نسخه چاپی

امام خامنه‌ای در دیدار خانواده مرحوم پرورش :

مرحوم پرورش دل متذكری داشت/باصفا و با معرفت بود

عکس خبري -مرحوم پرورش دل متذکري داشت

امام خامنه‌ای در دیدار با خانواده مرحوم پرورش فرمودند: ایشان اهل گذشت بود؛ سختی‌هایی را بر خودش تحمیل می‌كرد و خب دل متذكری هم داشت.

به گزارش نما ،استاد پرورش یار دیرین و صدیق انقلاب همواره در برابر بیانات، عرایض و فرمایش‌های ولایت فقیه در طول فعالیت سیاسی و انقلابی خود تابعیت محض داشت و همه شاگردان و همراهان خود را نیز به این امر مهم دعوت می‌کرد. به همین منظور پس از فوت ایشان خانواده محترم مرحوم نیز دیداری را با رهبر فرزانه انقلاب داشتند که در این دیدار حضرت آقا ضمن خوشامدگویی به ایشان فرمودند: خداوند ان‌شاءالله که شماها را محفوظ بدارد و درجات جناب آقای پرورش (رحمت الله علیه) را عالی کند.
ایشان در ابتدای صحبتشان خطاب به همسر مرحوم آقای پرورش فرمودند؛ شما در دوران بیماری آقای پرورش بسیار زحمت کشیدید. البته دوران سلامت آقای پرورش هم خانواده ایشان همیشه در زحمت بودند، اما وقتی که ایشان بیمار شدند در آن بیماری سخت زحمت‌های شما مضاعف شد. خداوند ان‌شاءالله به شما اجر و شما را حفظ کند. ان‌شاءالله که خداوند برکات خود را بر همه خانواده آقای پرورش نازل کند.
ایشان در بخش دیگری از فرمایش‌های خود فرمودند: خُب الحمدلله فرزندان مرحوم آقای پرورش، نوع تراششان، همان تراش خود آقای پرورش است، از لحاظ صورت، از لحاظ خلقیات و مانند اینها و این الحمدلله خوب است. من آقای پرورش را پیش از انقلاب و قبل از اینکه ببینم، می‌شناختم ایشان اصفهان بود و ما مشهد من در مشهد اطلاع پیدا کردم که در اصفهان یک آقایی به نام پرورش به خاطر مبارزه، به خاطر امام خمینی، با انجمن حجتیه قطع رابطه کرده است و این مسئله بر انجمن حجتیه تاثیر داشته است، یعنی بگو مگو و اختلاف ایجاد کرده است.

مبارزاتی با انجمن حجتیه
آن وقت‌ها در مشهد، انجمن حجتیه با جلسات ما خیلی مخالفت می‌کردند و آنها را ممنوع و نسبت به ما خیلی بدی می‌کردند. من در مسجد بعد از نماز صحبت می‌کردم و جوان‌ها هم جمع می‌شدند، اما اینها سعی می‌کردند که جوان‌هایشان در آنجا نباشند آن وقت جالب این بود که ممنوع کرده بودند که جوان‌هایشان بیایند، اما مدیران جلساتشان، پنهان از همدیگر در جلسه شرکت می‌کردند. یک شب فردی که خود او هم آن زمان از همین انجمن جدا شده بود به من گفت امشب نه یا ده نفر از مدیران انجمن را اینجا دیدم که هر کدام سعی می‌کردند آن دیگری آنها را نبیند. خب خیلی خوشحال شدیم که در اصفهان، یک آقایی به نام پرورش که جزء مدرسین فعال انجمن بوده به خاطر مبارزه و به خاطر امام خمینی با آنها قطع رابطه کرده است. من از آنجا آشنا شدم با اسم آقای پرورش.

