نسخه چاپی

تركیه: بابانوئل ترك است!

هرساله با نزدیك شدن كریسمس كودكان در كشورهای مسیحی نشین در انتظار پیرمرد مهربانی هستند كه با ریش ، موهای سفید و لباس قرمز با سورتمه ای كه گوزن آن را می كشد از قطب بیاید تا از دودكش بخاری وارد خانه ها شود و هدیه های بچه ها را كنار كاج تزئین شده بگذارد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، هرساله با نزدیک شدن کریسمس کودکان در کشورهای مسیحی نشین در انتظار پیرمرد مهربانی هستند که با ریش ، موهای سفید و لباس قرمز با سورتمه ای که گوزن آن را می کشد از قطب بیاید تا از دودکش بخاری وارد خانه ها شود و هدیه های بچه ها را کنار کاج تزئین شده بگذارد.

این باور دیگر یک سنت نهادینه در بین بچه های این کشورها شده است. در خیابانهای این کشورها هم افرادی با پوشیدن لباس بابانوئل قلک به دست برای کودکان فقیر کمک جمع آوری می کنند.اما وضعیت ظاهری و فیزیکی آنها با حاجی فیزوزهای ما که با اوضاعی رقت بار در ایام نزدیک به نوروز در خیابانها گدایی می کنند از زمین تا آسمان متفاوت است.
این مقدمه را از آن جهت گفتم که به موضوع مهمی اشاره کنم. متاسفانه سرقت مفاخر فرهنگی شخصیتهای علمی و آثار آنها به عنوان یک دیپلماسی در بعضی از کشورها اجرا می شود. گاهی صاحبان این گونه فرایندها در مقابل این سرقتها اعتراض کرده و با ارائه اسناد و مدارک بی اساس بودن ادعای مالکیت را ثابت می کنند.در دهه اخیر بعد از مصادره مولوی، ملانصرالدین ،بازی چوکان،ابن سینا،سه تار و بعضی دیگر از افراد و اقلام فرهنگی و ملی کشورما توسط بعضی از کشورهای همسایه، این بار نوبت به این پیرمرد نماد کریسمس رسیده است. کشور ترکیه این بار ادعا کرده که بابانوئل ترک بوده و در جنوب این کشور زندگی می کرده است و ریشه آسیایی دارد. جدا از همه عوامل راست و دروغ، موضوع ایجاد شخصیت کاذب به وسیله دستبرد به شخصیتها و تولیدات فرهنگی کشورهای دیگر است. اگر در اولین باری که مولوی که حتی یک بیت شعر ترکی ندارد وفقط در قونیه مدفون است که در آن زمان جزو آسیای صغیر و آناتولی بوده و اصلا ترکیه وجود نداشته و یا وقتی باری چوگان به عنوان یک ورزش ملی آذربایجان ارائه و ثبت شد یا سه تار یک ساز آذری به ثبت رسید، نهادهای فرهنگی و متولی کشور ما با جدیت اسناد تاریخی موجود را ارائه می دادند امروز چنین اتفاقی نمی افتاد.
متاسفانه کم توجهی به مفاخر فرهنگی ، شخصیتهای علمی و تاریخی مثل خوارزمی که توسط کشورمالزی مصادره شده باعث شده است ثروت تاریخی ما از دستبرد در امان نماند و کم کم کار به جایی برسد که حافظ و سعدی هم منصوب به کشورهای دیگر شوند. نسل فردا نیاز به پشتوانه تاریخی و فرهنگی دارد تا با تکیه بر آنها به جهانیان ثابت کند مسلمانان ایرانی ریشه ای قدرتمند در تاریخ دارند و هیچ کس مثل شهید مطهری این سرمایه های ارزشمند را معرفی نکرده و نخواهد کرد. بهتر است نهادهای فرهنگی و متولی به جای بی توجهی به اینگونه حرکتها به ترفندهای بعضی از کشورها حساسیت نشان داده و اجازه ندهند منابع تاریخی ما مورد قارت قرار گیرد. بابانوئل هیچ ارتباطی با ما ندارد اما این عمل نشان دهنده حرکتهای ضد ارزش فرهنگی است که باید با دقت دنبال شود.مگر اینکه بگوییم آب شوردریای خزر ارزش ندارد که بین ما و کشور همسایه اختلاف ایجاد کند؛ یعنی همان جمله ای که یکی از شاهان قاجار هنگام مصادره دریای خزر توسط تزار گفته بود.

۱۳۹۳/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...