برای بهتر اجرا کردن یک حراج، با حفظ حقوق همه مشتریان به شما آموزش داده می شود. کسی هست که بخواهد در این دوره شرکت کند؟ یک! دو! کسی نیست؟

حتما شنیده اید که مردم می گویند مرغ های امروزی که دیگر مرغ نیستند؛ پر از هورمون و دارو هستند! یا این که می گویند مرغداری کار پرریسکی است و می تواند در کسری از ثانیه فردی را به خاک سیاه بنشاند. در این شرایط تعجب ندارد که یک موسسه آموزشی در ایالت تگزاس آمریکا به سمت رشته مطالعاتی مرغ رفته باشد. در این دوره دروسی با موضوع بیولوژی، حیوان شناسی و شیمی آموزش داده می شود. شاید دانشجویان این رشته بتوانند به این پرسش همیشگی بشر جواب بدهند که بالاخره اول مرغ بود یا تخم مرغ؟

رشته عجیب دیگری که در دانشگاه نوادا در لاس وگاس تدریس می شود، رشته مطالعات هنر و معماری وسایل تفریحی است. آیا تا به حال فکر کرده اید میزهای بیلیارد یا حتی بازی آن را چه کسی طراحی کرده است یا این که چرا برای برخی از میزهای این رشته، هزینه های گزاف دریافت می شود؛ جواب این پرسش ساده است. پشت تمام این وسایل تفریحی و رشته های مربوط به آن پول خوابیده است و به خاطر همین است که چنین رشته هایی برای کسب درآمد بیشتر ایجاد می شوند. جالب است بدانید که دانشگاه وینسس آمریکا هم رشته ای با عنوان مطالعات بولینگ دارد و در دانشگاه مریلند آمریکا نیز رشته ای با عنوان مدیریت ورزش گلف تاسیس شده است.

حالا که حرف از ورزش گلف شد، بد نیست بدانید که در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا هم رشته ای تحت عنوان مدیریت چمن تدریس می شود. دانشجویان مدیریت چمن مسائلی چون بیولوژی، شیمی و... را می خوانند تا بتوانند از زمین های ورزشی و نیز فضاهای سبز بخوبی محافظت کنند. برای این که بفهمید چقدر این رشته مهم است، یادتان بیاید که چند سال بود با وجود مرمت های بسیار، چمن ورزشگاه آزادی مرمت نمی شد تا این که با یک کار کارشناسی دقیق مربوط به این رشته، این چمن به وضع آبرومند و مناسبی رسید.

حتما شما هم شنیده اید که می گویند با رفیق یا خانواده شراکت تجاری نکن. یک دانشگاه در ایالت فلوریدای آمریکا از سال 1988 رشته ای علمی تحت عنوان کارآفرینی خانوادگی دارد که در آن به افراد آموزش می دهد که چگونه با کمک اعضای خانواده خود یک کسب و کار تجاری راه بیندازند. از مدیریت و حسابداری گرفته تا فنون مربوط به محافظت از اموال و دارایی ها و بحث های حقوقی هم در این رشته مورد مطالعه قرار می گیرد؛ مطالعه ای که به شما کمک می کند یاد بگیرید با نزدیکان خود، بدرستی شراکت کنید، زیرا بخشی از شرکت های بزرگ امروز جهان مثل فورد یا فروشگاه های زنجیره ای و المارت در ابتدا یک کسب و کار خانوادگی بوده اند.

و بالاخره شاید شما هم طرف خطاب این جمله تمسخرآمیز قرار گرفته اید که طرف آبیاری گیاهان دریایی می خواند. آخرین رشته ای که مورد بررسی قرار می گیرد، کمی به آن رشته کذایی نزدیک است. تکنولوژی و کسب و کار غواصی رشته ای است که در دانشگاه فلوریدا تدریس می شود و از دل آن مشاغلی چون غواص تحقیقاتی یا حتی عکاسی زیر آب بیرون می آید.

۱۳۹۳/۹/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...