نسخه چاپی

تحلیل المانیتور از مراسم اربعین امسال

پایگاه المانیتور در گزارشی به اربعین امسال در كربلا پرداخته و آنرا نمایشی از قدرت شیعیان در منطقه عنوان كرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "علی ماموری" در مقاله ای در المانیتور نوشت مراسم اربعین امسال در کربلا با سال های گذشته متفاوت بود و با توجه به تحولات منطقه و عراق معنای تازه‌‌ای داشت.

المانیتور نوشت اربعین در عراق به مراسمی فرهنگی تبدیل شده است که بسیاری شیعیان در آن شرکت می کنند و حتی در سالهای اخیر شیعیان سایر کشورهای نیز در آن مشارکت می کنند. رژیم صدام حسین شرکت کنندگان در مراسم اربعین را سرکوب و سه دهه مانع تجمع های مرتبط با اربعین در عراق شد. مساله ای که زوار شیعه را در مرکز و جنوب عراق خشمگین کرد. در نخستین اربعین پس از سقوط صدام دو میلیون زائر شیعه به کربلا رفتند. تعداد زائران هر سال افزایش یافت و در ۲۰۱۴ بیست میلیون شیعه در مراسم اربعین شرکت کردند.

این گزارش می‌‌افزاید: اوضاع منطقه تاثیر بسیاری بر افزایش زوار اربعین داشته است. اربعین دیگر تنها مراسمی مذهبی نیست و نمایشی است از قدرت در برابر کسانی که با قدرت گرفتن شیعیان در منطقه مخالفند.

المانیتور مینویسد: نخستین نشانه های سیاسی شدن مراسم اربعین پس از سقوط موصل و قتل عام سربازان شیعه و غیرنظامیان به دست داعش بروز کرد. دومین نشانه جهت گیری سیاسی اربعین پیام منطقه ای بود که شیعیان به دشمنان خود انتقال دادند: هلال شیعی، به واقعیتی انکارناشدنی تبدیل شده است و نباید آن را نادیده گرفت. سومین نشانه پیامی بود که میان قدرت های منطقه ای رد و بدل شد. حضور چشمگیر و بی سابقه ایرانی ها در عراق حس همبستگی شیعیان را تشدید کرد. عراق به گرمی از زائران ایرانی استقبال کرد و امکانات اقامتی رایگان در اختیار آنها قرار داد.

۱۳۹۳/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...