نسخه چاپی

امواج پارازیت همچنان سرگردان میان اظهارات ضد و نقیض

پارازیت نامی است كه این روزها با سردرد، سرگیجه، سقط جنین، سرطان و مشكلات تنفسی عجین شده است .

به گزارش نما به نقل از پارسینه: پارازیت نامی است که این روزها با سردرد، سرگیجه، سقط جنین، سرطان و مشکلات تنفسی عجین شده است .بیماری هایی که در ابتدای امر به نظر می رسد نتیجه آلودگی هوای تهران و دود و دمی باشد که تهرانی ها هر روز روانه ریه های خود می کنند، اما اینچنین نیست.

به عبارت دیگر به گفته بسیاری از کارشناسان آلودگی هوا تنها دلیل بروز این بیماری ها نیست و آنچه که مزید بر علت شده تا پایتخت نشین ها را بیمار و عقیم کند، امواج نامرئی است که به عنوان پارازیت شناخته می شوند.امواجی که حالا در اخرین اظهار نظرهای پارازیتی، معصومه ابتکار می گوید: موضوع پارازیت متولی مشخصی ندارد.!

امواجی نامرئی که برای مختل کردن شبکه های ماهوارها ارسال می شوند و نهاد مسئول آنها هم هرگز معلوم نشده است. نتیجه هم این شده که انواع و اقسام شایعات پارازیتی در پایتخت قوت گرفته که تا پیش از روی کار آمدن دولت روحانی به طور جدی به آنها پرداخته نشده است. شایعاتی که گاهی توسط مسئولین تلویحا تایید می شود و همین امر باعث می شود افکار عمومی شاخ و برگ بیشتری به این شایعات بدهد.

در هر حال، ارسال امواج پارازیت در کلان شهرها به خصوص تهران به یکی از نگرانی های مردم تبدیل شده است.نگرانیی که به نظر می رسد دولت یازدهمی قصد دارند آن را برطرف کنند چرا که به تازگی، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرده بود: سه وزير و يک معاون رئيس جمهور از سوي دکتر حسن روحاني ماموريت يافته اند که درباره موضوع پارازيت ها گزارشي تهيه کرده وبه دولت ارائه کنند تا بر مبناي اين گزارش تصميماتي گرفته شود.

او تاکید کرده بود: اگر منظور از پارازيت به بخشهاي ديگر بازمي گردد بايد گفت که به نمايندگي از رئيس جمهوري در کنار دوستاني از وزارتخانه‌ها و بخش‌هاي مختلف، مسئول رسيدگي به اين موضوع شده‌ام و در حال حاضر گزارشي در اين بخش تهيه و براي رياست جمهوري ارسال شده که پس از اين بررسي هاي نتايج آن اعلام خواهد شد.

دولت روحانی و ماجرای پارازیت ها

این سخنان اما در حالی بود که هنوز از یادها نرفته است که شهریور ماه سال گذشته با اوج گیری زمزمه‌هایی در خصوص آثار پارازیت‌های ماهواره ای اخباری مبنی بر سوال مجلس شورای اسلامی از دو وزیر ارتباطات و بهداشت دولت دهم برای بررسی اثر پارازیت ها، منتشر شد اما پس از آن با فروکش کردن بحث‌ها موضوع سوال هم فراموش شد.

با روی کار آمدن دولت روحانی، دی ماه امسال بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به کاربران در شبکه های اجتماعی گفت: اگر ارسال پارازیت بر روی ماهواره ها، سلامت مردم را تهدید کند، رییس جمهوری شخصا در این موضوع ورود خواهند کرد و به اطلاع مردم خواهند رساند تا امید ها برای باز کردن گره کور شایعات پارازیتی تازه شود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات همچنین خبر از تشکیل کمیته پیگیری تاثیرات پارازیت به منظور بررسی تاثیر پارازیت‌ها بر سلامتی شهروندان داد.

موضوع پارازیت‌ها اگر چه در سال های اخیر همواره بحث برانگیز بوده است اما، اقدام عملی در راستای ساماندهی پارازیت‌ها با تشکیل کمیته ای در دولت یازدهم آغاز شد. این در حالی است که هنوز تحقیقات مستندی در این زمینه وجود ندارد که میزان پارازیت‌ها در ایران چقدر است و چه خسارت‌هایی به جا می گذارد همانطور که، کمابیش منشأ ارسال پارازیت‌ها به درستی مشخص نیست یا حداقل سازمان و نهادی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

در این میان اما بعد از تشکیل کمیته پارازیتی، چندی پیش وزیر بهداشت اظهار کرد: به‌طور کلی با بررسی‌هایی که انجام شده، می‌توان گفت که هیچ جای نگرانی از بابت تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم نیست و عمدتا سطح آنها در حد استانداردهای بین‌المللی است.