انس با آقای پرورش
بعد هم که خب، در جریان انقلاب و مبارزه و فعالیتهای انقلابی در تهران و مانند اینها، با ایشان انس پیدا کردیم ما هم مدتی در مجلس و هم شورای عالی دفاع با هم بودیم. آقای پرورش را من به چند خصوصیت می‌شناختم. یکی به صفا، آدم با صفایی بود. یعنی انسان می‌توانست وقتی پهلوی او می‌نشست، خاطر جمع باشد که در کارش فریب و کلک و مانند اینها نیست، انسان با صفا و صادق، در رفاقت و در جهت‌گیری و در انقلاب و در هر کاری که بود، انسان باصفایی بود؛ این یکی از خصوصیات آقای پرورش بود.انسان با معرفتی بود.
حضرت آقا در بخش دیگری از سخنانشان خطاب به فرزند ذکور آقای پرورش که فرموده بودند پدر نزدیک به 50 هزار بیت شعر حافظ را حفظ بودند، فرمودند: اینکه شما می‌فرمایید شعر حفظ بود، این آشنایی با ادبیات و شعر و مانند اینها یک بخشی از نگاه با معرفت افراد است که نسبت به مسائل گوناگون دارای معرفت‌اند، دارای مدیریت‌اند، این هم یک خصوصیت دیگر ایشان بود. انسان مؤمن پایبند و پایداری بود، یعنی ایشان عمیقاً به مبانی انقلاب اعتقاد داشت، در دوره‌ای که ایشان وزیر آموزش و پرورش بودند، خب بسیار با ایشان کلنجار می‌رفتند و بعضی‌ها آقای پرورش را اذیت می‌کردند.اما ایشان قرص و محکم می‌ایستاد. انسان صریحی هم بود، یعنی یک فرد صادق و مومن و صریح، یعنی اگر چنانچه ایشان به یک نتیجه‌ای می‌رسید که فکر می‌کرد وظیفه‌اش این است که این کار را بکند یا این حرف را بزند، هیچ ملاحظه ای نمی‌کرد.

سجایای اخلاقی مرحوم پرورش
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنان خود در دیدار با خانواده مرحوم پرورش فرمودند: ایشان اهل گذشت بود؛ سختی‌هایی را بر خودش تحمیل می‌کرد به خاطر گذشت از بعضی از چیزهایی که افراد دیگر خیلی اوقات ملاحظه نمی‌کنند و خب دل متذکری هم داشت، من دیدم در روزنامه یکی از دوستان ایشان یک سلسله مقالاتی را راجع به خصوصیات ایشان نوشته، بله، خیلی خوب بوده من یکی دو مقاله را ظاهرا نگاه کردم خیلی خوب بود آن چیزهایی که نوشته بودید؛ البته این جزییات را ما نبودیم و نمی‌دانستیم؛ بعضی از جزییات را انسان در طول معاشرت‌های نزدیکتر می فهمد، لکن مجموعا انسان می‌دانست و می‌فهمید که اهل ذکر و اهل توجه و اهل تضرع و مانند اینها بود. این خصوصیات، خصوصیات برجسته‌ای است. خدای متعال هم در این آخر یک تمحیصی ایشان را کرد؛ این بیماری سخت و مانند اینها، تمحیص الهی است دیگر؛ اینها فشارهای الهی است و برای این است که انسانها را دیگر به کلی خالص و پاکیزه ببرد آن طرف و این در واقع لطف خداست، این عنایت ویژه خدا نسبت به بندگان خوب است که این جور اینها را تمحیص کند.
تمحیص یعنی طلا را به کلی از آن مخلوط‌ها خلاص کردن، «و امحص‌الله الذین آمنوا»(آل عمران) این به خاطر این بود. خداوند ان‌شاءالله درجات ایشان راعالی کند.

زحمات همسر استاد پرورش
ایشان در بخش پایانی بیانات خود فرمودند؛ واقعاً عمده زحمات آقای پرورش به عهده همسر ایشان بود و گاهی اوقات که از دفتر می‌رفتند اصفهان، می‌آمدند برای ما تعریف می‌کردند زحمات این خانم را، که مریض‌داری و مانند اینها را – قبل از اینکه آقای پرورش بروند بیمارستان – بر عهده داشتند، خداوند ان‌شاءالله به شما هم اجر بدهد و ان‌شاءالله که همه‌تان سلامت باشید. خدا این فرزندان را به شما ببخشد. ان‌شاءالله اینها را، فرزندانشان را، همسرانشان را، عائله شما – همه این مجموعه را خداوند جزء بندگان صالح خودش قرار بدهد و عاقبت به خیر کند و مایه روشنی چشم شما در دنیا و آخرت قرار بدهد و روح آقای پرورش را هم قرین رحمت کند.

منبع: ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال مرحوم پرورش

۱۳۹۳/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...