نسخه چاپی

حیات به بختگان باز می گردد

نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: طرح مطالعه نجات‌بخشی دریاچه بختگان ردیف بودجه‌ای گرفته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدمهدی برومندی چهارشنبه‌شب در گفت‌وگو با خبرنگاران از ایجاد ردیف بودجه خاص برای طرح مطالعاتی نجات‌بخشی دریاچه بختگان خبر داد و اظهار داشت: خشک‌سالی‌های چند ساله استان فارس باعث شده که دریاچه بختگان درخطر نابودی کامل قرار گیرد.

وی افزود: در این مطالعه پیشنهاد ما در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی توجه به حوزه‌های آبریز دریاچه بختگان است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سطح آب چاه‌های کشاورزی در استان فارس به‌شدت پایین رفته و هرسال کشاورزان مجبور به جابه‌جایی و کف‌شکنی می‌شوند که بااین‌وجود خطر نابودی دریاچه بختگان بیشتر می‌شود.

برومندی ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما برای احیا دریاچه بختگان پرداخت مستقیم پول با عنوان حق نکاشت به کشاورزان است به‌نحوی‌که در زیر حوزه سد درودزن به علت حساسیت به احیا این دریاچه باید مبلغ درآمد کشاورزان این منطقه محاسبه و پرداخت شود تا دو سه سالی کشاورزان از کاشت گندم برای احیا این دریاچه صرف‌نظر کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این پیشنهاد مصرانه در مجلس دنبال می‌شود و امیدواریم که مورد موافقت دولت قرار گیرد.

برومندی همچنین گفت: 95 درصد آب موجود در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و به علت استفاده از روش‌های سنتی آبیاری فقط از 35 درصد این مایه حیات به‌درستی می‌توانیم استفاده کنیم.

وی افزود: کشور ما در بخش گرم و گرم و خشک کره زمین قرارگرفته و در صورت کمبود آب به‌یقین در سال‌های آینده با بحران بی‌آبی مواجهه خواهیم شد که مسئولان امر باید به این امر توجه خاص داشته باشند.

برومندی خاطرنشان کرد: تغییر الگوی کشت و استفاده از سیستم آبیاری‌های نوین می‌تواند ضامن بحران‌های بی‌آبی پیش رو باشد.

۱۳۹۳/۱۰/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...