نسخه چاپی

سقوط جمعیتی در پیش داریم

رئیس سازمان ثبت احوال گفت: اگر وضع جمعیت كشور به همین صورت باشد در آینده با سقوط جمعیتی مواجه می‌شویم.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمد ناظمی اردکانی عصر دوشنبه در دیدار با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به کاهش نرخ جمعیت در کشور هشدار داد و اظهار کرد: میزان ولادت در کشور رو به کاهش و تعداد فوتی‌ها رو به افزایش است.

وی متوسط تعداد ولادت در کشور را یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال و متوسط تعداد فوتی‌ها را ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: هر سال به طور متوسط ۸۰۰ هزار مورد ازدواج در کشور به ثبت می‌رسد.

رئیس سازمان ثبت احوال طلاق را آفت ازدواج دانست و یادآور شد: هر سال به طور متوسط ۱۶۰ هزار مورد طلاق در کشور به ثبت می‌رسد و در کلانشهرها هر سه ازدواج به طلاق و در سایر شهرها از هر ۵ ازدواج به یک مورد طلاق می‌‌انجامد.

خانوارها کوچک‌تر شدند

وی تصریح کرد: خانوارها به سمت کوچک شدن می‌روند و ۱۴ درصد خانوارها تمایلی به داشتن فرزند ندارند. ۱۹ درصد هم تک فرزند هستند.

رئیس سازمان ثبت احوال ادامه داد: متوسط هر خانواده ۳ و نیم نفر است، در حالی که در مقطعی به طور متوسط بالای ۶ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ باروری در گذشته ۶ و نیم بوده ولی اکنون به یک و هفت دهم کاهش یافته است اظهار کرد: تعبیری که می‌شود برای این وضعیت جمعیت به کار برد سقوط جمعیتی است.

ناظمی اردکانی گفت: پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۵ تعداد فوتی‌ها و ولادت‌ها مساوی شود و از آن سال به بعد شاهد کاهش جمعیت خواهیم بود.

به اعتقاد رئیس سازمان ثبت احوال، کشورهای غربی وقتی به کاهش جمعیت رسیدند بسیاری از آنها نتوانستند میزان رشد جمعیت را جبران کنند.

وی ادامه داد: اگر هشدارهای لازم داده نشود نرخ باروری همچنان رو به کاهش می‌رود ولی اگر این نرخ به سمت بالا صعود کند دیرتر به نقطه مساوی فوتی‌ها و ولادتی‌ها می‌رسیم.

رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به نگرش‌های عمقی که در سیاست‌های جمعیتی کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است اظهار کرد: ۱۲ بند از این سیاست‌ها ناظر بر کیفیت جمعیت است و یک بند آن برای کمیت جمعیت توجه دارد.

شبکه مطمئنی از وقایع حیاتی چهارگانه داریم

ناظمی اردکانی ثبت وقایع حیاتی چهارگانه را یکی از ماموریت های سازمان ثبت احوال بیان کرد و گفت: این سازمان شبکه گسترده و مطمئنی از ثبت وقایع حیاتی چهارگانه ولادت، فوت، ازدواج و طلاق دارد و در اختیار سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان‌های بیمه‌ای و... قرار می‌دهد.

وی گفت: از بدو تاسیس سازمان ثبت احوال تاکنون ۱۰۳ میلیون مورد ولادت و ۲۲ میلیون سند فوت در کشور به ثبت رسیده که با این بررسی، جمعیت ما ۸۰ میلیون نفر محاسبه می‌شود.

به گفته ناظمی اردکانی ۷۸ میلیون نفر از جمعیت در داخل کشور و دو میلیون نفر در کشورهای خارج زندگی می‌کنند.

استاندار اسبق قم صدور اسناد هویتی را یکی از ماموریت‌های سازمان ثبت احوال ذکر کرد و گفت: سندهایی که ما صادر می‌کنیم به عنوان شناسنامه برای اطلاعات افراد در کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرده که این سازمان در سال‌های اخیر برای جلوگیری از جعل مدارک شناسایی کارهای خوبی انجام داده است.

وی تبدیل کارت ملی به کارت هوشمند ملی را در همین راستا دانست و اظهار کرد: این کارت دارای امضای الکترونیکی و غیرقابل جعل است چون مندرجات آن به صورت لیزری ثبت می‌شود.

ناظمی اردکانی تولید و نشر آمار و اطلاعات جمعیتی را سومین ماموریت این سازمان بیان کرد و افزود: ۳۰ درصد جمعیت کشور در روستاها و ۷۰ درصد در شهرها زندگی می‌کنند.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور، ۵۱ درصد جمعیت را مردان و ۴۹ درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با تشریح جمعیت کشور بر اساس ترکیب سنی اظهار کرد: ۲۴ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال، ۳۱ درصد بین ۱۵ و ۳۰ سال، ۳۹ درصد بین ۳۰ تا ۶۴ سال و ۶ درصد بالای ۶۴ سال سن دارند.

ناظمی اردکانی ادامه داد: جمعیت ما جوان است ولی رو به میانسالی می‌رود و ما در بهترین وضعیت جمعیتی قرار داریم چون این جمعیت در روند توسعه کشور مستعد هستند.

وجود ۶ هزار سادات در کشور

رئیس سازمان ثبت احوال کشور، آسان کردن کار مردم را یکی از راهبردهای جدی این سازمان ذکر کرد و یادآور شد: در سال حدود ۱۴ میلیون نفر به سازمان ثبت احوال مراجعه می‌کنند بنابراین تلاش شده ارائه فعالیت‌ها ساده سازی شود.

وی فعالیت‌های فرهنگی را راهبرد دیگری این سازمان ذکر کرد و افزود: نام گزینی در ثبت احوال روند مناسبی نداشته و از طرفی دیگر این علاقه بوده که والدین نام های نیک را برای فرزندان انتخاب کنند.

وی از برگزاری همایش مهندسی فرهنگ نام گزینی در ۱۷ ربیع الاول خبر داد و تاکید کرد: در سالگرد ولادت ائمه اسامی قدسی که فراوانی دارد را منتشر می‌کنیم و این رویه تاثیر زیادی در نام گزینی دارد.

ناظمی اردکانی آمار سادات را بالغ بر ۶ میلیون نفر ذکر کرد و افزود: برای تکریم سادات همایش بزرگ سادات را در کشور برگزار کردیم.

۱۳۹۳/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...