سیدحسن ‌هاشمی با اشاره به تشکیل کمیته بررسی اثرات پارازیت‌ها بر سلامت‌ مردم، افزود: گزارش نهایی این کمیته به‌زودی آماده و تقدیم رئیس‌جمهور خواهد شد.

بعد از آن هم مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از پایش امواج الکترومغناطیس در کشور و اجرای پایلوت این طرح در تهران و کرج خبر دادو همزمان رئیس‌کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران عنوان کرد که مدیریت شهری آمادگی لازم برای جمع آوری دکل‌های فشار قوی را دارد تا امید ها برای رفع مشکل پارازیت ها بیشتر و بیشتر شود.

هر چند وزیر ارتباطات در آخرین اظهارات پارازیتی خود گفته: برخي از بخش‌هاي اين پارازيتها، تحت نظارت ما نيست و براي آن که بتوان آنها را کنترل کرد لازم است که اين بخش‌ها هم تحت نظارت ما در بيايند و در واقع سربسته اعلام کرده که همه ماجرای پارازیت ها تحت کنترل دولت نیست.

مخالفان و موافقان پارازیت در کشور

البته باید به این نکته توجه کرد که پارازیت اندازی در ایران هم مخالفان و هم موافقان خود را دارد. عده ای دلیل موافقت با آن را تهاجم فرهنگی از طریق رسانه های بیگانه می دانند و عده ای دیگر آن را مضر سلامت شهروندان می دانند و با آن مخالفت می کنند.

اما در این بین سایت پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که اگر شدت امواج پارازیت، میزان در معرض بودن انسان زیاد باشد تأثیر مخربی بر روی سلامت انسان دارد. همچنین گفته شده که امواج مذکور بیشترین تاثیر را روی بافت‌های ماهیچه‌ای دارند و در آنها گرما ایجاد می‌کنند. اما اینکه این نتایج از کدام تحقیقات علمی و توسط چه کسی، چه سازمانی و از چه منبع علمی‌ای به دست آمده مشخص نیست.

علاوه بر این چندی پیش رئیس وقت سازمان صدا و سیما در نشستی در خصوص تأثیر پارازیت بر سلامت شهروندان عنوان کرد: اگر ارسال و دریافت سیگنال‌ها مردم را عقیم می‌کند باید همه‌ مدیران صدا و سیما عقیم می‌شدند چون در سازمانی هستند که قدرت سیگنال‌ها 10 برابر بیشتر است.

از طرف دیگر دکتر محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت، گفت: امروزه ثابت شده است که اشعه‌های الکترومغناطیسی که با عنوان پارازیت از آن یاد می‌شود، سرطان زا نیستند.

اما از سویی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست متولی پارازیت در کشور را مخابرات دانست و از تشکیل کمیته ای برای بررسی پارازیت و زیانبار بودن آن در سلامت افراد خبر داد.
اما بعد از اظهارات معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت مسئولیت ارسال پارازیت را از وزارتخانه ارتباطات سلب کرد و گفت: بحث پارازیت‌ها مرتبط با وزارتخانه ما نیست، اما کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

وی افزود: ما خواهان صدمه به مردم نیستیم و قطعا در بررسی‌های خود اعلام می‌کنیم که آیا این اتفاقات برای مردم مضر هستند یا خیر.

اظهارات پارازیتی ابتکار

به تازگی نیز بعد از این همه کش و قوس پارازیتی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی درباره پارازیت‌ها اظهار کرده: موضوع پارازیت با وجود آنکه متولی مشخصی ندارد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های مسئول در حال پیگیری است. در این زمینه همه دستگاه‌های کشور موظف به رعایت استاندارد هستند.

معصومه ابتکار افزوده:‌ استدلال محیط زیست این است که با توجه به استانداردهای دستگاه‌های پارازیت‌انداز کاربردهای موردنظر برای این دستگاه‌ها تعریف نشده است.تا به این ترتیب باز هم بعد از این همه تشکیل کمیته و بررسی هنوز متولی ایجاد و پیگیری ماجرای پارازیت شناسایی نشود و در اخر هم با وجود همه پیگیریهای دولت یازدهمی ها هنوز معلوم نیست تکلیف پارازیت ها چه خواهد بود و آیا انتشار این لامواج مضر متوقف می شود یا خیر؟

۱۳۹۳/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...