نسخه چاپی

وزیر نیرو خبر داد

جبران افت درآمد نفتی كشور

وزیر نیرو گفت: كاملا امكان پذیر است كه درآمدهایی را در وزارت نیرو برای جبران كسری درآمد از صادرات نفت جایگزین كنیم، اكنون ۱۲ میلیارد كیلووات ساعت برق به كشورهای همسایه صادر می كنیم و زمینه هایی وجود دارد كه این صادرات را افزایش دهیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حمید چیت چیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تلاشی که شرکت آب و فاضلاب مشهد داشته برای اولین بار، بهره برداری بخشی از شبکه آب یک شهر بزرگ به یک شرکت خصوصی سپرده شده که این شرکت خصوصی در آنجا کار تله متری، هوشمند سازی و کنترل شبکه آب و واگذاری انشعابات آب و فاضلاب را به مردم انجام خواهد داد و کار جلوگیری از هدررفت آب در شبکه را انجام می دهد و در واقع متناسب با فعالیتی که انجام می دهد می تواند درآمد کسب کند.

وی افزود: کار بسیار خوبی است که می خواهیم در تمامی استانها اجرایی شود و می خواهیم از این طریق هم از ظرفیت های مدیریتی بخش خصوصی استفاده کنیم و همچنین با استفاده از انگیزه های اقتصادی بخش خصوصی، هزینه ها کاهش و بهره وری افزایش پیدا کند که ما معتقدیم این الگو در سراسر کشور قابل اجرا است.

وزیر نیرو در خصوص احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال 94 گفت: تاکنون در هیئت دولت راجع به این موضوع تصمیم گیری نشده و هر زمان که تصمیم گیری در این موضوع انجام شد ما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

چیت چیان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت دریاچه ارومیه اذعان داشت: در حوزه دریاچه ارومیه ما امسال بارشی بیشتر از سالهای پیش داشتیم و سطح آب دریاچه بالا آمده و اقدامات احیای دریاچه نیز براساس مصوبات کارگروه شروع شده و اعتبارات مورد نیاز هم در بودجه سال 1394 پیش بینی شده که امیدواریم با شتاب گیری این فعالیت ها در سال 94 ، یک روز شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: در سالهای گذشته طی سفری که مقام معظم رهبری به استان خوزستان داشتند بنابراین گذاشته شده بود که 550 هزار هکتار از زمین های خوزستان تحت شبکه مدرن آبیاری قرار بگیرد که بخشی از آن انجام و بخشی باقی مانده بود که با مجوزی که دولت از مقام معظم رهبری دریافت کرد توانستیم تجهیز منابع خوبی را داشته باشیم و امروز با سرعت خوبی کار احداث شبکه های 3 و 4 توسط وزارت جهادکشاورزی درحال اجراست.

وی افزود: اکنون ما نیازمان به تجهیزات و کالاها و خدمات خارج از کشور به حداقل رسیده که شاید بتوانیم بگوییم به صفر رسیده اما تعامل با دنیا را به دلیل اینکه می خواهیم از بالاترین تکنولوژی روز جهان بهره ببریم و رشد کنیم، دنبال می کنیم و به این رویکرد عمل می کنیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص کیفیت آب تهران اظهار داشت: کیفیت آب شرب برای ما یک خط قرمز است، ما بزرگترین شبکه آزمایشگاهی کشور را در شبکه های آب شهری و روستایی داریم و در همه شهرها به ویژه تهران، کیفیت آب توسط آزمایشگاههای وزارت نیرو و وزارت بهداشت به طور مستمر بازرسی می شود.

وی ادامه داد: در تابستان میزان آب موجود در سدهای تهران به حداقل رسید و بنابراین در نسبت مخلوط کردن آب سطحی و آب چاه، میزان آب چاه افزایش پیدا کرد که طبیعی است نیترات بالا برود ولی ما با اختلاط آب در مخازن این مسئله را کنترل می کنیم که در هیچ نقطه ای میزان نیترات آب از حد مجاز فراتر نرود.

چیت چیان تصریح کرد: هر مدیری را که در رابطه با کیفیت آب بی توجهی کند نمی توانیم در مجموعه وزارت نیرو بپذیریم.

وزیر نیرو در خصوص تلفات شبکه آب کشور گفت: مجموع هدررفت آب در شبکه آب کشور به طور متوسط 24 درصد است که بخشی از این غیرقابل اجتناب است یعنی در همه دنیا در همه جا یک حدی از هدررفت وجود دارد و غیرقابل اجتناب است ولی خوشبختانه روندی را که ما تاکنون برای کاهش هدررفت آب طی کردیم روند خوبی بوده و ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در جز 2 بند ه تبصره 11 قانون بودجه امسال، بندی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که به ما اجازه می دهد از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای افزایش راندمان و کاهش هدررفت استفاده کنیم و از محل درآمد حاصله طی چندسال بتوانیم سرمایه گذاری آنها را جبران کنیم.

چیت چیان تصریح کرد: کاملا امکان پذیر است که درآمدهایی را در وزارت نیرو برای جبران کسری درآمد از صادرات نفت جایگزین کنیم، ما اکنون 12 میلیارد کیلووات ساعت برق داریم به کشورهای همسایه مان صادر می کنیم و زمینه هایی وجود دارد که این صادرات را افزایش دهیم، ما اکنون بازار داریم اما میزان تولیدمان محدود است، اگر مردم کمک کنند تا ما در مصرف برق کاهش داشته باشیم می توانیم این حجم از صرفه جویی را به افزایش صادرات اختصاص دهیم.

۱۳۹۳/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...